Ny jobb men i tvil...

• Trådstarter Trådstarter Usikkersukker
  • Opprettet Opprettet
U

Usikkersukker

Guest
Jeg har de siste 7 årene hatt en veldig hyggelig og (nå da jeg har vært i jobben så lenge) ikke så krevende nattjobb der jeg har en veldig god lønn. Sjefen min tipset meg om en ny stilling på samme sted men med mye ansvar og sjefen virker ivrig på at jeg skal søke denne jobben. Dette fordi jeg i løpet av de siste årene har tatt videreutdannelse og sjefen tenker at denne ville være til god nytte i den nye stillingen.
Jeg ser at den nye stillingen vil åpne dører med tanke på videre karriere og at jeg vil lære veldig mye, jobben er kun på dagtid, ikke noe helg og lønnen er jo fortsatt good, meeen....
1. Jeg går ned ca 50 000 i lønn pga at jeg mister tillegg
2. Jeg må faktisk jobbe flere dager siden nattevaktene er så lange(20 i stedet for 14)
4. Jeg har en liten baby på 14 mnd som jeg ønsket å ha hjemme, men som da må starte i bhg ved 17 måneder i stedet for ved 24 måneder...

Jeg vet at det kanskje høres ut som om jeg har bestemt meg, men jeg tenker at hvis denne stillingen hadde kommet 6 mnd senere så hadde jeg veldig sannsynlig hoppet på...
Kan noen komme med noen tanker enten de selv har vært i samme situasjon eller som ser ting jeg ikke har tenkt på eller bare vil si noe. :)
Tusen takk!

Det er vanskelig å si. Det kan jo være smart mtp videre karriere, om du tror du får muligheten til å klatre i rankene. Hvor ofte blir slike stillinger utlyst? Men det er viktig å trives i jobben sin, og det virker det som du gjør.

Det er sjeldent slike muligheter kommer på det perfekte tidspunkt. Hvis du tenker at du ville hadde den om 6 mnd ville jeg nok tatt sjansen nå. Det er tross alt bare 6 mnd, og du slipper «hva hvis..» etc.

Ellers tar ansettelsesprosessen generelt fort en måned og to uansett. Alternativt er det jo verd å søke og så kan du bestemme deg når du eventuelt får tilbudet. Er jo ikke sikkert du får den heller! ;)

Hilsen en som hadde en lignende mulighet. Hoppet på den og det var vel verdt det for videre muligheter og veldig lærerikt, selv om jeg nok kanskje senere vil over i noe annet igjen. Men hadde angret veldig om jeg ikke prøvde det! Det har vært et hardt år men gull verdt for jobb framover (og egen personlig utvikling!)

Hadde garantert tatt jobben. Mtp videre framover. Det å ha en dagjobb, ha fri hver ettermiddag, helg, høytider er mye bedre enn å jobbe natt.

Ville ha vurdert jobben. Skulle det være sånn at du kanskje tenker at det skader å gå ned i lønn - kan du også forhandle frem bedre lønn i senere tid (eller kanskje allerede i ansettelsesprosessen om du er høyaktuell for stillingen!)

Ville bedt om mer informasjon fra ledelsen om jobben, men det taler jo litt imot at du kommer til å ta den ja. Om du trives i den du har nå så ville jeg blitt i den :) At du nevner for sjefen hovedgrunnen (at du da får mindre tid til barnet ditt) skjønner de nok det. Og å miste 50K i året er jo heller ikke akkurat attraktivt når du får såpass mye mer krevende jobb mht ansvar. Jeg ville avslått tilbudet.

Det er vanskelig å si. Det kan jo være smart mtp videre karriere, om du tror du får muligheten til å klatre i rankene. Hvor ofte blir slike stillinger utlyst? Men det er viktig å trives i jobben sin, og det virker det som du gjør.

Tusen takk for svar! Ja, jeg trives virkelig godt i jobben min og det er jo faktisk veldig viktig. :) Dette er en nyopprettet stilling og det har ikke vært noen slik stilling i løpet av de årene jeg har vært ansatt. Den kan også åpne dører hvis jeg ønsker å søke jobb andre steder senere.

Det er sjeldent slike muligheter kommer på det perfekte tidspunkt. Hvis du tenker at du ville hadde den om 6 mnd ville jeg nok tatt sjansen nå. Det er tross alt bare 6 mnd, og du slipper «hva hvis..» etc.

Ellers tar ansettelsesprosessen generelt fort en måned og to uansett. Alternativt er det jo verd å søke og så kan du bestemme deg når du eventuelt får tilbudet. Er jo ikke sikkert du får den heller! ;)

Hilsen en som hadde en lignende mulighet. Hoppet på den og det var vel verdt det for videre muligheter og veldig lærerikt, selv om jeg nok kanskje senere vil over i noe annet igjen. Men hadde angret veldig om jeg ikke prøvde det! Det har vært et hardt år men gull verdt for jobb framover (og egen personlig utvikling!)

Tusen takk for svar. Nei, det er jo absolutt ikke sikkert at jeg får jobben. :) Jeg tenker bare at jeg har lyst til å være sikker på at jeg virkelig har lyst til å skifte ut det jeg har nå. Jeg syns ofte det er slik at ting går fort og at man blir veldig glad hvis man får tilbud om en jobb man har søkt på og at det da er lett å la seg rive litt med. Mulig det bare et jeg som er litt rar sånn. Og det er sant at man t
jo ikke trenger å takke ja hvis man evt skulle få tilbudet men jeg føler det hadde vært lettere hvis jeg i så fall ikke skulle fortsatt å jobbe på samme plass.

:)

Og så fint at det gikk bra for deg og din jobb. :) Takk for at du delte erfaring!

Hadde garantert tatt jobben. Mtp videre framover. Det å ha en dagjobb, ha fri hver ettermiddag, helg, høytider er mye bedre enn å jobbe natt.

Tusen takk for svar!
Ja, det hadde særlig vært fint å få helgene mine tilbake da jeg jobber annenhver helg. Det er absolutt et godt poeng! Å jobbe natt gjør meg egentlig ikke så mye og arbeidsplassen er stengt 4 uker på sommeren og det er alltids mulig med fri helligdager og i ferier hvis man ønsker det.

Ville ha vurdert jobben. Skulle det være sånn at du kanskje tenker at det skader å gå ned i lønn - kan du også forhandle frem bedre lønn i senere tid (eller kanskje allerede i ansettelsesprosessen om du er høyaktuell for stillingen!)

Tusen takk for svar.
Ja, det er jo mulig å ymte frempå om det til sjefen og se hva reaksjonen er. :) Tror jeg får et ganske ærlig svar på om det er mulig å komme noen vei lønnsmessig.

Ville bedt om mer informasjon fra ledelsen om jobben, men det taler jo litt imot at du kommer til å ta den ja. Om du trives i den du har nå så ville jeg blitt i den :) At du nevner for sjefen hovedgrunnen (at du da får mindre tid til barnet ditt) skjønner de nok det. Og å miste 50K i året er jo heller ikke akkurat attraktivt når du får såpass mye mer krevende jobb mht ansvar. Jeg ville avslått tilbudet.

Tusen takk for svar.
Jeg har ikke fått et tilbud, mer en oppfordring om å søke, link til stilling på e-post og telefon fra leder med info om stillingen. Jeg møte leder senere denne uken og skal ta en prat om det da. Ja, jeg får helt vondt inni meg av å tenke på at jeg egentlig kan ha minstemann hjemme til over sommeren men heller vurderer å tenke jobb. Det vil muligens innebære veldig lange dager i barnehage da mannen også jobber dagtid. Stillingen innebærer fleksitid, så hvis det hadde vært mulig å begynne veldig tidlig og gå tidlig noen dager eller å fått til en løsning så ikke alle dager hadde vært 8-16 så ville det vært mer aktuelt.
I forhold til lønnen så er det ikke det aller viktigste da jeg tror at erfaringen kan gi gode muligheter til å stige i gradene etter hvert.
Nei, det er vel helst det at jeg egentlig vil være sammen med minstemann litt til, og hvis det ikke lar seg kombinere på noen god måte med ny jobb så får jeg heller ha is i magen og vente på en annen mulighet når det passer bedre. :)

Back
Topp