Fra bakover- til fremovervendt bilstol

sola90

Forelsket i forumet
Augustlykke 2015
Marsboerne 20 18
Når flyttet dere barnet over i fremovervendt bilstol? Veit det er anbefalt at de sitter bakovervendt til 4 år, men det er jo praktisk umulig. Begynner å bli trangt for beina til gutten min som er litt over 2 år nå, synes det er alt for tidlig enda.

Når flyttet dere barnet over i fremovervendt bilstol? Veit det er anbefalt at de sitter bakovervendt til 4 år, men det er jo praktisk umulig. Begynner å bli trangt for beina til gutten min som er litt over 2 år nå, synes det er alt for tidlig enda.
Det er tidlig men vi har ikke mye valg siden vi også må tenke økonomisk. Men palla m-fix er anbefalt viss de skal bytte fremover før de er 4 år. Fikk vi vite informert av både naf ( venn som jobber der) og butikk arbeider Vi bytter nå til jul vår er to år. ...

frøkna er snart 2.5 og har fortsatt goood plass i bakovervendt heldigvis. Trangt for beina kommer jeg ikke til å bry meg særlig om, da det ikke har noe å si for sikkerheten. Det er høyden og vekta som er viktig. og spesielt da lengden på ryggen.

Bøyde bein er ikke farlig og ikke noe de plages av.
Min på 3,5 år og 107cm sitter bakovervendt enda.
Han sitter så nærme 4 år som det er mulig.
Min sitter i besafe izi pluss.

Hva slags sete har dere som gjør at du mener det er for lite for barnet?

Min lange gutt satt bakover til han var over 4 år, og jeg tenker heller bøyde ben enn brekt nakke i en kræsj.
Han er 8.5 år nå, og har først nå også begynt å bruke bare pute.
Han er ca 140 cm lang.

2 år er altfor tidlig å snu.

Bilseter med pute foran, som ofte blir anbefalt, er iallefall ikke sikkert. Belter skal jo ligge over hofter, og da er det hull i hodet å sette en pute over barnets mage. De har jo nå funnet ut at disse stolene ikke er bra, og vil forby dem på markedet. De begynner nå å se at indre organer skades veksle av denne puta i en ulykke. Dessuten har de også sett at barnet rett og slett slynges ut av setet ved velt.

Jeg anbefaler deg å se om du kan montere barneskolen lenger ut på bilens seter, det vil gi litt mer plass.

Når man ser bilder av 5/6-åringer bakovervendt klarer man å ha en 2-åring bakover lenger.

Toåringen vår sitter litt trangt med beina, men det plager ham ikke :) tror vi kan dra setet litt lenger frem også.

Når du etterhvert bestemmer deg å bytte sete, pass på at barnet er innenfor vekt- og høydebegrensningene der. Setene har minimumsvekt og -høyde.

Hadde heller ikke noe `valg` selv om jeg vet at det er best å sitte bakovervendt lengst mulig :( For økonomiens skyld , hadde ikke mulighet for å kjøpe ny bil da vi fikk andremann, så eldstemann ble snudd fram da han var blitt 3 år ( han er ganske lang for alderen) og mellomste satt bakovervendt. Nå venter vi en til , så da skal også mellomste sitte forovervendt.

Trangt for toåringen også, men han klager ikke enda og han må bare tåle å sitte sånn. :P Mannen syns synd på han, men her tar jeg styringen, rett og slett. Heller litt trangt enn ødelagt nakke.

Femåringen snudde vi rett før hun ble fire. Hun kunne sikkert sittet bakover lenger, men jeg lot mannen få viljen sin. Hadde en Audi a6 på den tiden. Nå har vi landcruiser.

Det er i den lille bilen min det blir trangt, bruker den mest til småturer og til barnehagen /jobb. Pappaen har ny stasjonsvogn, bruker den på lange turer. Der er det ikke noe problem enda. Kommer ikke til å snu han nå, men ville høre noen erfaringer.

Det er overhode ikke praktisk umulig, og lite beinplass er overhode ikke farlig kontra hvor farlig forovervendt er. Det er flere seter som kan monteres ut mot kanten på setet, som gir bedre beinplass. Min 2 lange 2-åring skal sitte bakovervendt til setet hans er utvokst, som er ved 25 kg og ca 125 cm.

Det er tidlig men vi har ikke mye valg siden vi også må tenke økonomisk. Men palla m-fix er anbefalt viss de skal bytte fremover før de er 4 år. Fikk vi vite informert av både naf ( venn som jobber der) og butikk arbeider Vi bytter nå til jul vår er to år. ...
nei nei nei. Stoler med magepute er STERKT frarådet, livsfarlig!! Organene blir knust i en kollisjon og barnet står i fare for å skli utav, spesielt i rollover. Trygg trafikk jobber for å få disse setene bort fra norsk marked. De selges ikke lenger i sverige.

nei nei nei. Stoler med magepute er STERKT frarådet, livsfarlig!! Organene blir knust i en kollisjon og barnet står i fare for å skli utav, spesielt i rollover. Trygg trafikk jobber for å få disse setene bort fra norsk marked. De selges ikke lenger i sverige.
Men palla x kan du bruke bilens trepunkts feste ( ute
Mage pute) såfall vist på visning bilde og hvordan barnet skal sikres

Det er fullt mulig å sitte bakovervendt til fire år! Og slettes ikke SÅ dyrt. Det er verdt de pengene når det gjelder barnas sikkerhet! Britax maxway får du til 2500kr, dette setet kan fortsatt min jente på 5,5 år bruke. ( 110cm og 18kg) Britax Two way elite er enda rimeligere, ca 1700kr, og veldig mye sikrere enn fremovervendt!
Om økonomi spiller en stor rolle så hadde jeg heller kjøpt et brukt bra sete, og fått sjekket det skikkelig. Altfor tidlig å snu enda!! At det er trangt for bena spiller ingen rolle, det er ikke farlig!

Men palla x kan du bruke bilens trepunkts feste ( ute
Mage pute) såfall vist på visning bilde og hvordan barnet skal sikres
Nei, den er med puta fremovervendt.

Belte bruker man i tillegg til puta hvis man ikke bruker isofix.

Dette setet må du ikke finne på å kjøpe!
Hva tror du skjer med barnets indre organer når man kræsjer, og puta blir presset inn i magen??
Vi voksne får jo også skader i magen hvis beltet ligger over magen og ikke hoftene. Hvordan tror du et barns mage ser ut innvendig etter at en stor pute har trykt inn magen??

Eller i verste fall så detter barnet ut av setet og kastes rundt i bilen.

Ta en titt på disse her, og se om dere vil bruke dette setet.... Man vet aldri når uhellet er ute. Hold barna bakovervendt til de er store nok til beltestol. Altså minst 110 cm og 18 kg.
Regner ikke med at noen vil oppleve dette.

https://m.youtube.com/watch?v=LzcteB2EFxA

https://youtu.be/fU4IhrE64oI

https://youtu.be/Q8gU9zzCGA8

Absolutt ikke umulig. Det finnes stoler som kan brukes bakover til barnet er over 5 år gamle.
Benplass er ikke nødvendig. Barnet kan fint sitte med bena i kors, eller over kantene på bilstolen, eller med bøyde knær.

Anbefaler alle å bli med i gruppen "Bilstoler" på Facebook. Der kan dere se bilder av barn på 6-7 år som sitter komfortabelt i bakovervendt stol.

Det er livsfarlig å snu før tidligst(!) 4 år, og heller ikke nødvendig, heldigvis. :)

Nei, den er absolutt ikke anbefalt, men dessverre vet ikke hverken alle hos NAF eller alle forhandlere nok om bilsikring.
Her kan du se hva som skjer med stoler med magepute i en kollisjon, og lese om hva de ledende ekspertene på feltet sier om stler med magepute:

http://www.sikkerautostol.dk/wp-content/uploads/2012/10/roll-over-accident.wmv

http://ntf.se/konsumentupplysning/marknadsoversikter/bilbarnstolar/ (Gjør sidesøk (ctrl+f) på Pallas).

(Oppsummering her):
http://bilstoler.blogg.no/1489328419_bilstoler_med_magepute.html

Hvis du vil tenke økonomisk bytter du til Axkid Mnikid, Axkid Wolmax (enda billigere), eller Axkid Duofix.
Da har du stol og trygt barn ut bakovervendtperioden. :)

Bøyde bein er ikke farlig og ikke noe de plages av.
Min på 3,5 år og 107cm sitter bakovervendt enda.
Han sitter så nærme 4 år som det er mulig.
Min sitter i besafe izi pluss.

Hva slags sete har dere som gjør at du mener det er for lite for barnet?

Han kan etter all sannsynlighet heldigvis sitte trygt bakover til han er minst 5 år gammel, og kanskje lenger også. :) <3

Vi kommer til å snu når han har vokst ut av sin nåværende stol (Axkid Minikid, den på markedet som varer lengst), og det gjør han nok ikke før han er 6-7+ år gammel, da han ikke kommer til å bli så lang. :)

Kommer det større bakovervendt stol før den tid, kjøper vi den, samme hva den koster. Da får vi leve på luft og kjærlighet en stund i stedet. ;)

Jeg sier det igjen:
Søk opp gruppen "Bilstoler" på Facebook, der sitter det eksperter på området, som kan gi gode tips om hvordan man holder barna trygge i bilen. :)
Sjekk også disse gode bloggene:

http://bilstoler.blogg.no/1499377433_hvilken_bilstol_skal_jeg_velge.html

http://dyrbarlast.se/

Back
Topp