Liten fontanelle

Miffy2017

Betatt av forumet
JuniJubel2021
Babyen min har visstnok hatt liten fontanelle siden fødsel. Det er vanskelig å finne den og kår man først gjør det så er den like liten som et maiskorn. Vi var veldig bekymret og kontaktet fastlegen som sendte henvisning til Ullevål. Dette var vel 2-3 uker siden. Har ennå ikke fått innkallelse. Flere som har babyer med små fontanelle?
 
Babyen min har visstnok hatt liten fontanelle siden fødsel. Det er vanskelig å finne den og kår man først gjør det så er den like liten som et maiskorn. Vi var veldig bekymret og kontaktet fastlegen som sendte henvisning til Ullevål. Dette var vel 2-3 uker siden. Har ennå ikke fått innkallelse. Flere som har babyer med små fontanelle?

Er ikke fontanelle slike bløte deler der hodeskallen ikke er vokst sammen? Trodde alle babyer hadde det for å lettere komme ut fødselskanalen? De vokser vel ikke helt sammen før babyen er ganske stor.
http://www.klikk.no/foreldre/baby/babyhelse/alt-om-babyens-fontaneller-3309874
 
Alle babyer har vel det? Og hodeskallen skal vel ikke være helt vokst sammen før barnet er rundt to år?
 
Jo, alle babyer har det, men Miffy skriver jo at hos deres baby er den veldig LITEN.
 
Den varierer jo i størrelse på alle babyer. Det er ikke noen fasit på hvor stor eller liten den skal være
 
Så lenge hodeomkrets er vanlig og følger en kurve tror jeg ikke str skal ha så mye å si :) den kan variere veldig i str, men jeg finner ikke noe sted der det står hva som er vanlig.. forhør deh med den som rekvirerte for dere om når dere kan vente å få innkallelse :)
 
Ved små fotballeder må man være obs på kraniosyntonose, dvs for tidlig lukning av suturene i skallen. Er nok derfor dere skal på kontroll.
 
Jeg nevnte det for hs på 3 mnd kontrollen og hun var enig i at den var liten og burde følges med. Derfor kontaktet jeg fastlegen og ba han om henvisning til videre utredning. Han hadde delte meninger om det var nødvendig med henvisning men skrev en allikevel. Men så får jeg vite at den er avvist pga formuleringen på henvisningen! Kan si at han legen er rimelig ung og fersk i gamet så har ingen tiltro til det han gjør. Men han er vikar for fastlegen min så foreløpig så har vi bare gått til han. Men fortsetter det slik så bytter vi fastlege til min gamle kommer tilbake. Så nå skal jeg dit igjen og kreve at han skriver en bedre henvisning. De tre siste ukene så har hodet vokst 0.2cm. Babyen har ligget jevnt på ca 1 cm i mnd. Så ja grunn til bekymring!
 
Jeg nevnte det for hs på 3 mnd kontrollen og hun var enig i at den var liten og burde følges med. Derfor kontaktet jeg fastlegen og ba han om henvisning til videre utredning. Han hadde delte meninger om det var nødvendig med henvisning men skrev en allikevel. Men så får jeg vite at den er avvist pga formuleringen på henvisningen! Kan si at han legen er rimelig ung og fersk i gamet så har ingen tiltro til det han gjør. Men han er vikar for fastlegen min så foreløpig så har vi bare gått til han. Men fortsetter det slik så bytter vi fastlege til min gamle kommer tilbake. Så nå skal jeg dit igjen og kreve at han skriver en bedre henvisning. De tre siste ukene så har hodet vokst 0.2cm. Babyen har ligget jevnt på ca 1 cm i mnd. Så ja grunn til bekymring!

Du skal kunne gå til en annen lege på legesenteret du bruker :) jeg har gått til tre forskjellige leger med min baby. Fordi legen min ikke har hatt ledig time når jeg vil ha time. Bare forklar at du ikke er fornøyd med den du har brukt så får du gå til en annen :)
 
Jeg nevnte det for hs på 3 mnd kontrollen og hun var enig i at den var liten og burde følges med. Derfor kontaktet jeg fastlegen og ba han om henvisning til videre utredning. Han hadde delte meninger om det var nødvendig med henvisning men skrev en allikevel. Men så får jeg vite at den er avvist pga formuleringen på henvisningen! Kan si at han legen er rimelig ung og fersk i gamet så har ingen tiltro til det han gjør. Men han er vikar for fastlegen min så foreløpig så har vi bare gått til han. Men fortsetter det slik så bytter vi fastlege til min gamle kommer tilbake. Så nå skal jeg dit igjen og kreve at han skriver en bedre henvisning. De tre siste ukene så har hodet vokst 0.2cm. Babyen har ligget jevnt på ca 1 cm i mnd. Så ja grunn til bekymring!
Du har rett til å klage på henvisningen. Ville ringt legekontoret og bedt de sende ny henvisning(ser du skriver at du skal det!) og legge ved percentilskjema, hvis det ikke har blitt gjort. Dessverre dømmes henvisninger ut ifra hva fastlegene skriver. Så ikke gi deg før du blir hørt.
 
Back
Topp