Lagring av egg i utlandet

TKW

Gift med forumet
Assistert-jentene
Septembergull'17
Sommerfuglene
Marshmallows2021
Februarhjertene 2025
Hei!

Jeg lurer på om det er noen her som har erfaring med IVF fra utenlandske klinikker som kan svare her...

Jeg har 6 egg (befruktet) på frys i København. De lagres bare i 5 år før de destrueres. Jeg fikk _endelig_ en sønn nå i september, og ønsker å gjøre søskenforsøk om noen år, men da er det plutselig for sent å bruke de eggene jeg allerede har. Jeg må altså velge å forsøke på to veldig tett, eller starte prosessen på nytt når jeg er klar. Så nå lurer jeg på om det er andre regler i andre land, og om jeg kan be om at embryoene overføres til dette landet slik at de lagres i lenger tid enn 5 år. Noen som vet?

(PS: Jeg oppfyller ikke kravene til IVF i Norge fordi jeg er alene, jeg må ha behandling i et land som tillater hjelp til enslige)

Det tviler jeg på. Regner med deg er samme regler over alt. Det et etter hva jeg har forstått. Tviler også på at de går med på å overføre eggene.

Jeg tviler på at klinikken gir deg eggene, så jeg ville spurt dem først.

Jeg vet at mange private klinikker i USA lagrer så lenge du vil (der har jeg lest om 13 år gamle fryseegg som har blitt barn, og egg som har vært fryst i over 20 år (men ikke hørt om noen som har prøvd å lage barn av så gamle egg).)

I Europa vet jeg ikke om det er land med andre regler, men man har hvert fall ikke noe grunnlag for å si at det er skadelig å fryse lenger enn 5 år. Jeg har forstått det som etiske regler, men det er jo lovfelt i mange land så da kommer man ikke utenom.

Edit:
I følge denne er det 10 år i UK, det er jo nærmere å reise til enn USA (hvor det ikke er noen lovbestemt grense):
https://www.iflg.net/legal-time-limits-egg-storage-creates-new-biological-time-clock/ (artikkel fra 11.10.16)

UK hadde 5 år før. Jeg vet at flere presser på lengre frysetid i Norge også, men det kommer sikkert ikke før om flere år.

Last edited:
Hei!

Jeg lurer på om det er noen her som har erfaring med IVF fra utenlandske klinikker som kan svare her...

Jeg har 6 egg (befruktet) på frys i København. De lagres bare i 5 år før de destrueres. Jeg fikk _endelig_ en sønn nå i september, og ønsker å gjøre søskenforsøk om noen år, men da er det plutselig for sent å bruke de eggene jeg allerede har. Jeg må altså velge å forsøke på to veldig tett, eller starte prosessen på nytt når jeg er klar. Så nå lurer jeg på om det er andre regler i andre land, og om jeg kan be om at embryoene overføres til dette landet slik at de lagres i lenger tid enn 5 år. Noen som vet?

(PS: Jeg oppfyller ikke kravene til IVF i Norge fordi jeg er alene, jeg må ha behandling i et land som tillater hjelp til enslige)

Har du sjekker om det er mulig å få lagringstiden forlenget? Dvs betale for det? Og forklare saken for klinikken?

Har du sjekker om det er mulig å få lagringstiden forlenget? Dvs betale for det? Og forklare saken for klinikken?

Det er på generelt grunnlag ulovlig for klinikken. Både Sverige, Danmark og Norge må destruere fryseeggene på 5 årsdagen. Derfor har man selv ansvar for å gå i gang med forsøk tidsnok til å rekke innsett før datoen de må destrueres.

Det finnes unntak i dansk lov, ved alvorlig sykdom:
"§ 15. Befrugtede og ubefrugtede menneskelige æg kan opbevares i op til 5 år, hvorefter æggene skal destrueres. Den ansvarlige læge kan beslutte at forlænge opbevaringsperioden ud over 5 år og indtil det tidspunkt, hvor kvinden er ældre end 45 år, hvis den enlige kvinde eller den ene part i ægteskabet, det registrerede parforhold eller forholdet lider af en alvorlig sygdom. Den ansvarlige læge kan tilbagekalde en beslutning i medfør af 2. pkt., hvor betingelser efter 2. pkt. ikke længere er opfyldt.

Stk. 2. I tilfælde af kvindens død eller i tilfælde af parrets separation eller skilsmisse eller samlivets ophør skal de opbevarede befrugtede æg destrueres.

Stk. 3. Der skal ske destruktion af ægtefællens eller samleverens opbevarede ubefrugtede æg i tilfælde af kvindens død."

Det er på generelt grunnlag ulovlig for klinikken. Både Sverige, Danmark og Norge må destruere fryseeggene på 5 årsdagen. Derfor har man selv ansvar for å gå i gang med forsøk tidsnok til å rekke innsett før datoen de må destrueres.

Det finnes unntak i dansk lov, ved alvorlig sykdom:
"§ 15. Befrugtede og ubefrugtede menneskelige æg kan opbevares i op til 5 år, hvorefter æggene skal destrueres. Den ansvarlige læge kan beslutte at forlænge opbevaringsperioden ud over 5 år og indtil det tidspunkt, hvor kvinden er ældre end 45 år, hvis den enlige kvinde eller den ene part i ægteskabet, det registrerede parforhold eller forholdet lider af en alvorlig sygdom. Den ansvarlige læge kan tilbagekalde en beslutning i medfør af 2. pkt., hvor betingelser efter 2. pkt. ikke længere er opfyldt.

Stk. 2. I tilfælde af kvindens død eller i tilfælde af parrets separation eller skilsmisse eller samlivets ophør skal de opbevarede befrugtede æg destrueres.

Stk. 3. Der skal ske destruktion af ægtefællens eller samleverens opbevarede ubefrugtede æg i tilfælde af kvindens død."

Jeg var ikke klar over dette. Der vi har embryo i Spania, kan vi betale PR år for hvor lenge vi vil lagre. Husker ikke helt i forbifarten hvor lenge vi kunne ha de der, men mener jeg har god tid.

Jeg var ikke klar over dette. Der vi har embryo i Spania, kan vi betale PR år for hvor lenge vi vil lagre. Husker ikke helt i forbifarten hvor lenge vi kunne ha de der, men mener jeg har god tid.

Jeg sjekket litt før jeg skrev innlegget mitt i den tråden her i går. Og da så jeg at Sverige og Danmark har 5 år, slik som oss (Norge), mens UK har økt til 10 år (de hadde også 5 år før). USA har ingen regel som er lovfelt, så der kan man vanligvis lagre så lenge man vil.

Spania har jeg ikke sjekket. :)

Edit: Google søk på engelsk gir meg en artikkel om spansk lovgiving. Frem til 2006 var det 5 år i Spania også, men fra 2006 har det vært lagring etter legens medisinske vurdering og ingen tidsgrense i loven. https://www.whereivf.com/ivf-country-month-spain/ivf-rules-and-regulations-spain/

Last edited:
Er i kontakt med en klinikk i Spania og de lagrer eggene mine til jeg fyller 50 år, mot betaling. Tror lagringen koster rundt 5000-6000 kroner i året.

Back
Topp