Elendig form!!!

*MissMe*

Gift med forumet
jeg jobber 100% som lærer og har holdt ut i 2 grusomme kvalmemåneder!
Siste uka er jeg begynt å svimle i tillegg, kvalmen kommer og går.
Når jeg kommer hjem fra jobb så er jeg helt kaputt.. Vet at jeg hadde lavt stoffskifte sist jeg gikk gravid, kan det være at jernlagerne er tomme? Har legetime på tirsdag.
Hvis det er jernlagerne, hvor lang tid tar det å normalisere seg når man begynner med tilskudd? Tar forresten omega3 tilskudd hver dag.

Det er ihvertfall ikke farlig å begynne med jerntilskudd allerede nå :) Prøv Niferex om du vil ha noe som er mildere for magen. Kan godt ta 1 morgen og 1 kveld.
Og ja, det tar nok endel tid å få opp jernlagrene, det er også avhengig av hvor mye jern tarmene tar opp.

Jeg ville forhørt meg på apoteket, og gjerne startet på noe tilskudd av jern. Og så selvfølgelig fått sjekket stoffskiftet når du er hos legen på tirsdag, og da også sjekke jernlageret ditt slik at du vet om du faktisk mangler jern. Masse god bedring! Håper du kommer deg raskt! :)

Jeg har det helt likt som deg. Har følt meg (og gjør fremdeles) helt elendig. Blir anpusten av å gå i trapper.
Sist svangerskap hadde jeg kritisk lave jernverdier og var sikker på at jeg hadde det denne gangen også.

Tok tester og hadde faktisk ikke for lave verdier i det hele tatt, ble veldig overrasket. :)

Du bør absolutt ta prøver og sjekke både jernlagre stoffskifte. Lavt stoffskifte skal korrigeres med medisin i svangerskap.
Men det kan være skadelig med for mye jern også, så jeg ville ikke begynt med tilskudd før det er påvist jernmangel hos deg. Lykke til! :)

Men det kan være skadelig med for mye jern også, så jeg ville ikke begynt med tilskudd før det er påvist jernmangel hos deg. Lykke til! :)

Det skal veldig mye til for å gjøre skade om man tar jern i noen dager. Hun skriver at hun skal til lege på tirsdag, så det hadde gått helt fint. Hemokromatose oppstår ikke plutselig.
Skal man tenke slik, så er alle vitaminer og mineraler som ikke er vannløselige, farlige. Så man kan ikke ta noe uten å ta prøve av alt.

Det skal veldig mye til for å gjøre skade om man tar jern i noen dager. Hun skriver at hun skal til lege på tirsdag, så det hadde gått helt fint. Hemokromatose oppstår ikke plutselig.
Skal man tenke slik, så er alle vitaminer og mineraler som ikke er vannløselige, farlige. Så man kan ikke ta noe uten å ta prøve av alt.

Det er uansett dumt å ta ekstra jerntilskudd rett før man skal ta blodprøven, da det kan påvirke resultatet.
Så jeg ville ventet, men sier ikke hva andre skal gjøre, bare hva jeg ville gjort. :)

Jeg har det helt likt som deg. Har følt meg (og gjør fremdeles) helt elendig. Blir anpusten av å gå i trapper.
Sist svangerskap hadde jeg kritisk lave jernverdier og var sikker på at jeg hadde det denne gangen også.

Tok tester og hadde faktisk ikke for lave verdier i det hele tatt, ble veldig overrasket. :)

Du bør absolutt ta prøver og sjekke både jernlagre stoffskifte. Lavt stoffskifte skal korrigeres med medisin i svangerskap.
Trapper ja.. det er flaut å gå opp i 3.etasje på skolen sammen med elevene, blir så andpusten at jeg ikke får prata på ei stund.. En av de andre lærerne kommenterte det også!

Skal nok klare meg gjennom helgen før jeg begynner på tilskudd, vil veldig gjerne få svar hos lege før jeg gjør noe med det!

Det er faktisk ikke bra å ta for mye jern i svangerskapet. Min legen ville ikke st jeg skulle ta jern, selvom jeg lå og vippet på nederste sjiktet. Hun sa at blodtilførselen til fosteret kunne bli dårlig fordi blodet ble tykkere når man tok jerntabletter. Så nå får jeg og venter på januar, og håper at jeg kan få ta jern da. For jeg er så svimmel og veldig i laber form

Kanskje blodtrykket ditt ikke er på topp. Jeg hadde lavt bt med første i starten og var mye svimmel og redd for å svime av! Fikk det i starten denne gangen også men ikke så mange ukene så gikk det over. Jeg spiste lakris for har hørt at det skal få opp blodtrykket. Men om det virket eller om det bare gikk seg til vet jeg ikke. God bedring!

Kanskje blodtrykket ditt ikke er på topp. Jeg hadde lavt bt med første i starten og var mye svimmel og redd for å svime av! Fikk det i starten denne gangen også men ikke så mange ukene så gikk det over. Jeg spiste lakris for har hørt at det skal få opp blodtrykket. Men om det virket eller om det bare gikk seg til vet jeg ikke. God bedring!
BT var bra for 3 uker siden, men det kunne forklart svimlinga..

Håpe du blir bedre snart

Back
Topp