Svangerskapdiabetes..

Ja, jeg tror jeg må gjøre det! Visst ikke blir det til at jeg vandrer i gangene [emoji23][emoji23][emoji23]
Eller så får vi avtale samme tid for test så vi kan skravle med hverandre mens vi venter [emoji6][emoji1]

Et par timer med (ekstra) kvalme på grunn av sukkerlaken er verdt mors og babyens helse! Syns det er mange som hauser opp denne testen unødig. Ja, det er ekkelt. Men du overlever. Du vil ikke ha uoppdaget svangerskapsdiabetes. Har tatt testen både da jeg var dritkvalm (da fikk jeg ligge på et ledig rom på legekontoret de to timene jeg måtte vente) og da jeg ikke var fullt så kvalm. Like kjipt hver gang, men så mye mindre kjipt enn at babyens og min egen helse settes på spill. Dessuten har det kommet noen med lime og sitron i, som noen skriver over her-og det hjelper betraktelig. Jeg fikk også lov til å skylle munnen (men ikke svelge) med vann etter jeg hadde drukket.

Vet du.. Jeg tror ikke trådstarter vil risikere babyen eller sin egen helse, så å gå så hardt ut er ganske unødvendig. To ganger i innlegget ditt skriver du som om noen heller ville satt babyens og egen helse i fare, og det er ikke greit av deg. Vær heller støttende og svar på spørsmålene, istedenfor å anta for så å «angripe»..

Eg er av dei få som slepp å ta testen etter dei nye retningslinene. Eg synast det er bra at det nå er fleire som blir anbefalt å ta testen, nettopp for å oppdaga dei tidligare uoppdaga svangerskapsdiabetesane. Men eg er likevel veldig glad eg er av dei som "slepp". Det er valfritt om ein vil ta den, men sjølvsagt anbefalt om ein er i ei av dei anbefalte gruppene.

Vet du.. Jeg tror ikke trådstarter vil risikere babyen eller sin egen helse, så å gå så hardt ut er ganske unødvendig. To ganger i innlegget ditt skriver du som om noen heller ville satt babyens og egen helse i fare, og det er ikke greit av deg. Vær heller støttende og svar på spørsmålene, istedenfor å anta for så å «angripe»..
Nei, det forstår jeg jo. Var ikke meningen å angripe. Har bare lest så mange tråder der folk klager over at de må drikke sukkerlake og hvor fælt det er, så jeg hisset meg nok unødig opp. Men jeg mener ikke at noen vil gjøre det altså, ser at jeg har formulert meg klønete her.

Heldigvis tar eg det ikkje til meg!! Veldig fort å bli angrepet her inne når man lurer på noe..
Her var alle prøver i dag bra, blodsukkeret og blodprosent perfekt, men regner med eg må igjennom den diabetes-testen etterhvert siden BMI er over 25..

Jeg derimot fikk påvist svangerskapsdiabetes idag. Litt sjokkert, men gav litt mening på hvordan energi og formen har og er for tiden. Jeg er i utgangspunktet "sykelig overvektig" og har en BMI på over 40. Så jeg var jo i faresonen. Men blodtrykk, blodsukkeret og blodprosent var fullstendig normalt. Men jeg har allikevel slått kraftig ut på blodprøvene etter glukosebelastningen.

Kostholdet er ganske normalt og sunt. Så er vel mosjonen det bør bli mer av. Hadde slått meg til ro med at babyen blir stor ettersom kommende pappa var over 5kg da han ble født [emoji12]

Om ikke annet kan jeg se fram til ekstra ultralyder [emoji4]

Jeg derimot fikk påvist svangerskapsdiabetes idag. Litt sjokkert, men gav litt mening på hvordan energi og formen har og er for tiden. Jeg er i utgangspunktet "sykelig overvektig" og har en BMI på over 40. Så jeg var jo i faresonen. Men blodtrykk, blodsukkeret og blodprosent var fullstendig normalt. Men jeg har allikevel slått kraftig ut på blodprøvene etter glukosebelastningen.

Kostholdet er ganske normalt og sunt. Så er vel mosjonen det bør bli mer av. Hadde slått meg til ro med at babyen blir stor ettersom kommende pappa var over 5kg da han ble født [emoji12]

Huff så kjip beskjed å få. Venter egentlig på den samme i og med at jeg hadde det forrige svangerskap [emoji4] Jeg ble heldigvis godt fulgt opo, med gode kostholdsråd ol. Og et pluss med fler UL [emoji106] Tenker dette kommer til å gå veldig bra så snart det får synke litt inn, og du kommer litt inn i hva du skal spise osv [emoji1]

Heldigvis tar eg det ikkje til meg!! Veldig fort å bli angrepet her inne når man lurer på noe..
Her var alle prøver i dag bra, blodsukkeret og blodprosent perfekt, men regner med eg må igjennom den diabetes-testen etterhvert siden BMI er over 25..

Krysser fingrene for at du slipper unna! Her har blodsukker vert fint til nå, men skal ta belastningen i uke 24 [emoji4]

Så kjedelig! Men godt å bli fulgt skikkelig opp i forhold til det. Jeg har hatt svangerskapsdiabetes siden uke 8, og hadde allerede et kosthold ute sukker, og forholdsvis lite raske karbohydrater. Så jeg har begynt på insulin. Fikk valget mellom insulin og tbl. Valgte tbl pga bivirkningene jeg får ved oppstart av tbl.

Å, ikkje noen kjekk beskjed å få, men veldig godt at man finner en grunn for hvorfor man ikke er i form.. sånne store babyer trodde jeg at jeg kom til å få siden mannen var 4,5kg da han ble født, men størstejenta var 3,2kg.. :-p

Huff så kjip beskjed å få. Venter egentlig på den samme i og med at jeg hadde det forrige svangerskap [emoji4] Jeg ble heldigvis godt fulgt opo, med gode kostholdsråd ol. Og et pluss med fler UL [emoji106] Tenker dette kommer til å gå veldig bra så snart det får synke litt inn, og du kommer litt inn i hva du skal spise osv [emoji1]

Krysser fingrene for at du slipper unna! Her har blodsukker vert fint til nå, men skal ta belastningen i uke 24 [emoji4]

Har fått time hos Frisklivssentralen i januar. Som skal hjelpe meg med dette videre. Fikk også plutselig time på sykehuset, allerede på fredag :)

Så kjedelig! Men godt å bli fulgt skikkelig opp i forhold til det. Jeg har hatt svangerskapsdiabetes siden uke 8, og hadde allerede et kosthold ute sukker, og forholdsvis lite raske karbohydrater. Så jeg har begynt på insulin. Fikk valget mellom insulin og tbl. Valgte tbl pga bivirkningene jeg får ved oppstart av tbl.

Jeg mener jo at kostholdet vårt er meget bra. Det er grønnsaker til middagene eller salat, vi spiser fisk. kjøtt og fugl, kuttet ned potetinntaket med mer grønnsaker og jeg spiser svært lite ris (ettersom jeg bare ikke liker det), spiser grovt brød og sjekker ofte varedeklarasjonen på varene nettopp pga karbohydratene for jeg vet det er de som får meg til å ese ut :p men vi får se rett og slett hva som skejr :)

Å, ikkje noen kjekk beskjed å få, men veldig godt at man finner en grunn for hvorfor man ikke er i form.. sånne store babyer trodde jeg at jeg kom til å få siden mannen var 4,5kg da han ble født, men størstejenta var 3,2kg.. :p

Ja, altså. Fastlegen lagde ikke noe stort nummer av det, forklarte kort og enkelt. Men da de ringt fra sykehuset og skulle gi meg time, så hørtes det jo ut som jeg var døende og huffing på at jeg hadde fått så lite informasjon.... :)

Back
Topp