Soving

ToGo

Glad i forumet
Hvordan får dere mini til å sove? Vi sliter med å legge han. En kveld Jan han sovne kl 19 og neste kveld finnes han ikke trøtt før kl 23. Skulle gjerne lagt han på likt hver dag men deg er umulig!
 
Hvordan får dere mini til å sove? Vi sliter med å legge han. En kveld Jan han sovne kl 19 og neste kveld finnes han ikke trøtt før kl 23. Skulle gjerne lagt han på likt hver dag men deg er umulig!

Vi har samme leggerutine hver kveld. Men hun er også alltid sånn at hun sier fra når klokka er ca sju, da skal pysjen på, hun får tran og melk. Sovner hun ikke på puppen, så legger vi henne i senga og synger samme nattasang og går ut av rommet. Sovner innen 5 minutter da.
En annen ting vi gjør er å forberede veldig til leggetid. Demper belysningen, mindre lyd, TV av, mer rolig lek.
Vet ikke om dette vil funke for dere, men tenker selv at jeg hadde hatt problemer med å sovne om jeg hadde masse lys, lyd og aktivitet rett før jeg skulle sovne. Og spesielt TV gjør jenta vår veldig uinteressert i å sovne.
 
Samme som over :) bruker å ta ett lite kveldsbad, kose og tøyse litt på stellebordet og så går vi ned på mørkt rom, ammer og legger i senga. Har på melosi på babycall og bruker "støybamse", da åsovner hun enten umiddelbart eller etter litt grining. Begynte med dette rett før hun var 3 mnd, da det funka med storesøster. Dette gjør vi når hun er trett etter 18.30, hun har vansker med soving på dagtid så varierer litt mtp når og hvor godt hun sov sist søvn. Prøver å få henne til å sove en liten halvtime rundt kl 17 så hun ikke skal bli overtrøtt. :)
 
Her ser vi tydelig at "søvn avler søvn", dersom hun sover for lite på dagen så blir nettene et helsikke. Får hun sovet alle hvilene sine på dagtid så blir også legging enklere. Siste hvilen sover hun rundt kl 17-18. Når hun da våkner så roer vi ned, synger og leser bok og unngår voldsomme leker. Vi lager kveldsgrøt og går på badet etterpå, vasker ansikt og hender (eller bader, x2 per uke eller ved behov) og tar på pysjen. Siste amming tar vi enten i sofaen eller på senga og så legges hun. Vi synger nattasang og sitter litt hos henne. Hun drar ut smokken sin og vi må dytte den på plass ca 48 ganger før hun blir så døsig at den får være i fred. Hun sovner ikke uten og klarer ikke putte den i munnen selv enda. Hun sovner vanligvis ila 15-30 min.
 
Har alltid leggerutiner på badet klokka 19, og hun er alltid veldig trøtt, men varierer når hun sovner.. Har også begynt å våkne igjen etter hun har sovnet, og kan av og til være våken i 1-2 timer.. Varierer hvor lenge hun sover sammenhengende, alt i fra 2 til 5/6 timer. Jeg stresser ikke med dette, men kjenner godt på både kropp og sinn at jeg fungerer bedre med mest mulig sammenhengende søvn [emoji6][emoji1360]
 
Har samme rutiner hver dag, først bytter vi til pysj, deretter kveldsflaska før litt kosepupp (på mørkt soverom). Legger dem i senga før de sovner og setter på melodi på babycallen. Sovner i løpet av 30-60 min, ligger ofte å pludrer lenge. Har egentlig lyst å putte de i hver sin seng, men tenkte å vente med det til de flytter på eget rom da vi ikke har plass til mer enn en sprinkelseng på vårt rom. Tror nemlig de holder hverandre litt ekstra våkne (selvom jeg tror de sover ekstra godt inntil hverandre når de først sovner).. dilemma [emoji23]
 
Back
Topp