Planlagt totalfrys

Bukett

Forumet er livet
Septemberhjertene 2018
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Hei!
Da jeg var i Porsgrunn i november luftet både lege og sykepleier for meg at dette var noe de vurderte å begynne mer og mer med. Altså at de fryser ned alle eggene og at det blir innsett syklusen etter. De snakket om at dette kanskje ville bli aktuelt for meg men ingenting ble skrevet i stein.
Fikk ikke med meg helt begrunnelsen men er vel forsknings og/eller erfaringsbasert grunnlag for det i forhold til kvaliteten på eggene/resultat kanskje som spiller inn. (Spekulasjon fra meg)

Er det flere som har hørt snakk om dette på forsamtale i det siste eller som skal gjøre dette? Jeg vil jo ha størst mulig sjans for bra resultat men er samtidig utålmodig som fy :-)

Ikke på forsamtale, men etter hver oppstart grunnet høy AMH og fare for overstimulering. Dog kun i august det virkelig var aktuelt, men da utviklet jo ingen av de 22 eggene seg.

jeg fikk heller ikke advarsel på forsamtale, men etter rundt 10 dager med simulering gav de meg beskjed om at det vil bli totalfrys på grunn av fare for overstimulering hvis jeg ble gravid.

Jeg har amh på 43, fikk ut 46 egg og har 22 eskimo på frys :-) så tror det kan være en bra taktikk!! skal sies at jeg var ganske dårlig uken etter uttak da det ble mye væske i buken, men med det resultatet jeg fikk så var det absolutt verdt det!

Klinikken min (privat) ønsket også totalfrys ved mitt siste uttak. Tidligere hadde jeg fått ut 20 og 21 egg, så de var rimelig sikre på at det ble mange egg denne gangen også.

Hovedargumentet til legen (som jeg forøvrig ikke hadde hørt om før i det offentlige) er at ved hvert uttak så oppstår det en mer eller mindre infeksjon i livmoren. Desto flere egg ut, jo større infeksjon. Og dette er ikke gunstig for at embryoet skal feste seg. Derfor ønsket de totalfrys og innsett senere når alt hadde roet seg.

Jeg fikk ut 26 egg og det var aldri aktuelt med innsett etter to-fem dager , også fordi det var stor fare for overstimulering

Hei!
Da jeg var i Porsgrunn i november luftet både lege og sykepleier for meg at dette var noe de vurderte å begynne mer og mer med. Altså at de fryser ned alle eggene og at det blir innsett syklusen etter. De snakket om at dette kanskje ville bli aktuelt for meg men ingenting ble skrevet i stein.
Fikk ikke med meg helt begrunnelsen men er vel forsknings og/eller erfaringsbasert grunnlag for det i forhold til kvaliteten på eggene/resultat kanskje som spiller inn. (Spekulasjon fra meg)

Er det flere som har hørt snakk om dette på forsamtale i det siste eller som skal gjøre dette? Jeg vil jo ha størst mulig sjans for bra resultat men er samtidig utålmodig som fy :)

Det er mange amerikanske studier som taler for at det er best med totalfrys og innsett i senere sykluser for all medisinen man tar påvirker kroppen negativt i den forstand at det foregår så mye hormonelt på samme tid at det ikke er gunstig for den eventuelle graviditeten. Jeg tror det er positivt at offentlige klinikker ønsker å forsøke dette :)

Edit: selvfølgelig, det må jo avklares på forhånd og ikke bestemmes ved uttak. Det er jo bare ufint.

Det er mange amerikanske studier som taler for at det er best med totalfrys og innsett i senere sykluser for all medisinen man tar påvirker kroppen negativt i den forstand at det foregår så mye hormonelt på samme tid at det ikke er gunstig for den eventuelle graviditeten. Jeg tror det er positivt at offentlige klinikker ønsker å forsøke dette :)

Edit: selvfølgelig, det må jo avklares på forhånd og ikke bestemmes ved uttak. Det er jo bare ufint.

Okay, det visste jeg ikke:) ja det synes jeg og.. satser på å få en heads up på forhånd om det blir aktuelt ;-)

Klinikken min (privat) ønsket også totalfrys ved mitt siste uttak. Tidligere hadde jeg fått ut 20 og 21 egg, så de var rimelig sikre på at det ble mange egg denne gangen også.

Hovedargumentet til legen (som jeg forøvrig ikke hadde hørt om før i det offentlige) er at ved hvert uttak så oppstår det en mer eller mindre infeksjon i livmoren. Desto flere egg ut, jo større infeksjon. Og dette er ikke gunstig for at embryoet skal feste seg. Derfor ønsket de totalfrys og innsett senere når alt hadde roet seg.

Jeg fikk ut 26 egg og det var aldri aktuelt med innsett etter to-fem dager , også fordi det var stor fare for overstimulering

Takk for info! Mye interessant å lære seg på denne ivf-reisen. Bra antall egg du har fått ut da..har du høy amh?
Hvordan gikk det med eggene / forsøk etter totalfrys?

jeg fikk heller ikke advarsel på forsamtale, men etter rundt 10 dager med simulering gav de meg beskjed om at det vil bli totalfrys på grunn av fare for overstimulering hvis jeg ble gravid.

Jeg har amh på 43, fikk ut 46 egg og har 22 eskimo på frys :) så tror det kan være en bra taktikk!! skal sies at jeg var ganske dårlig uken etter uttak da det ble mye væske i buken, men med det resultatet jeg fikk så var det absolutt verdt det!

Utrolig bra resultat! Jeg har amh på 41 så ca i samme bane som deg da.. jeg har også fått beskjed om at jeg lett kan overstimuleres og er satt på lav dose medisiner ut i fra hva jeg forstår. Jeg vil heller ha planlagt totalfrys enn å bli overstimulert og få avbrutt forsøk. Greit å høre andres erfaringer og på den måten forberede seg litt på at det kan være aktuelt.

Ikke på forsamtale, men etter hver oppstart grunnet høy AMH og fare for overstimulering. Dog kun i august det virkelig var aktuelt, men da utviklet jo ingen av de 22 eggene seg.

Ja, det er vel noe man snakker mer om etter som man kommer mer i gang og de kan forespeile hva som er aktuelt for den enkelte :-) men godt de nevnte det ihvertfall da jeg er en person som er glad i informasjon og å vite mest mulig om hva som skal eller kan skje.

Takk for info! Mye interessant å lære seg på denne ivf-reisen. Bra antall egg du har fått ut da..har du høy amh?
Hvordan gikk det med eggene / forsøk etter totalfrys?

Ja, det er stadig noe nytt å lære. Desto lenger man blir på IVF-reisen (håper jo selvsagt at det blir kortvarig), jo flere erfaringer og mer kunnskap får man.

Jeg hadde amh på 16 (mai 2016). Fikk ut mange egg (oktober) , men så lukes de bort etter hvert. Var vel 16 modne, 11 befruktet og 4 embryo på frys (en 3-dagers og tre 5-dagers). Venter på innsett i naturlig syklus i slutten av januar. Det ble lang ventetid pga kluss med syklus, planlagt scratching i syklusen før innsett og kræsj med juleferie. Så til tider holder jeg på å bli gaaaal!! :woot:

Jeg ønsker deg masse lykke til med forsøket ditt, Bukett!! :)

Jeg var på forsamtale i Porsgrunn i forrige uke og fikk en plan for ferskforsøk med innsett. Så enten må legene der ha litt ulik metode eller så kanskje det var noe med blodprøven din som gjorde at de vurderte det som sannsynlig best for deg? :)

Når jeg var på forsamtale fikk jeg beskjed om at jeg måtte forberede meg på totalfrys pga pco og amh på 49. Men jeg fikk kun ut fire egg og ingen befruktet, så der beregna de veldig feil :)

Jeg er imot planlagt totalfrys som standard.. For min del ville det mest sannsynlig bety en veldig mye lengre vei for å komme i mål. Tilsammen har vi hatt 7 eller 8 uttak. Fått ut mellom 18-24 egg. Aldri i nærheten av overstimulering. 10+ befruktning pr uttak. Kansje fått tilsammen 15 egg på frys. Av de som ble fryst overlevde 4 tining. Og et av disse eggene ruger jeg på ennå i uke 21. De andre fryseforsøkene endre negativt.. Jeg tror at i mange tilfeller har eggene det absolutt best i livmor etter befruktning.

Hausken foreslo dette for oss, da han sa de nå har bedre resultater ved frys. I tillegg fryser/tiner de på en bedre måte enn f eks riksen og har 90 % overlevelse på tin:-)

Back
Topp