Hvordan være hjemme med rier?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Wilma
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Wilma

Guest
Hvis jeg måtte svare kort på dette spørsmålet ville jeg sagt følgende: CHILL! Hvil, sov hvis du kan, lad opp batteriene, spis lett og godt, se Netflix – kos deg!

Les hva jordmor Ragna sier om temaet her :)

Tenker du å prøve og være lengst mulig hjemme eller vil du fortest mulig på sykehus når riene begynner?

Ooops, så ikke så nøye etter hvor jeg svarte. [emoji85]

Blir hjemme lengst mulig, der har jeg det best :) tar 10-15 min å kjøre til sykehuset, så vi tar det helt piano. Men å bake og se film var det siste jeg tenkte på sist og virker helt fjernt for meg, jeg hadde vondt og prøvde å jobbe meg gjennom det så godt jeg klarte med varme dusjer og pust.

Det er jo ikke noe vits i å dra på sykehuset å henge da :P
Sist hadde jeg en ekstremt lang latensfase, og er veldig usikker på hva jeg skal gjøre denne gangen da jeg er livredd for at det skal bli en mye raskere fødsel, men sansynligheten for at det skjer er vel heller liten...

Blir hjemme lengst mulig, der har jeg det best :) tar 10-15 min å kjøre til sykehuset, så vi tar det helt piano. Men å bake og se film var det siste jeg tenkte på sist og virker helt fjernt for meg, jeg hadde vondt og prøvde å jobbe meg gjennom det så godt jeg klarte med varme dusjer og pust.

Jeg ryddet i frysa og bakte kake :P Det var sinnsykt digg med fersk banankake mens man satt å ventet :P Men hadde ikke å vondt da..

Planen her er: Med en gang vi forstår at det er fødsel på gang,så skal mannen kjøre våre to hunder til de som skal passe på de. Jeg vil ikke risikere å bli sint på de,noe som fort kan skje når jeg har vondt. De forstår jo ikke hva som skjer.

Å så er det å holde seg hjemme å se TV osv frem til jeg føler at jeg ikke klarer å være her lengre og vil ha hjelp med smertene eller noe. Vi har ca. 20min kjøretur inn til sykehuset,så vi kan drøye det ganske lenge hvis jeg klarer det.

Men dette er min første,så jeg vet jo ikke hvordan jeg takler dette her,og hvordan det føles,så planen sitter ganske løst:)

Dusjen!! Prøve å hvile mellom smertene.. Få helt klar kofferten om noe mangler!
Føler jordmor snakket om at man kan risikere at riene blir svakere og mindre effektive og at fødselen tar lengre tid om man går i f. badekaret for tidlig i fødselen. Kan det gjelde dusjen også?

Føler jordmor snakket om at man kan risikere at riene blir svakere og mindre effektive og at fødselen tar lengre tid om man går i f. badekaret for tidlig i fødselen. Kan det gjelde dusjen også?
De bruker jo både dusj og badekar som smertelindring på føden også under rieforløpet.. De sier vel at man også må veksle på litt for å sikre at det blir god fremgang.. Men du kjenner jo på kroppen selv også om du trenger litt lindring, da kan hvertfall vannet hjelpe noen av oss..

Når vet du at det er på tide å dra til sykehuset? Aner ikke hva rier er en gang, og har ikke fått tid til å snakke med jordmor heller om fødsel.. Føler meg helt blank og vet ikke hva jeg går til

Når vet du at det er på tide å dra til sykehuset? Aner ikke hva rier er en gang, og har ikke fått tid til å snakke med jordmor heller om fødsel.. Føler meg helt blank og vet ikke hva jeg går til
Slik hadde jeg det med førstemann. Prata aldri om fødselen /fødselsforløpet på kontrollene. Første rie jeg fikk trodde jeg at jeg hadde forstoppelse eller noe. Skikkelig trang til nr 2 (uten at det kom noe) i tillegg til "krampe" i magen.

Mtp hvor fort det gikk sist er planen denne gangen:
Levere kommende storebror til mormoren, evt få henne til å komme hit alt etter hva som passer/når på døgnet det er. Gjelder hunden også, men hun skal videre til morfar og være der sånn etter hvert.

Så må jeg vurdere hvor sterke riene er og høre med føden om vi skal komme eller ikke. Har ca 20 min kjøring. Har ganske sterk formening om at denne fødselen også vil gå raskt, så vi vil heller dra opp for tidlig enn for seint.

Stor forskjell på dusj og bad :-) jeg brukte badekaret "tidlig" i fødselen for å få slappet av etter en tøff latensfase, da hadde den positiv virkning på forløpet, men etterhvert skal man være forsiktig ja :-) på slutten før pressriene hadde jeg dusj på ryggen under hver ri. Det var utrolig godt!

Når riene er regelmessige og du har tre rier per ti minutter er liksom tommelfingerregelen, men ring føden når du tror det er noe på gang, så vil de veilede deg. Ofte kan de høre på deg om det er på tide å dra eller ikke. [emoji12]

For vår del kommer vi nok til å dra så fort det er tegn til at det er noe reelt på gang. Hadde styrtfødsel sist, og ca 40 minutter å kjøre til sykehuset ...

Når riene er regelmessige og du har tre rier per ti minutter er liksom tommelfingerregelen, men ring føden når du tror det er noe på gang, så vil de veilede deg. Ofte kan de høre på deg om det er på tide å dra eller ikke. [emoji12]

For vår del kommer vi nok til å dra så fort det er tegn til at det er noe reelt på gang. Hadde styrtfødsel sist, og ca 40 minutter å kjøre til sykehuset ...
Oi off stakkar! Håper det ikke går like fort denne gangen!
Og satser på de kan veilede ja, for føler meg veldig usikker. Heldigvis ikke så alt for langt til sykehuset så drar heller en gang for mye og for tidlig :p

Oi off stakkar! Håper det ikke går like fort denne gangen!
Og satser på de kan veilede ja, for føler meg veldig usikker. Heldigvis ikke så alt for langt til sykehuset så drar heller en gang for mye og for tidlig :p

Jeg tar gjerne en like rask fødsel igjen, men helst ikke noe raskere. [emoji38] Det jeg er mest redd for er at det skal ta lang tid, egentlig ... Er jo så innstilt på at det skal gå fort!

Har du ikke hatt fødselssamtale med jordmor? Er vanlig å prate litt om det (og amming) på en av de siste kontrollene.

Jeg tar gjerne en like rask fødsel igjen, men helst ikke noe raskere. [emoji38] Det jeg er mest redd for er at det skal ta lang tid, egentlig ... Er jo så innstilt på at det skal gå fort!

Har du ikke hatt fødselssamtale med jordmor? Er vanlig å prate litt om det (og amming) på en av de siste kontrollene.
Greit så lenge dere rekker frem til sykehuset værtfall ;)
Skal ha den samtalen i morgen. Jordmor hadde satt av god tid, men nå ble hun syk så skal til en annen og ikke satt av god tid.. Satser på det er nok da! Og sleper med mannen slik at han kan huske for meg. Er helt blåst selv for tiden :bag:
Amming har vi ikke snakket om, men var på et felles ammekurs på helsestasjonen :)

Jeg kommer til å BO i dusjen med knallvarmt vann på ryggen når riene tar seg opp - det gjorde jeg ved første fødsel. Riene mine ble ikke mindre av den grunn. Husker jeg fikk badekar på føden. Både dusjen og badekaret gjorde at pausene mellom riene kjentes hakket bedre. Ellers så hadde jeg så vonde modningsrier at jeg stod på alle fire i sofaen og hang over sofaryggen, konsentrerte meg på dype pust mens jeg sang inni meg (sang av alle ting 1 og 2 og 3 indianere... aner ikke hvorfor det ble den sangen!)

Nå skal det også sies at jeg hadde noe de kalte for «monsterrier» før pressefasen: kjennes ut som riene holder på i 10-15 min sammenhengende men de er på 3-4 minutter mens pausen mellom den er på max 10 sekunder før de tar seg opp på topp igjen - så merket aldri pausen... jordmor trodde ikke på meg at jeg hadde sååå drøye rier før de koblet på et apparat på magen min da jeg ankom føden - da fikk pipen en annen lyd.

Og da fikk jeg seng og badekar omgående

Back
Topp