T
Turid-Laila
Guest
Ferdig med julegavene helt nå da [emoji3] Håper de blir glade [emoji7]
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Jeg skjønner deg. Men rent hus kan ikke gå på bekostning av helse og å gjøre deg helt utslitt. Hvor koselig er det :/
Synes mange rundt meg stresser for mye med å gjøre så mye akkurat rett før jul. Fordi alt skal være så perfekt (nå snakker jeg ikke om deg altså. Vet hva du mente, men mer generelt).
Vokste opp med en mor som blandt annet gikk rundt å bare kjefta og reiv seg i håret for hun stressa sånn og ting ikke var godt nok for henne. Vi gikk på tå hev for å passe oss. Huset skulle vaskes, alt strykes, stv sorter bakes, perfekte gaver handles, drøssevis av mat og godsaker. (Ikke bare pga stress jeg personlig ikke takler høytider godt).
Mitt poeng er vel mer at folk må gi litt f.. og tenke at jul er mer enn stressbaking og krampevasking dersom det går på helsa løs![]()
Joda, men mannen har astma og litt støvallergi, så sånnsett så går det jo på helsa løs
¨Men ja, stress er dritt.
Ferdig med julegavene helt nå da [emoji3] Håper de blir glade [emoji7]![]()
![]()
![]()
![]()
Det forandrer jo saken deres litt selvfølgeligda er rene gulv og sånt mer viktig.
Stress (når det bikker over til negativt stress) er dritt. Stress i riktige mengder, og på riktig ting er bra. Det skjerper oss. Men å stresse seg i hjel over ting skader bare i lengden :/ man blir utslitt
Japp. Og her er det mer uproduktivt enn hjelpsomt. Men jeg vet ikke helt hva annet jeg kan gjøre. Stresser ikke jeg så gjør ikke mannen noe som helst. Stresser jeg veldig så gjør han litt![]()
Kjenner meg veldig igjen i det du sier. Og «masing» om at han må hjelpe.
Jeg har måttet fire kraftig på mine egne krav siste halvåret da jeg nå har totalforbud mot husarbeid fra fysioterapeut og lege. Han har måttet steppe opp, men det er likevel ikke like mye som gjøres som da jeg gjorde alt. Jeg støvsuger jo gjerne hver dag og vasker kjøkkenet fire ganger. Klesvasken går kontinuerlig og rommene ryddes hver dag og vaskes så ofte de trenger det. Sengeskift en gang i uka.
Men har måttet tåle rot nå. For jeg kan ikke ta det og han gjør ikke alt. Eneste jeg maser om er badet. Det må mye mas til. Om jeg stressa rundt og gjorde alt, kunne han gjøre litt som du og sier. Men sitter jeg, sitter han. Nå støvsuger han flere ganger i uka. Fordi det trengs. Men han vasker ikke klær så ofte. Det må jeg mase. Men maset begynner ikke før kleskurven bugner langt uttafor kurvenkjøkkenet tar i løpet av dagen, men må tåle rot og oppvask. Måtte bare la det gå til et i mitt hodet «ille punkt» før han tok tak i det. Da først innså han at han måtte jo faktisk gjøre noe
for da var det jo ikke magisk rydda hjemme når jeg ikke kunne gjøre det
![]()
De er grunnen til jeg lærte å strikke. Ønska meg en selv. Begge unga og jeg har nå [emoji7][emoji3]Oj noe så flott [emoji7][emoji7][emoji7] strikka i fjor gensre som den øverste til alle mine tantebarn og til mi jente da jeg bare hadde ei da. Ble seks gensre til jentene i familien i julegave det året. Snøløvgensere er så fine [emoji7]
Det er synd at det skal være sånn
Jeg vasker ikke klærne til mannen om han ikke tar med skittentøyskurven ned. Jeg kan ta oppvasken og klesvasken og sånne ting, men han må ta gulvene, for jeg har ikke en rygg som liker sånt.
Men han ser jo ingenting. Men altså, han så ikke engang adventskalenderen jeg hadde satt ved siden av senga hans heller, så det gjelder ikke bare husarbeid
Heldigvis er han superflink med barna, og er den som gjør morsomme ting med dem. Han har skikkelig barnetekke![]()
De er grunnen til jeg lærte å strikke. Ønska meg en selv. Begge unga og jeg har nå [emoji7][emoji3]
Er så flott med strikkaklær [emoji7]
Sov godtSå var det jaggu natt igjen... sov godt alle sammen![]()
Lærte det i påskenNettopp lært deg å strikke?
Superflotte var de iallefall. Acnegenseren har jeg strikka noen av selv. Det er et prosjekt jeg ikke gjør igjen![]()
Lærte det i påskenAcnegenseren sugde. Eller kan være det er annet garn. Tok påfugl som det sto. Hata garnet. Tok 3 mnd å gjøre den ferdig for jeg syns den var forferdelig å strikke med. Men myk å god da [emoji23]
Jeg brukte babysilk alpaca brushed. Dobbelt garn. Men det er samme typen. Tynt og pusete. Forferdelig å strikke med [emoji15] første gikk fort. Jeg var så gira. Men andre... et år. Tredje og fjerde ga jeg opp og heiv etter noen år i kurven uferdig [emoji23].
Imponerende når det ikke er så lenge siden du begynte![]()
Har tidligere jul strikket mariusgenser til alle tantebarna. Og poncho til to av de som er bestevenner og jevngamle. Men med småbarnstiden har det blitt mindre strikking. Mer til mine barn da de må ha ullgensre og ullbukser, ullvotter og ullsokker [emoji14] så da har det blitt luer og selbuvotter i gaver![]()
Natta. Prøve jeg også gitt [emoji3]Nei natt ble det ikke her. Prøver på nytt. Natta!![]()
Pinnekjøttet damper vi og her. Men i frykt for å sundkoke poteten og gidder ikke skrelle så da blir det sån kokt og klartorker og kan heller ikke lage selv. Toro funker fint. Og vesentlig billigere enn de fra kokt&klar som er veldig gode. Posesuppen får seg en skvett fett fra ribba eller noe. Men ellers blir det enkelt fra vår side.
Badet blir rent. Men ikke nædvendigvis fordi det er jul. Bare fordi det trengsskulle skifta på sengene men tar det etter jul
mamma kom med krumkaker så litt julekaker har vi. Et par bokser pepperkaker kjøpte vi for noen uker siden.
Har troen på denne jula. Bare fordi jeg nekter å la meg stresse. 100% alkoholfritt, ingen overnattingsgjester og skal prøve så godt jeg kan å gjøre minst mulig
Håper virkelig omgangssjuka kommer seg ut av hus hos dere! Så han kan være frisk i jula og nyte dagene![]()
Derfor skal du og jeg ha en felles kampanje om "få det gjort uten å stresse mot en deadline"-prosess i 2018, ikke nyttårsforsett men noe vi skal jobbe med å endre måten vi tenker og handler på i 2018 sant?Joda, men mannen har astma og litt støvallergi, så sånnsett så går det jo på helsa løs
¨Men ja, stress er dritt.