Svigermor og julegaver i år igjen

Jeg mener virkelig ikke å være frekk med dette spørsmålet, men hva får deg til å si at jeg ikke respekterer henne? Jeg lurer helt ærlig? For jeg føler virkelig at jeg behandler henne med så mye respekt jeg kan.

Fordi du skriver hele tiden hun ikke følger dine regler, hun gjør ikke som du ønsker. Slik jeg leser dette så er det dine regler som skal følges til enhver tid. Og julen er kanskje ikke den tiden man tar ett oppgjør med familien sin.
Det kan man gjøre til andre tider i året.
Jeg mener respekten skal gå begge veier og i blant så må man selv være den med ett større hjerte :)

Dette burde gå an å løse i en familie syns jeg. Ingen søsken som kan gå sammen og ta en samtale med sin mor?

Evt om det ikke går så må man bare akseptere svigerfamiliens uvante særegenheter på godt og vondt.

Fordi du skriver hele tiden hun ikke følger dine regler, hun gjør ikke som du ønsker. Slik jeg leser dette så er det dine regler som skal følges til enhver tid. Og julen er kanskje ikke den tiden man tar ett oppgjør med familien sin.
Jeg mener respekten skal gå begge veier og i blant så må man selv være den med ett større hjerte :)
Fordi det er hennes barn. Som du kan lese lenger oppe her så gjelder det mange ting, peanøtter til 1-åringer osv.

Jeg synes ikke det er dust at svigermor vil se sitt barnebarn åpne noen gaver. Julen handler da om mye mer enn bare gaver? Hva gjør gaver så viktig at man kutter ut mennesker pga det?

Mulig jeg har misforstått, men det gjelder jo ikke bare dette? Slik jeg forstår det, er dette bare "toppen av kaka."

Svigers kom til oss i dag, svigerfar måtte jobbe på julaften. Ungene fikk pakker i dag, og jeg kan la det gå, men jeg syns egentlig at man åpner pakker på julaften.

Jeg respekterer andre, men jeg respekterer ikke andre på bekostning sv ungene :o

Jeg har ikke lest hele tråden,men jeg skjønner ikke problemet.

Det finnes barn som ikke har besteforeldre, og det finnes barn som ikke får gaver av besteforeldre. Livet er ikke rettferdig.

Jeg kan vanskelig se for meg at en fireåring har oversikt over hvem som har fått gaver av hvem i løpet av julekvelden (ref at han evt skulle bli misunnelig på søskenbarna).
Min erfaring er at det kan bli litt mye pakker for enkelte barn på julaften, og at det sånn sett er bedre å ikke få alle gaver på en gang.

Mulig jeg har misforstått, men det gjelder jo ikke bare dette? Slik jeg forstår det, er dette bare "toppen av kaka."

Svigers kom til oss i dag, svigerfar måtte jobbe på julaften. Ungene fikk pakker i dag, og jeg kan la det gå, men jeg syns egentlig at man åpner pakker på julaften.

Jeg respekterer andre, men jeg respekterer ikke andre på bekostning sv ungene :o

I julen legger man bort intriger. Julen handler ikke om pakker, og ingen barn tar skade av å pakke opp gaver 2 dager etter jul.
Har man ett problem så tar man det etter jul, på en måte som den andre forstår, og man jobber seg gjennom problemene og til jul legger man det vekk.

Mot bedre viten så dro vi. Kvelden begynte hyggelig og jeg håpet virkelig at dette skulle fungerer.

Mange, mange forvirrende løfter ble gitt og brutt ovenfor guttungen på kort tid. Men for første gang hørte hun på meg når jeg sa stopp til kaker før middagen så jeg ble positivt overrasket og tenkte at hun kanskje begynner å forstå at det er vi som er foreldre.

Jeg håpet til siste sekund at det kom til å fungere, men resultatet var en ekstremt overstimulert, sliten, sulten og frustrert gutt. Maten var ferdig (som vanlig) 2 timer etter avtale, spesielt frustrerende fordi hun endret til en time senere i dag tidlig.

Han mistet fullstendig lysten på gavene og ba om å få slippe å pakke de ut, men farmor tvang han. Han er typen som alltid har stålkontroll på hvem gavene er fra, hvis jeg ikke husker så spør jeg bare han, men disse gavene ble bare noe negativt.

Han ble så overstimulert at han ikke viste hvor han skulle gjøre av seg, han begynte å gråte av frustrasjon, smerte, uro, redsel og sinne. Han gråt til han besvimer (har affekt anfall).

Fikk beskjed av svigermor om at vi har jo hele januar på å komme i rutiner igjen og nå er jo jula over. Nei den er ikke det for oss for vi har 2 sett til med besteforeldre som ønsker å treffe oss, uansett har vi ikke lyst til å bruke en mnd på å ordne opp i dette.

Så der kan dere se resultatet av å la ting ligge, se de beste i andre og gi faen i konflikter i jula. I bilen på vei hjem sier min mann, vi gjør aldri dette igjen under noen omstendigheter. Og hvis mamma fortsetter slik får hun komme til oss på besøk for dette orker jeg ikke.

Mine regler er at når jeg sier at det er nok kaker før middag så betyr det slutt. Ikke gi peanøtter og andre farlig ting å spise til babyen og lukk døra til gangen så minstemann ikke detter ned trappa. Det er egentlig de eneste reglene jeg har, når vi er hos henne. Når vi er hjemme hos oss forventer jeg at hun respekterer at vi ikke ønsker tegning på veggene, leker på bordet og i sofaen og at ingen hopper i sofaen eller senga. Jeg har veldig avslappet forhold til at besteforeldre har egne regler hjemme hos selv selv, hvis hun synes at ungene kan tømme ut alt av skapet i stua så lar jeg henne få lov, men jeg forventer at hun lar meg få ha på barnesikring i mitt skap for å slippe det samme hjemme.

Når hun ikke respekterer mitt nei til 4 kaka/kjeksen før middag, men heller gir ungene 2 til så blir jeg sinna. Ikke fordi mengden kjeks er et problem, men fordi de trenger mat først.

Når hun går fra babyen i andre etasje uten trappegrind og verdens verste trapp, da blir jeg frustrert.

Men jeg oppmuntrer mannen til å besøke henne hver lørdag jeg jobber, jeg oppmuntrer mannen til å invitere henne hit, jeg oppmuntrer til så mye kontakt som mulig. Men noen ganger orker vi faktisk ikke mer drama.

I julen legger man bort intriger. Julen handler ikke om pakker, og ingen barn tar skade av å pakke opp gaver 2 dager etter jul.
Har man ett problem så tar man det etter jul, på en måte som den andre forstår, og man jobber seg gjennom problemene og til jul legger man det vekk.

Når problemene går på barnas sikkerhet så skal man ikke bry seg fordi det er jul? :o

Jeg har ikke lest hele tråden,men jeg skjønner ikke problemet.

Det finnes barn som ikke har besteforeldre, og det finnes barn som ikke får gaver av besteforeldre. Livet er ikke rettferdig.

Jeg kan vanskelig se for meg at en fireåring har oversikt over hvem som har fått gaver av hvem i løpet av julekvelden (ref at han evt skulle bli misunnelig på søskenbarna).
Min erfaring er at det kan bli litt mye pakker for enkelte barn på julaften, og at det sånn sett er bedre å ikke få alle gaver på en gang.

Beklager men dette blir omtrent som jeg når jeg vokste opp og fikk beskjed om å tenke på barna i Afrika når jeg ikke spiste opp middagen. Selvfølgelig er det synd på de som ikke har besteforeldre eller som blir forskjellsbehandlet. Jeg vet at livet ikke er rettferdig, men når du ser at en besteforeldres egoistiske handlinger får barnet ditt til å gråte til han besvimer, når barnet ditt blir redd farmor fordi hun ikke respekterer hans intimgrenser og lar han få velge når han skal få gi kos, når du drar hjem fra familie selskap og vet at du har såret barnet ditt fordi du ikke ønsker en konflikt med svigermor, da føler du deg som verdens verste mor.

Vårt barn takler det ikke, vi ble ikke spurt, hun ble invitert hit på julaften men takket nei, han har stålkontroll på hvem absolutt alle pakker er fra (selv mine), han liker ikke brudd i rutiner (har diagnose som ligger bak), blir tvunget til å kose selv om han ikke ønsker og vi ønsker det ikke da det sabotere for oss i mange uker etterpå. Det er en liten oppsummering på hvorfor jeg ikke ønsket.

• Liker
Reactions: B
Hadde kuttet ut dama for det meste og bedt henne komme krypende tilbake når hun klarer å respektere dere foreldre og barnet deres. Om hun vil se barnebarnet sitt kan hun komme til dere. Så leit at en så fin dag ble slik for barnet deres. :(

Last edited:
Siden barnet på 4 har litt ekstra behov så må dere kunne forvente at det tas hensyn til, faktisk.
Det er ikke kjipt å si at man ikke kan ha x type selskap av hensyn til ungen. I verste fall får dere bare leve uten gavene fra henne til neste år ;)

Jeg synes ikke det er dust at svigermor vil se sitt barnebarn åpne noen gaver. Julen handler da om mye mer enn bare gaver? Hva gjør gaver så viktig at man kutter ut mennesker pga det?

Svigermora er invitert på julaften, da får hun dra dit da hvis det er så viktig å se han pakke opp gavene. Det er da helt vanlig å ikke få se dette, folk ferier ikke alltid sammen. Og gavene pakkes jo opp julaften. Skal alle dagene i hele romjula være gavetid? Og hva er greia med å holde igjen gavene fra tanter og onkler?

Nå har hun skrevet enden på visa og hun fikk jo ikke sett åpning av alle gavene og de gavene han åpnet var under tvang og ble noe negativt.

Jula skal være hyggelig. Og må man velge mellom barnas behov og besteforeldres behov så velger man barna!

Mot bedre viten så dro vi. Kvelden begynte hyggelig og jeg håpet virkelig at dette skulle fungerer.

Mange, mange forvirrende løfter ble gitt og brutt ovenfor guttungen på kort tid. Men for første gang hørte hun på meg når jeg sa stopp til kaker før middagen så jeg ble positivt overrasket og tenkte at hun kanskje begynner å forstå at det er vi som er foreldre.

Jeg håpet til siste sekund at det kom til å fungere, men resultatet var en ekstremt overstimulert, sliten, sulten og frustrert gutt. Maten var ferdig (som vanlig) 2 timer etter avtale, spesielt frustrerende fordi hun endret til en time senere i dag tidlig.

Han mistet fullstendig lysten på gavene og ba om å få slippe å pakke de ut, men farmor tvang han. Han er typen som alltid har stålkontroll på hvem gavene er fra, hvis jeg ikke husker så spør jeg bare han, men disse gavene ble bare noe negativt.

Han ble så overstimulert at han ikke viste hvor han skulle gjøre av seg, han begynte å gråte av frustrasjon, smerte, uro, redsel og sinne. Han gråt til han besvimer (har affekt anfall).

Fikk beskjed av svigermor om at vi har jo hele januar på å komme i rutiner igjen og nå er jo jula over. Nei den er ikke det for oss for vi har 2 sett til med besteforeldre som ønsker å treffe oss, uansett har vi ikke lyst til å bruke en mnd på å ordne opp i dette.

Så der kan dere se resultatet av å la ting ligge, se de beste i andre og gi faen i konflikter i jula. I bilen på vei hjem sier min mann, vi gjør aldri dette igjen under noen omstendigheter. Og hvis mamma fortsetter slik får hun komme til oss på besøk for dette orker jeg ikke.

Så bra mannen din sa det.

Slitsomt med besteforeldre som ikke vil godta generasjonsskifte og tror de kjenner barnebarna bedre enn foreldrene selv og skal tvinge igjennom det de mener er best. Har hun ikke skjønt at det er spesielle behov her å ta hensyn til (overstimuli)? Så hun ikke at dette ble helt feil når han begynte å gråte?

Svigermora er invitert på julaften, da får hun dra dit da hvis det er så viktig å se han pakke opp gavene. Det er da helt vanlig å ikke få se dette, folk ferier ikke alltid sammen. Og gavene pakkes jo opp julaften. Skal alle dagene i hele romjula være gavetid? Og hva er greia med å holde igjen gavene fra tanter og onkler?

Nå har hun skrevet enden på visa og hun fikk jo ikke sett åpning av alle gavene og de gavene han åpnet var under tvang og ble noe negativt.

Jula skal være hyggelig. Og må man velge mellom barnas behov og besteforeldres behov så velger man barna!
Det er faktisk ikke sånn at alle eldre orker å feire med mange andre og dermed takker de nei.
Min svigerfar orker ikke mye folk og vi tar selvsagt hensyn til det , hensyn til hverandre går begge veier.
I denne saken kommer det jo mer og mer for hvert innlegg som skrives av hi, ting man ikke visste etter første innlegg ;

Det er faktisk ikke sånn at alle eldre orker å feire med mange andre og dermed takker de nei.
Min svigerfar orker ikke mye folk og vi tar selvsagt hensyn til det , hensyn til hverandre går begge veier.
I denne saken kommer det jo mer og mer for hvert innlegg som skrives av hi, ting man ikke visste etter første innlegg ;

Uansett hva hun orker eller ikke, har hun ingen grunn til å holde igjen gaver fra andre :o det kaller jeg maktmisbruk.

Nettopp! Hensyn til hverandre går begge veier! Tar bestemor hensyn til barnebarnet her??? NEI og ikke tar hun hensyn til barnebarnets foreldre og deres regler heller...

Back
Topp