Lucia

Bicka

Gift med forumet
Tilgangsansvarlig
Januarlykke 2016
Februarlykke 2016
Marsboerne 20 18
Hvordan feiret bhg deres Lucia? [emoji319]☃️[emoji173]️

Gikk i Luciatog utenfor barnehagen, pyntet opp med lys og etter at barna hadde gått tog så ble det servert gløgg til de voksne, saft til barna og lussekatter:happy:

De eldste gikk i tog for alle de andre barna i bhg på morgenen og i en bolig for mennesker med store fysiske og psykiske handikap på ettermiddagen. Alle foreldre var inviterte til å se på toget, drikke gløgg og spise lussekatter :)

Lussekatter, saft og kaffe på ettermiddagen dagen før [emoji5]

De avlyste i år. Det første året jeg tenkte jenta mi var stor nok til å ha fullt glede av det :(

De avlyste i år. Det første året jeg tenkte jenta mi var stor nok til å ha fullt glede av det :(

Åh [emoji17]
Så kjedelig!

Selv var jeg litt skuffet over opplegget i bhg til Lillemor. De små og foreldrene så på toget i 1 min, de skrudde ikke av lyset og hørte vel egentlig kun hun ene voksne synge... så var der over for de små [emoji53]

Har selv jobbet i bhg og vi gjorde en stor sak ut av det for alle med foreldrekaffe osv [emoji85]

Last edited:
De eldste gikk i tog. Men ikke noe opplegg. Hadde vært gøy om foreldrene hadde vært invitert eller noe

gikk i tog ute på ettermiddagen, og sang julesanger etterpå. Saft, gløgg og lussekatter inne etter toget siden det regnet ute.

Religionsnøytral bhg her, så feirer ikke Lucia.

Alle barnehager skal være religionsnøytrale, men;

"Barnehageloven § 1 fastslår at barnehagen skal bygge på grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon, verdier som kommer til uttrykk i ulike religioner og livssyn og som er forankret i menneskerettighetene. Barnehageloven § 1a gir private barnehager adgang til å bestemme at verdiene i barnehagelovens formålsbestemmelse ikke skal forankres i kristen og humanistisk arv og tradisjon. Den enkelte barnehage kan derfor ha en innfallsvinkel til formålsbestemmelsen som samsvarer med annen religiøs eller filosofisk overbevisning"

De skal markere (ikke feire) høytider av religioner/livssyn som er representert i barnegruppen, og må forholde seg til Rammeplanen som sier at de skal sørge for at barna:

"[...] får kjennskap til grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon og blir kjent med religioner og livssyn som er representert i barnehagen [...]"
og
"[...] gi barna kjennskap til og markere merkedager, høytider og tradisjoner i den kristne kulturarven og andre religioner og livssyn som er representert i barnehagen [...]

:)

Hvordan feiret bhg deres Lucia? [emoji319]☃️[emoji173]️

De markerer ved at de eldste barna går i tog på de andre avdelingene på morgenen, mens det er julefrokost for barn og foreldre. :)
Dagen i forveien baker de lussekatter. :)

Fakler langs en gårdsvei, så gikk de eldste barna foran, så foreldre, bakerst hest med vogn, de minste barna med foreldre fikk sitte på. ( med hvite tskjorter, glitter og lys til alle barna). Så var det gløgg og julekaker/lussekatter i BHG etterpå.

Foreldrene kom og så på at storebarnsavdelingene gikk i tog, så var det lussekatter og pepperkaker på avdelingen :)

Back
Topp