Blir så utålmodig..

Sukkerklump1

Andre møte med forumet
Hei!

Jeg er ny bruker her inne og vil gjerne høre litt om deres erfaringer.

Jeg sluttet på p-pilla i april i år. Jeg har gått på p-piller i 12 år tilsammen (4 år med yasmin og 8 år med mercilon). Jeg husker ikke hvordan syklusene mine var før jeg begynte med p-piller men etter pilleslutt ser det slik ut:

1.pp: 33

2.pp: 33

3.pp: 34

4.pp: 34

5.pp: 36

Lutealfasen er på 13-14 dager og eggløsningen er som regel på dag 21/22 akkurat nå (bruker eggløsningstester). Min samboer jobber borte i ukedagene og det er som oftest at eggløsningen finner sted i ukedagene. Dette er utrolig irriterende! Vi har truffet på EL-dagene i noen av periodene men alikevel har de positive graviditetstestene uteblitt. Så spørsmålet mitt er vel egentlig: tar dette tid fordi kroppen min må stabilisere seg? Jeg vet at ting tar tid og at man må smøre seg med tålmodighet, men det er til tider litt vanskelig. Jeg er også klar over at det kan ta opptil et år før man blir gravid.

Hvilken dag har dere EL på og hvor lang er deres syklus? Noen andre som har EL så seint og likevel blitt gravide?
Kommer syklusen min til å bli lengre/kortere med tiden?

Håper på mange svar. :)

Hilsen en utålmodig førstegangsprøver.

Om dette er normalt for deg så er jo det supert, den er jo delvis regelmessig[emoji5] syns mesten alle nettsider og apper gir et inntrykk av at alle kvinner har eggløsning på dag 14 og 28 dagers syklus, det er langt fra sant.

Hvis du vet/merker sikkert når du har eggeløsning lønner det seg å begynne å ha hyrdestund så ofte dere kan opptil 5 dager før EL kommer og utover. Var prøvere i 4-5 mnd nå med spire nummer 2 å den satt ikke før vi begynte med dette så hjalp ivhertfall oss en hel del :) snakker såpass ofte som at det blir litt pliktsex også men hva gjør man ikke for en spire :p

Fasiten stemmer ikke for alle og kan være vanskelig å bli gravid uansett. Vi brukte 1p mnd på eldste før jeg skjønte at min syklus på 28 dager ikke hadde el på dag 14 men på dag 10. Med yngste visste jeg om dette. Der tok det 11 mnd og el på dag 8. Dette er veldig individuelt men dagene etter el er det som teller har jeg skjønt og det er langt nok for deg.

Om dette er normalt for deg så er jo det supert, den er jo delvis regelmessig
emoji5.png
syns mesten alle nettsider og apper gir et inntrykk av at alle kvinner har eggløsning på dag 14 og 28 dagers syklus, det er langt fra sant.

Takk for svar :) Ja, jeg er enig med deg. Det er svært få jeg kjenner som har en syklus på 28 dager.

Hvis du vet/merker sikkert når du har eggeløsning lønner det seg å begynne å ha hyrdestund så ofte dere kan opptil 5 dager før EL kommer og utover. Var prøvere i 4-5 mnd nå med spire nummer 2 å den satt ikke før vi begynte med dette så hjalp ivhertfall oss en hel del :) snakker såpass ofte som at det blir litt pliktsex også men hva gjør man ikke for en spire :p

Takk for svar! Forrige måned begynte vi torsdag og fortsatte til søndag, men er redd eggløsningen var på tirsdag.. skulle tro det skulle gå med tanke på at det er 1-2 dager før EL? Men da var vel ikke kroppen helt klar for det :)

Fasiten stemmer ikke for alle og kan være vanskelig å bli gravid uansett. Vi brukte 1p mnd på eldste før jeg skjønte at min syklus på 28 dager ikke hadde el på dag 14 men på dag 10. Med yngste visste jeg om dette. Der tok det 11 mnd og el på dag 8. Dette er veldig individuelt men dagene etter el er det som teller har jeg skjønt og det er langt nok for deg.

Takk for svar! :)
Såpass, ja. Jeg er veldig sikker på at EL er på dag 21/22 og har også skjønt at lutealfasen bør være på minst 10 dager for at egget skal feste seg. Håper bare det klaffer snart. Jeg håpet vel at jeg skulle være en av de hvor det klaffet på første forsøk, hehe. :)

Takk for svar! :)
Såpass, ja. Jeg er veldig sikker på at EL er på dag 21/22 og har også skjønt at lutealfasen bør være på minst 10 dager for at egget skal feste seg. Håper bare det klaffer snart. Jeg håpet vel at jeg skulle være en av de hvor det klaffet på første forsøk, hehe. :)
Hehe. Ja det gjør vel alle. Jeg ble gravid ved ett uhell en gang og enda brukte så lang tid når det skal planlegges. Så er vanskelig dette her. Går fortere for de som blir gravide ved uhell men ingen veit om de kunne blitt gravide alle de mnd før.

Takk for svar! Forrige måned begynte vi torsdag og fortsatte til søndag, men er redd eggløsningen var på tirsdag.. skulle tro det skulle gå med tanke på at det er 1-2 dager før EL? Men da var vel ikke kroppen helt klar for det :)
Det kan være veldig individuelt hvor lenge sædcellene overlever mens de venter på egget, å hvor "gjestmildt" det er mens de venter på det :) når vi ble gravide denne gangen var det ca 1-2 døgn før jeg fant EL slim å da var partner så lei for da hadde vi stått på seint å tidlig i 5 dager at da ble det rett og slett ikke noe på EL dagen så jeg hadde lite tro på at det skulle klaffe men jammen gjorde det ikke det :p Versus da jeg ble gravid med første hadde jeg egentlig ikke peiling på verken sykluser, EL slim eller noen ting å da klaffet det pp1 så alt kan være helt tilfeldig også

Det kan være veldig individuelt hvor lenge sædcellene overlever mens de venter på egget, å hvor "gjestmildt" det er mens de venter på det :) når vi ble gravide denne gangen var det ca 1-2 døgn før jeg fant EL slim å da var partner så lei for da hadde vi stått på seint å tidlig i 5 dager at da ble det rett og slett ikke noe på EL dagen så jeg hadde lite tro på at det skulle klaffe men jammen gjorde det ikke det :p Versus da jeg ble gravid med første hadde jeg egentlig ikke peiling på verken sykluser, EL slim eller noen ting å da klaffet det pp1 så alt kan være helt tilfeldig også

Ja, jeg har hørt om mange som har blitt gravide av å ha samleie 2-3 dager før EL - er vel derfor jeg syns det er kjipt at det ikke har gått for vår del da det kun er disse dagene vi får prøvd. Kanskje vi må prøve 1 dag og samme dagen EL er, men det er jo litt vanskelig da samboeren ikke er hjemme midt i uka. Jeg får smøre meg med tålmodighet og håpe EL kommer litt tidligere.
Men vil EL alltid være på dag 21 hos meg eller kan den bli kortere? Hva er det som bestemmer at syklusen er kort eller lang?
Jeg vet at EL er 14 dager før neste mens men jeg håper eggløsningen min vil bli tidligere slik at jeg får litt kortere syklus. :)

Man kan også få eggløsning av orgasme.
Jeg hadde ikke eggløsning på over 2 år, og fikk beskjed av leger at jeg var steril. Hadde mens, men uten egg. Og mensen var et eget kapittel som førte til at jeg i det hele tatt oppsøkte lege og gyn.
Dagen etter avsluttet mens hadde jeg visst eggløsning, og ble gravid på første eggløsning på over 2 år :) Var ikke prøver, men brukte ikke prevensjon likevel ;) Resultatet er i dag 7.5 år :)

Man kan også få eggløsning av orgasme.
Jeg hadde ikke eggløsning på over 2 år, og fikk beskjed av leger at jeg var steril. Hadde mens, men uten egg. Og mensen var et eget kapittel som førte til at jeg i det hele tatt oppsøkte lege og gyn.
Dagen etter avsluttet mens hadde jeg visst eggløsning, og ble gravid på første eggløsning på over 2 år :) Var ikke prøver, men brukte ikke prevensjon likevel ;) Resultatet er i dag 7.5 år :)

Oi! Men du visste da ikke at EL var rett etter mens eller kom eggløsningen din etter hvert etter mensen?
Jeg forstår at det er veldig individuelt hvordan eggløsning og syklus er.
Jeg har forresten lest meg litt opp på vitex Agnus-Castus. Noen av dere som har prøvd det før? Mange solskinnshistorier samtidig som det ikke fungerer på noen.
Jeg har EL på mandag/tirsdag til uka så får slå til nå i helgen og krysse fingrene for at det er nok. :) Kjipt at samboeren jobber borte i ukedagene.. men 1-2 dager før EL håper jeg holder. :)

Oi! Men du visste da ikke at EL var rett etter mens eller kom eggløsningen din etter hvert etter mensen?
Jeg forstår at det er veldig individuelt hvordan eggløsning og syklus er.
Jeg har forresten lest meg litt opp på vitex Agnus-Castus. Noen av dere som har prøvd det før? Mange solskinnshistorier samtidig som det ikke fungerer på noen.
Jeg har EL på mandag/tirsdag til uka så får slå til nå i helgen og krysse fingrene for at det er nok. :) Kjipt at samboeren jobber borte i ukedagene.. men 1-2 dager før EL håper jeg holder. :)
Visste ikke at jeg skulle få eggløsning rett etter mens. Er jo ikke mange som opplever det. Men vet om noen som ble gravid samtidig som de hadde mens.
Så de som bedriver "sikker uke" burde iallefall ikke stole 100% på det. :p
Ha sex så ofte som dere vil og ønsker. Ikke stress med det, da kan du nesten garantere at det ikke blir resultat av det.. Legg vekk eggløsningstestene og kos dere med hverandre. Selv om du ikke føler deg stresset så kan du være det og da kan det bli vanskelig å bli gravid. Kroppen er snodig og eggløsningen kan stoppe opp av svært små årsaker.
Før dette menstullet gikk jeg på p-piller, men sluttet da jeg fikk merkelige blødninger. Før jeg begynte på p-pillen så hadde jeg en 28 dagers syklus med eggløsning hver 14.dag. Brukte p-pillen i ca 7 år. med et opphold på ca 1 år rundt det året jeg fylte 20.

Visste ikke at jeg skulle få eggløsning rett etter mens. Er jo ikke mange som opplever det. Men vet om noen som ble gravid samtidig som de hadde mens.
Så de som bedriver "sikker uke" burde iallefall ikke stole 100% på det. :p
Ha sex så ofte som dere vil og ønsker. Ikke stress med det, da kan du nesten garantere at det ikke blir resultat av det.. Legg vekk eggløsningstestene og kos dere med hverandre. Selv om du ikke føler deg stresset så kan du være det og da kan det bli vanskelig å bli gravid. Kroppen er snodig og eggløsningen kan stoppe opp av svært små årsaker.
Før dette menstullet gikk jeg på p-piller, men sluttet da jeg fikk merkelige blødninger. Før jeg begynte på p-pillen så hadde jeg en 28 dagers syklus med eggløsning hver 14.dag. Brukte p-pillen i ca 7 år. med et opphold på ca 1 år rundt det året jeg fylte 20.

Jeg er veldig enig med deg. Det er ikke bra å stresse - kommer ikke noe godt ut av det heller.
Jeg skal aldri begynne på p-piller igjen hvertfall. Det har gjort kroppen min veldig ustabil og hormonene er overalt til tider, hehe. :)

Jeg har hatt 35 dagers sykluser med EL 14 dager før mens. Dreiv å tempet og fulgte med på syklusene. Hadde plutselig en helt tullete syklus hvor kroppen min tydeligvis bare hoppet over en mens og den gangen endte jeg faktisk opp med å bli gravid. Jeg sluttet forresten med p-piller ca. 1 år før jeg ble gravid, men vi hadde bare vært helt uten prevensjon et par måneder.

Jeg har hatt 35 dagers sykluser med EL 14 dager før mens. Dreiv å tempet og fulgte med på syklusene. Hadde plutselig en helt tullete syklus hvor kroppen min tydeligvis bare hoppet over en mens og den gangen endte jeg faktisk opp med å bli gravid. Jeg sluttet forresten med p-piller ca. 1 år før jeg ble gravid, men vi hadde bare vært helt uten prevensjon et par måneder.

Såpass, så rart at det går an å hoppe over mensen og likevel bli gravid. Jeg temper ikke da jeg tror jeg hadde blitt enda mer stressa, hehe.
Takk for svar :)

Såpass, så rart at det går an å hoppe over mensen og likevel bli gravid. Jeg temper ikke da jeg tror jeg hadde blitt enda mer stressa, hehe.
Takk for svar :)
Ja, kjemperart! Vet ikke 100% sikkert hva som har skjedd, men legen mente at det må ha vært det som har skjedd. Ble iallfall ikke gravid før nesten 2 måneder etter forrige mens :p Lykke til forresten og håper du snart får en positiv test :D

Jeg begynte forresten å spotte 5 dager før mens siste pp og har aldri spottet de andre månedene.. Er dette vanlig? Håpet at dette var en festeblødning men tante rød er like trofast som alltid.. :( Flere som har opplevd dette? Kommer jeg til å spotte neste måned også?

OG et annet spørsmål... når eggløsningstestene er positive så er eggløsningen innen 12-36 timer, men når eggløsningen er over - skal altså EL-testen være blendahvit da eller bare mye svakere?
Jeg begynner som oftest å teste på dag 16 i syklusen da jeg de siste pp har hatt EL på dag 21/22, men så tok jeg en EL-test på tirsdag (dag 15) og da var den ganske sterk, ikke like sterk som kontrollstreken vel og merke men veldig sterk ti å være så «tidlig» i syklusen.. også tok jeg en EL-test i går og i dag og de virker svakere enn den på tirsdag.. Hva betyr dette? At jeg evt har hatt EL mye tidligere denne måneden, typ forrige helg eller blir den kanskje sterkere i helgen? Forventer å ha EL til mandag/tirsdag isch.. Nå ble det mange spørsmål her.. :anyone

Back
Topp