Oppfølgingstime/etterkontroll

Igloo

Elsker forumet
Himmelbarn
❤ Aprilbarna19 ❤
Hva er det som egentlig skjer på etterkontrollen? Legen sa noe om å planlegge for neste svangerskap, men jeg fikk ikke med meg alt.
 
Kommer nok an på grunnen til at svangerskapet ble avbrutt. Vi fikk vite resultat av obduksjonen. Vi trengte ingen planlegging av neste svangerskap, da det var tilfeldig at det gikk galt.
 
Vi fikk foreløpige svar fra obduksjonsrapporten, var tilbake på sykehuset, fikk en liten plan for neste svangerskap og hadde inntrykk av at de også ønsket å se hvordan det gikk med oss
 
Det var egentlig en ren tilfeldighet for oss også, men jeg skulle visst få bedre oppfølging i neste svangerskap likevel.

Jeg er nysgjerrig på obduksjonsrapporten, men jeg trodde dette kunne ta en evighet å få svar på...?
 
Det var egentlig en ren tilfeldighet for oss også, men jeg skulle visst få bedre oppfølging i neste svangerskap likevel.

Jeg er nysgjerrig på obduksjonsrapporten, men jeg trodde dette kunne ta en evighet å få svar på...?

Ja, det kan ta lang tid, opptil 3mnd. Men noen ting kan man konkludere ganske raskt med.
Hos oss hadde morkaka svikta, og det kunne de se ved å skjære den opp, så det var ikke nødvendig å vente på prøveresultat. I tillegg hadde vi allerede tatt en fostervannsprøve i svangerskapet og den ble grundigere testet etter fødsel, så den ga nok svar til at det kunne konkluderes med morkakesvikt.

Du vil helt sikkert få tilbud om duotest neste gang, og hvis du føler behov for det kan du få ekstra ultralyder. Med henvisning hos gynekolog før uke 12, og etter uke 12 på sykehuset. Det er også noen sykehus som gir ekstra ul før uke 12, så du må bare høre med dem :)
Men egen erfaring og det jeg leser andre erfarer, er at oppfølging i neste svangerskap vil kunne tilpasses ditt behov for ekstra trygghet.

Utenom gjennomgang var prøvesvar opplevde vi også at de var opptatt av å høre hvordan vi hadde det og hvordan opplevelse med fødsel og siste tiden hadde vært.
Klem❤️
 
Det var egentlig en ren tilfeldighet for oss også, men jeg skulle visst få bedre oppfølging i neste svangerskap likevel.

Jeg er nysgjerrig på obduksjonsrapporten, men jeg trodde dette kunne ta en evighet å få svar på...?

For oss tok det 6-7 måneder før vi hadde den endelige obduksjonsrapporten, men det var en rettsmedisinsk obduksjonsrapport der de undersøkte alt fordi dødsfallet var plutselig og uventet.
Men hos dere har de vel en ide om hva de skal se etter og det er en sykehusobduksjon, så kan godt hende det tar kortere tid da.
 
Ja det har nok bare vært en sykehusobduksjon, så kanskje vi får noen resultater på kontrollen da... Jeg tror ikke de finner noe veldig nytt, men de kunne ikke si nøyaktig hvor omfattende skadene var på det tidspunktet.

Selv om vi vet at det var en ren tilfeldighet så håper jeg at jeg får ekstra ultralyder. Jeg tok to tidlige ultralyder denne gangen for å forsikre meg om at alt var ok. Jeg antok jo at om alt så bra ut på ultralyd ved 12 uker, så skulle det mye til for at noe skulle være galt på den ordinære. Jeg tror ikke jeg kommer til å klare å slå meg til ro uten noen kontroller mellom uke 12 og uke 18 neste gang.
 
Jeg mener det er standard etter å ha fått et barn med misdannelser tidligere å få tilbud om full duotest på fosterdiagnostikk ved senere svangerskap (dvs ul med spesialist pluss blodprøve). Om det ikke er standard, så er det i alle fall noe dere kan ta opp som noe dere ønsker ved neste svangerskap.
 
Sender dere mange klemmer!:Heartred Håper dere finner god støtte i de rundt dere
 
Jeg mener det er standard etter å ha fått et barn med misdannelser tidligere å få tilbud om full duotest på fosterdiagnostikk ved senere svangerskap (dvs ul med spesialist pluss blodprøve). Om det ikke er standard, så er det i alle fall noe dere kan ta opp som noe dere ønsker ved neste svangerskap.

Når i svangerskapet tas denne? Tror vi vil be om det. Orker ikke tanken på å gå halvveis igjen bare for å finne ut at barnet er for sykt igjen.
 
Når i svangerskapet tas denne? Tror vi vil be om det. Orker ikke tanken på å gå halvveis igjen bare for å finne ut at barnet er for sykt igjen.

Jeg skal ta duo-test om/når jeg blir gravid neste gang. Det er en blodprøve i uke 10 og ultralyd i uke 12. Dette fikk jeg vite på etterkontroll/samtale onsdag denne uken. Jeg får videre innkalling til genetisk veiledning på Rikshospitalet.
 
Back
Topp