Nei-mat...

doublemay

Forelsket i forumet
... er det mange av dere som slavisk følger lista på nei-mat? Ikke slakt meg. Vær så snill! Men jeg har et nokså avslappa forhold til alt dette, men passer selvsagt på og tenker meg om... :)
 
Ja, jeg gjør det. Det er et valg jeg har tatt. Elsker biff i medium-rød, men kan leve uten. Vet at det blir det første som spises når vi kommer hjem med baby [emoji4][emoji4] Spekemat nytes i stekt form, alkohol trenger jeg i grunn ikke - vant med å ikke drikke siden forrige svangerskap likevel! jeg verken røyker eller snuser, så det er heller ikke noe jeg tenker på. Folk får gjøre som de vil og slik det passer seg, tenker nå jeg! ;)
 
Ja, jeg gjør det. Det er et valg jeg har tatt. Elsker biff i medium-rød, men kan leve uten. Vet at det blir det første som spises når vi kommer hjem med baby [emoji4][emoji4] Spekemat nytes i stekt form, alkohol trenger jeg i grunn ikke - vant med å ikke drikke siden forrige svangerskap likevel! jeg verken røyker eller snuser, så det er heller ikke noe jeg tenker på. Folk får gjøre som de vil og slik det passer seg, tenker nå jeg! ;)


Selvsagt er dette et individuelt valg <3 Og beundrer dere som tar et valg og står for det :) Selv røyker jeg, og jobber hardt med å slutte. SIst svangerskap slutta jeg hysterisk med ALT på nei-mat lista og drikke. Denne gangen er jeg litt mer avslappa, noen ting holder jeg meg unna, noe reduserer jeg mengden på :) Alkohol er helt nei for min del og :)
 
Selvsagt er dette et individuelt valg <3 Og beundrer dere som tar et valg og står for det :) Selv røyker jeg, og jobber hardt med å slutte. SIst svangerskap slutta jeg hysterisk med ALT på nei-mat lista og drikke. Denne gangen er jeg litt mer avslappa, noen ting holder jeg meg unna, noe reduserer jeg mengden på :) Alkohol er helt nei for min del og :)
Så bra du jobber med å slutte! Tenker nå det viser initiativ! [emoji4]
 
Ser litt mellom fingrene. Spekemat m.m spiser jeg kun når det er ferskt og nyåpnet. Men har relativt avslappet forhold til det :)
 
Jeg har levd som gravid siden den dagen jeg slutta på prevensjon, altså en måned før jeg blei gravid[emoji4] Har ikke spist spekeskinke, brie, rød biff, lakris eller drukket kaffe eller alkohol siden slutten av juni[emoji4] Jeg klarer meg helt fint uten. Hvis ungen min får astma eller adhd (bare et par eksempler) skal iallfall jeg ha mitt på det reine! Jeg har ikke gjort noe jeg angrer på som kaaaanskje kan føre til misdannelser av et eller annet slag. Men jeg er helt avslappa til det, føler meg ikke hysterisk. Takker bare nei og gjør ikke noe nummer ut av det[emoji4]
 
Følger rådne slavisk :) Venter første barn, alt er nytt, så synes det er lettest å være konsekvent på alt ;)
 
Når det gjelder ting som kan være skadelig for barnet så burde det være en selvfølge å følge det "slavisk"?[emoji15] vi velger jo selv å lage barn, da må vi jo også velge å gjøre alt vi kan for barnet fra dag 1.

Dette med koffein og lakris ol har jo selvfølgelig litt slingringsmonn. Men rødt kjøtt, røyk, alkohol, myke oster, spekemat ol kan jo være direkte farlig for barnet!
 
Spiser lakris, men moderate mengder. (syntes helt ærlig at den studien har litt lite å vise til, men greit å ikke ta noen sjanser). Kaffe har jeg kuttet kraftig ned på, men drikker da to kopper om dagen. Noen dager har jeg vært helt gæren' og tatt meg tre kopper :p
 
Jeg kan drikke en kaffe kopp eller ta et glass cola og kan spise litt lakris(dundersalt) ellers følger jeg slavisk de tingene de sier man burde holde seg helt unna. Men kan noen forklare meg om jeg burde holde meg unna kamillete? Jeg kjøpte kamille-te helt organisk ikke i pose. Og ville ta en kopp av dette på kvelden da fikk jeg beskjed om at det ikke var bra av ei venninne.
 
Følger slavisk. Har sett hva som kan skje dersom man får infeksjon under svangerskapet med disse bakteriene man skal holde seg unna, og det skal jeg ihvertfall ikke påføre barnet mitt når man vet det man vet om det.
 
Når det gjelder ting som kan være skadelig for barnet så burde det være en selvfølge å følge det "slavisk"?[emoji15] vi velger jo selv å lage barn, da må vi jo også velge å gjøre alt vi kan for barnet fra dag 1.

Dette med koffein og lakris ol har jo selvfølgelig litt slingringsmonn. Men rødt kjøtt, røyk, alkohol, myke oster, spekemat ol kan jo være direkte farlig for barnet!

Jeg er så enig med deg! [emoji1376][emoji1376]
 
Jeg kan drikke en kaffe kopp eller ta et glass cola og kan spise litt lakris(dundersalt) ellers følger jeg slavisk de tingene de sier man burde holde seg helt unna. Men kan noen forklare meg om jeg burde holde meg unna kamillete? Jeg kjøpte kamille-te helt organisk ikke i pose. Og ville ta en kopp av dette på kvelden da fikk jeg beskjed om at det ikke var bra av ei venninne.

Jeg har også hørt at kamillete ikke er bra. Kan anbefale rooibos. Koffeinfri te som er full av antioksidanter. Smaker kjempegodt, syns jeg. :)
 
Når jeg drikker kaffe latte ute så bestiller jeg koffeinfri kaffe. Kaffebrenneriet har ofte det :) men leser at koffeinfri kaffe innholder og noen andre stoffer som gravide ikke skal ha mye av så jeg er forsiktig uansett. :)
 
Ja, jeg er nok ganske slavisk uten at jeg egentlig syntes det er stress. Eneste jeg savner (og savnet sårt i 1. Sv.skap) er spekemat, men det går jo innmari fint uten.
Kommer nok til å pakke litt deilig spekekjøtt i fødebagen denne gang også. [emoji6]
 
Nå har jeg vært kvalm i fire uker snart og tanken på kaffe,brus,snus, blodig biff osv gjør at jeg vil kaste opp. Flaks;)
Jeg vil holde meg borte fra "nei" mat. Bare noen mnd uansett...

Men spekemat, himmel, har lyst på hele tiden.
Pizza med spekeskinke, ruccula og parmasan blir middagen etter fødsel.
 
Jeg følger rådene som finnes på matportalen. Har spist litt upasteurisert fast norsk ost, men ellers ikke noe annet på listen. Får i meg små mengder koffein gjennom litt cola og te. Mine to favoritter serranoskinke og bøffelmozzarella begrenser jeg kun til pizza som stekes på 280 grader. Savner av og til et glass hvitvin og det blir litt småkjipt å ikke kunne ta et glass på 35-års dagen min, akkurat som det var litt kjipt på 30-års dagen min. Får ta det igjen når jeg runder 40[emoji15]
 
Følger anbefalingene i stor grad. Det vil si null alkohol, ikke kjøtt som er rødt inni, ikke spekemat, og ikke myke oster.
Jeg drikker noe kaffe og spiser noe lakris, men i nokså moderate mengder.
Jeg spiser vanlig vakumpakket kjøttpålegg på maten samt røkt laks(ikke gravet altså), men passer på å ikke la det ligge for lenge åpnet i kjøleskapet.

Dette er første barnet, så er nok litt ekstra nervøs for å gjøre noe feil. Ikke det at jeg tror det skjer noe om jeg skulle få i meg f.eks.litt spekemat eller rødt kjøtt, men best å være på den sikre siden:)
 
De tingene på listen er ting jeg sjelden spiser/drikker til vanlig, så mitt største avkall var kaffe. Drukket én kopp siden jeg ble gravid, og det smakte ikke noe særlig.
Er bare sjeleglad for at det ikke er noen restriksjoner på julematen :D

Kommer til å savne spekemat til rømmegrøten på 17.mai, men jeg skal si til mamma at når hun vil komme på barselbesøk da må hun ta med barselgrøt (rømmegrøt) og fenalår :happy:
 
Back
Topp