Hummus?

kaprifolium

Første møte med forumet
Hei! Jeg lurer på om det er noe i veien for å spise hummus som gravid? Det virker jo som en sunn måte å få i seg proteiner på, men jeg har også lest om at tahini en sjelden gang kan være en listeria-kilde. Boksen jeg har hjemme og gjerne vil spise er et "hjemmelagd" deliprodukt fra en grønnsaksbutikk og godt innenfor holdbarhetsdatoen. Jeg er tidlig i andre trimester, hvis det gjør noen forskjell.
 
Hei! Jeg lurer på om det er noe i veien for å spise hummus som gravid? Det virker jo som en sunn måte å få i seg proteiner på, men jeg har også lest om at tahini en sjelden gang kan være en listeria-kilde. Boksen jeg har hjemme og gjerne vil spise er et "hjemmelagd" deliprodukt fra en grønnsaksbutikk og godt innenfor holdbarhetsdatoen. Jeg er tidlig i andre trimester, hvis det gjør noen forskjell.

Hei Kaprifolium,

Hummus er ikke kjent som noe høyrisikoprodukt for gravide, selv om kontaminering med listeria kan forekomme ved dårlige rutiner ved produksjonsstedet eller hvis man spiser hummus som har gått ut på dato, lagret feil eller er blitt laget på ingredienser som er gått ut på dato.

Dersom ingrediensene lagres riktig og er ferske, samt at hummusen spises mens den er ferskest mulig, minsker man sannsynligheten for kontaminering av mikroorganismer. Kikerter er rike på mange viktige vitaminer og mineraler, og er en god kilde til proteiner.
Matportalen skriver ingenting om hummus eller tahini for gravide, men det går an å kontakte dem for mer detaljert informasjon her (scroll ned på siden).
 
Back
Topp