Tidlig overgangsalder og unnfangelse.

Knøttemamma

Elsker forumet
VIP
Jeg er så sykt nedfor nå. Tok ut hormonspiral i oktober i fjor fordi vi bille prøve å bli gravide på nytt. Vi er så heldige at vi har to små (takk og lov! Jeg får ikke sakt hvor takknemlig jeg er for dem!). Jeg har gått og ventet på at syklus skulle komme i jenge igjen. Måtte vente i 9 mnd før jeg fikk mensen første gang etter uttak av spiralen. Var kjempeglad og tenkte at nå kan vi snart prøve.

4 uker og 3 dager etter kom mens nr. 2. Vi hadde da sex på eggeløsningsdag mellom disse to, og dagen etter. Jeg var så glad og spent....... men jeg hadde hetetokter og disse hadde jo vart noen mnd.... Aldri hatt det før i livet. Pga disse og at mens aldri kom så ble det tatt overgangsprøver av meg 6 mnd etter uttak av spiral, men disse prøvene var normale. Så gikk tiden etter mens 2... Mens 3 har ikke kommet. Er 7 uker siden den skulle kommet nå og jeg er ikke gravid. Tatt 5 tester.

Dro til legen for 2 uker siden og nevnte alle disse tingene. Det ble tatt nye overgangsprøver, men regnet med at alt var greit siden jeg ikke hørte noe. Ringte likevel selv for å sjekke og da har det altså skjedd en glipp i rutinene som gjorde at jeg ikke fikk beskjed. Jeg er kommet i tidlig overgangsalder. Kontordama sa rett ut at nå kan jeg ikke få fler barn og jeg må bare slutte å tenke på det.

Jeg er så knust. Jeg drømmer om natta at jeg har en ettåring på armen som stråler mot verden.... En varm og myk liten kropp og babylukt. Når jeg våkner så gråter jeg og klarer ikke sovne igjen. Føler meg som en dust som har denne reaksjonen siden vi har to flotte små karer, men jeg er så sinnsykt lei meg! Jeg er 36 år. Mamma kom i overgangsalderen da hun var 39, så jeg burde vel ha tenkt meg muligheten.

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Finnes det noen som har kommet i tidlig overgangsalder og har klart å unnfange alikevel? Er det noe i det hele tatt jeg kan gjøre?

Skal til Volvat i morgen for UL og se hvordan det står til med eggstokkene mine. Gruer meg helt vilt mye og skulle ønske sambo kunne være med meg, men han må jobbe!

Kjente eg blei lei meg på dine vegne:sad010 eg har desverre ikke peiling på koss dæ er når en kommer i overgangsalder tilig. Men ska lova eg heier på deg å håper du får hjelp å at dæ ennå er mulighet for degxsmile9 håper andre har noen trøstende ord til deg.

Håper å krysser fingrene får att du får noe posetivt ut av besøke på volvat i morgen :-) blei trist på dine vegner når jeg leste det du skreiv!!

D va triste greier. Lei på dine veine og håpe Volvat kan gi deg håp. Barnløs e du hvertfall ikkje, så d e jo bra, men forstår jo at d e kjipt allikevel *tvi, tvi

Trist å lese, dessverre ingen tips eller erfaring å komme med. Sender deg en klem, og masse lykke til hos Volvat i dag[emoji173]️

Klart det ikke er dust! Dere drømte om et barn til, og drømmen ble knust, det er helt naturlig å ha en reaksjon på.

Vet du, jeg ville kontaktet en fertilitetsklinikk for å be om råd tvert. Om det er håp, tipper jeg tid er en faktor. Lykke til [emoji173]️

Slemme kontordame!! Sånne beskjeder skal ikke gis over telefon. Du må jo få en skikkelig gjennomgang av prøvene og hva det betyr! Ville også tatt kontakt med fertilitetssenter eller vanlig gyn og forhørt meg om det virkelig er så ille stilt som kontordamen skal ha det til. Igjen - slemme kontordame!!! Stor klem til deg [emoji173]️[emoji173]️

Synes ikke det er rart at du ble knust. Jeg har ikke noen erfaring, men ønsker deg masse lykke til og krysser for at det fortsatt finnes muligheter. Hør med spesialister i stedet for kontordama på legekontoret. Masse lykke til!!!!!!:Heartblue:Heartred:Heartblue:Heartred

Tusen takk for all heiing og all støtte.

Da har jeg vært på Volvat og fikk igrunn samme beskjed som hos legekontoret, men levert på en noe penere måte. Han sa også at prøvene mine er forenlige med en person som startet på overgang for flere år siden og at det er merkelig siden prøvene mine var helt fine for bare noen få mnd siden. Han tok noen flere blodprøver fordi han savnet info om eggreserver osv, men han sa det ikke var noe poeng i å se på eggstokkene mne når prøvene var såpass tydelige. Da jeg sa at legekontoret mitt anbefalte meg å prøve å gå uten hormoner ble han sint, for alle med så tidlig overgangsalder bør får hormoner for å minske risikoen for blant annet hjertesykdom og benskjørhet (eller hva det var han sa..... jeg datt litt inn og ut sånn mentalt sett).

Før jeg dro på Volvat i dag ringte jeg Frøyaklinikken i Oslo og nevnte blodprøvesvar og alderen min. De sa nøyaktig (og nesten ordrett) hvilken beskjed jeg kom til å få på Volvat. Var nesten litt fascinerende selv om beskjeden var alt annet enn det vi håpet på. beskjeden fra Frøyaklinikken var at de mener at når damer kommer i tidlig overgang, så er det en bakenforliggende årsak til det og at det derfor i mange tilfeller (men ikke alltid) kan korrigeres. Jeg er her villig til å prøve ca. hva som helst, så vi har time på Frøyaklinikken om en mnd. Damen på klinikken sa jeg skulle spørre på Volvat om å få Trisekvens for å lage en slags (da kunstig) syklus og det fikk jeg. Første pille tatt allerede. Det koker litt i hodet mitt nå ( og da snakker jeg ikke om hetetokter.....uff... galgenhumor.... ). Er litt mye å ta inn egentlig. Jeg tror jeg har bestemt meg for å gå ut ifra at vi ikke klarer å få et barn til, men at det blir en fantastisk bonus om vi klarer det og at vi skal prøve alt som prøves kan før vi legger inn årene.

Åhh.. dette var litt av en historie. Jeg har (som de andre) dessverre ikke så mange gode råd å komme med, men jeg kan være med på heiingen og sende over en god klem med ønske om at dere får det som dere vil! <3
Masse lykke til, jeg krysser fingrene for deg :)

I dag kom resultatet på AMH...... eggreserver............... Jeg prøvde å legge forventningen helt på bunn for å være på den sikre siden. Leste online at det laveste tallet man kan måle er 0.3, så det er omtrent der jeg prøvde å legge lista oppi hodet mitt. Det blir nok en ny telefon til Frøyaklinikken i morgen, for tallet mitt var 0.1! 0.1 liksom.... Viser seg at jeg har tittet på noen litt gamle artikler tydeligvis for joda, man kan komme lavere enn 0.3. Da er det vel egentlig tomt for egg da sånn i praksis. Føler meg helt hul inni akkurat nå. Ser babydrømmen flakse avgårde på myke vinger her i dag og prøver etter beste evne å ikke gråte. Jeg vil ringe til Frøyaklinikken i morgen å si hva resultatet mitt er. Det kan neppe være noen andre veier å gå enn eggdonasjon med slike resultater. Jeg vet virkelig ikke. Lykke til dere andre og!

Huff, så trist. 0,1 høres ikke ut som et lovende tall. Får håpe du kan få litt mer oppløftende resultater etter samtale med Frøyaklinikken. Ellers er vel eggdonasjon ikke verdens undergang heller, så lenge det blir en søt bittelille ut av det!! Masse lykkeønsker din vei [emoji1303]

Det var trist å lese :( huff :( håper virkelig det vil lykkes for deg

Lykke til. Håper dere kan komme i mål på den ene eller andre måten.
Synes det var så flott av deg å snakke med frøyaklinikken og være forberedt til timen på volvat jeg. Og at det forløp sånn sett som ventet...

Uff! Eskimonika! Vårt problem er som ingenting å regne i forhold til det du og mange andre prøvere går igjennom! Vi har vært veldig heldige tross alt som har to tøffe typer på 4 og 6 år og de er to skatter som vi nå setter (om mulig) enda mer pris på enn før. Jeg ønsker så veldig at det skal ordne seg for alle prøvere her inne!

Siste oppdatering på vår front forøvrig: Jeg dro innom fastlegen for å få alt av utskrifter som jeg skal ta med på Frøyaklinikken og da viser det seg at i august i fjor ble det tatt slike prøver. FSH var da allerede på 18 som er utenfor normalen, og jeg fikk aldri beskjed om det. Vi kunne med andre ord ha vært på Frøyaklinikken for over et år siden om vi hadde fått beskjed om hvordan det var fatt. Det er jo ikke sikkert det vil funke nå og ikke sikkert det ville funka om vi starta før heller, men det er rart at vi ikke fikk beskjed om dette syns jeg! De sier jo så lekkert at de tar kontakt om noe er utenfor normalen og hører man ingenting så er alt helt greit :dead:

Jeg har forøvrig tatt på meg kamphanskene og har nå starta med en del kosttilskudd som skal kunne få kroppen på mer normalt spor igjen. Har starta med fertilitetsyoga og fertilitetsmassasje. Om det har noe for seg vites ikke, men her skal intet være uprøvd. Jobber for å gå ned noen kilo, for en BMI på 27 er sikkert ikke kjempegunstig. Har kutta ut endel matvarer som det står andre i samme situasjon har blitt anbefalt å kutte ut og prøver å få stress og søvn litt mer under kontroll. Om vi ender utaskjærs til eggdonasjon så er en sunn(ere) kropp ikke et dumt utgangspunkt i alle fall.

Time hos Frøyaklinikken allerede neste uke, så det blir spennende!

Heia alle sammen :)

Så godt å høre at kampånden i deg har våknet! Leit å høre at du kunne fått forvarsel allerede for et år siden. Svar på om det ville utgjort en forskjell får du nok aldri, men det blir fort eg gnagende «hvis»-faktor. De andre tiltakene du nevner, er jo helt supre enten baby kommer på den ene eller andre måten... Håper det ordner seg med et bonusgull eller to for deg ganske snart!

Uff! Eskimonika! Vårt problem er som ingenting å regne i forhold til det du og mange andre prøvere går igjennom! Vi har vært veldig heldige tross alt som har to tøffe typer på 4 og 6 år og de er to skatter som vi nå setter (om mulig) enda mer pris på enn før. Jeg ønsker så veldig at det skal ordne seg for alle prøvere her inne!

Siste oppdatering på vår front forøvrig: Jeg dro innom fastlegen for å få alt av utskrifter som jeg skal ta med på Frøyaklinikken og da viser det seg at i august i fjor ble det tatt slike prøver. FSH var da allerede på 18 som er utenfor normalen, og jeg fikk aldri beskjed om det. Vi kunne med andre ord ha vært på Frøyaklinikken for over et år siden om vi hadde fått beskjed om hvordan det var fatt. Det er jo ikke sikkert det vil funke nå og ikke sikkert det ville funka om vi starta før heller, men det er rart at vi ikke fikk beskjed om dette syns jeg! De sier jo så lekkert at de tar kontakt om noe er utenfor normalen og hører man ingenting så er alt helt greit :dead:

Jeg har forøvrig tatt på meg kamphanskene og har nå starta med en del kosttilskudd som skal kunne få kroppen på mer normalt spor igjen. Har starta med fertilitetsyoga og fertilitetsmassasje. Om det har noe for seg vites ikke, men her skal intet være uprøvd. Jobber for å gå ned noen kilo, for en BMI på 27 er sikkert ikke kjempegunstig. Har kutta ut endel matvarer som det står andre i samme situasjon har blitt anbefalt å kutte ut og prøver å få stress og søvn litt mer under kontroll. Om vi ender utaskjærs til eggdonasjon så er en sunn(ere) kropp ikke et dumt utgangspunkt i alle fall.

Time hos Frøyaklinikken allerede neste uke, så det blir spennende!

Heia alle sammen :)
Lykke til. :) klemmer

Lykke til!

Back
Topp