Når fortelle - problematisk

Lillemy00

Blir kjent med forumet
Hei,

Pga ekstrem kvalme var jeg nødt til å fortelle min sjef om graviditeten i uke 9, men det satt langt inne for jeg opplever at dette er en privatsak. Pga utlysning av min stilling og min øverste leder (som jeg ikke har sakt noe til) får jeg nå "kniven" på strupen om å fortelle. Jeg er kun 12 uker på vei, og ønsker ikke at mine kollegaer skal vite dette enda. Avtalen var at vi skulle vente til første desember slik at jeg fikk hatt min første jordmortime. Hva gjør jeg nå? Når fortalte dere? Har noen av dere opplevd dette tidligere, råd og innspill? Mulig jeg problematatiserer dette, fordi jeg ikke har noe behov for å "hyle" ut, og tenker at jeg kan fortelle når jeg har sett et bankende hjerte, samt har litt mage. :)

Jeg har ikke gått ut å sagt det på jobb, utover sjef, de som lager arbeidslister og noen kollegaer. Er idag 16+1. Det viktigste for oss har vært at ungene skulle få vite det først. Og etter ungene har fikk vite det, har det ikke vært naturlig å fortalt det til resten på jobben pga sykemelding etterfulgt av ferie.
Sjefen skal ikke diktere deg til når du skal fortelle det, og det er vel ikke nødvendig å søke folk helt ennå. For meg skal det søkes i midt desember for den som overtar for meg mye mulig må ha noen kurs før hun/han begynner.

Sjefen kan ikkje presse deg til noko. Sjølv sa eg fra til sjefen i veke 8 at eg var gravid pga kvalmen og sjukemelding. Ho sa også at det ikkje var hennar sak å fortelle noko videre, det måtte eg gjer sjølv når eg var klar for det. Har no nettopp fortalt ungane det (veke 11) og no veit heile kommunen det. Før vi fortalte ungene det så fant mannen hjertelyden med doppler.. så følte det var litt trygt å sei det videre til dei da. Du må følge magefølelsen din og vente viss det er det riktige for deg. Ingen kan presse deg til å fortelle ting [emoji173]️

Tusen takk for svar!! :) Jeg står i en litt krevende sitasjon med en personalleder (som jeg har fortalt det til) og øverste leder i organisasjonen som jeg "formelt" jobber for , så da tenker jeg kanskje at jeg forteller det til han i dag ( i og med at han har kommentert at jeg ikke er så mye på jobb), men ber han bruke taushetsplikten frem til 1. desember, for det kan jeg kreve eller? :) Trudde ikke jeg skulle synes det var så vanskelig å dele, men jeg orker ikke kommentarer, blikk og snakkis i gangen enda.. Dette er "min" lille hemmelighet :)

Ønsker deg masse lykke til, oppdater gjerne hvordan samtalen med øverste leder gikk. Husk at uansett hva, så må du ikke fortelle noe som helst før 3 mnd før termin dersom du ikke ønsker. :)

Tusen takk for svar!! :) Jeg står i en litt krevende sitasjon med en personalleder (som jeg har fortalt det til) og øverste leder i organisasjonen som jeg "formelt" jobber for , så da tenker jeg kanskje at jeg forteller det til han i dag ( i og med at han har kommentert at jeg ikke er så mye på jobb), men ber han bruke taushetsplikten frem til 1. desember, for det kan jeg kreve eller? :) Trudde ikke jeg skulle synes det var så vanskelig å dele, men jeg orker ikke kommentarer, blikk og snakkis i gangen enda.. Dette er "min" lille hemmelighet :)
Du kan så absolutt kreve at leder holder taushetsplikt ang dette ja! Det skal jo uansett være din sak å fortelle når du føler det er rett for deg.
Sånn ellers så må du ikke fortelle noe før senest 3 mnd før termin faktisk [emoji6]

Jeg valgte å fortelle det til de jeg jobbet med nærmest fordi jeg var kvalm og uvell på jobb. Fortalte det først til sjefen og hun så det selvfølgelig ikke til noen. Men var ca i uke 10 da.

Jeg har i dag hatt intervjuer med potensielle vikarer for meg selv, faktisk. Det er jo ikke unaturlig å lyse ut vikariatet allerede nå hvis du har en kompetanse som kan være vanskelig å få tak i.

De fleste kandidatene har tre måneders oppsigelse, og det er jo ønskelig med oppstart rundt 1. april.

For å komme i mål med ansettelse før 31. desember må man jo dermed lyse ut omtrent nå, hvertfall før 1. desember.

Du har ikke plikt til å varsle om permisjon før senest fire uker i forveien ved fravær utover tolv uker og senest tolv uker i forveien ved fravær utover ett år.

Men nå som allerede arbeidsgiver er informert så kan du ikke nekte han å lyse ut vikariatet (uten å si at du skal i permisjon).

Men han kan selvsagt ikke tvinge deg til å fortelle hverken kolleger eller overordnede. Det er direkte ufint å presse deg ved å spille på samvittigheten din.

Jeg er 15+2 i dag, og fortalte det til sjefen nå. Jeg synes liksom det er greit å informere så de ikke planlegger å gi meg noen store prosjekter neste år. Jeg sa at jeg etter hvert kommer til å fortelle det til de andre, og han sa at ja du styrer helt selv når du ønsker å fortelle til de andre.

Tusen takk for svar! Det har løst seg greit, men jeg må innrømme at hvis jeg noen gang skal gjennom dette igjen, så kommer jeg ikke til å evt. fortelle hvorfor jeg er sykemeldt for min opplevelse av dette er at jeg ble stilt til veggs for tidlig. Jeg har bedt dem holde på taushetsplikten og respekterer at de må lyse ut stillingen min 1. desember, men da ikke som et svangerskapsvikariat (kun vikariat) og det er jeg fryktelig glad for :)

Ville nok sagt ifra til ledere som du har å forholde deg til! Det er så absolutt ikje deres sak å si det videre! Du kan kreve at han holder det for seg selv! Det Er din hemmelighet å fortelle;) lykke til;)

Back
Topp