Søskenvogn - ja eller nei?

Skravlemamma

Andre møte med forumet
Hei flinke mødre! Vi har en sønn som ble to år i september, og venter en liten krabat igjen våren 2018. Har allerede begynt planleggingen, og begynte å tenke: er det vits i å bruke penger på en søskenvogn? Eller burde vi eventuelt kjøpe et slags sete festet til vognen (a la Bugaboo) som han kan sitte på? Erfaringer og/eller tips? [emoji16][emoji16]

Her var eldste mann 15 mnd når nr 2 kom og vært helt avhengig av søskenvogna siden vi kun har en bil med bilseter og jeg må komme meg ut i frisk luft et par ganger per dag for å kunne fungere. Hva som er rettsorden er vanskelig å vurdere, men tenker det viktigste er å se det ut i fra de behovene dere har og hvor mye eldstemann bruker vogn i dag

Her var eldste mann 15 mnd når nr 2 kom og vært helt avhengig av søskenvogna siden vi kun har en bil med bilseter og jeg må komme meg ut i frisk luft et par ganger per dag for å kunne fungere. Hva som er rettsorden er vanskelig å vurdere, men tenker det viktigste er å se det ut i fra de behovene dere har og hvor mye eldstemann bruker vogn i dag

Takk for svar!
Bruker en del vogn nå, så det er vel sikkert ikke så dumt å vurdere. Men samtidig er jeg usikker på hvor lenge han faktisk kommer til å bruke den videre. Ja, det er nok individuelt... Hm [emoji848]

Vi har 2 år og 4 mnd mellom de to eldste. Vi hadde ikke søskenvogn, brukte søskenbrett når jeg var alene med de, og når vi alle var på tur i helgene trillet vi hver sin vogn i begynnelsen [emoji846]

Tror ikke jeg hadde orket å kjøpe søskenvogn når det er over 2,5 år mellom. Mine ville ikke sitte stort i vogn etter 2,5 år. Søskenbrett og evt en bæresele er langt mer praktisk (så kan man variere hvem som sitter i selen).

Ville i hvert fall ventet med å kjøpe søskenvogn til etter at babyen kommer ut, da vet du om eldste vil sitte i vogn og om babyen vil godta vogn (ikke alle babyer som liker vogn gitt).

Her var det 20'ish mnd mellom våre og søskenvogn kom ikke på tale. Tar alltid for mye plass, vogn i seg selv er et herk i butikk om den ikke skulle være enda større og vi var avhengige av buss så ville ikke gjøre det til mer stress. Vi prøvde et søskensete til eldste, men det hatet hun. Så det ble mye bæretøy. Enten av eldste eller lillebror mens eldste satt i vogna. Hender ofte at eldsta sitter oppå styret av vogna mens vi går(den har en ekstra stang over styrer pluss at vi har koppholder som funker litt som et sete :P)
Alle er forskjellige med forskjellige behov, det inkluderer barna. Men vil heller anbefale å vente med innkjøp av søskenvogn til etter babyen er kommet så dere ser det reelle behovet. Siden eldste allerede er 2 år og neste ikke kommer før våren er det ikke sikkert at han i det hele tatt vil ha noe med en vogn å gjøre. Dere kan alltids kjøpe en søskenvogn etterpå om dere ser at dere trenger det :)

Tusen takk for gode svar og input! [emoji16]
Det blir nok ikke kjøp av søskenvogn før etter minsten har kommet uansett, men godt å få hørt litt erfaringer likevel! Eldste godtok ikke vogn i begynnelsen, så ble det til det beste han visste - så mulighetene er der hvertfall! [emoji28]
Jeg ser for meg at vi prøver med et sete i førsten for å se om det fungerer før vi eventuelt bruker penger på en søskenvogn!

2.5 år mellom mine. Eldste brukte vognen inntil yngste ble født. Siden y gate ble født tidlig januar så hadde vi søskensete og tok i bruk brettet på våren. Vi har vitner til dem begge så holder oss til lange turer osv når vi begge er hjemme. Aldri hatt brukt for søskenvogn. Svigermor har tvilling vogn og da ble det bare tull.

Hei flinke mødre! Vi har en sønn som ble to år i september, og venter en liten krabat igjen våren 2018. Har allerede begynt planleggingen, og begynte å tenke: er det vits i å bruke penger på en søskenvogn? Eller burde vi eventuelt kjøpe et slags sete festet til vognen (a la Bugaboo) som han kan sitte på? Erfaringer og/eller tips? [emoji16][emoji16]
Jeg har ei på 2 år (akkurat fylt), og ei på 3 uker. Vi har ikke kjøpt søskenvogn. Vi har kjøpt søskensete som hun er overbegeistret for, så når vi er ute på trilletur sitter hun der. Er vi i skog og mark har jeg baby i bæresele og pappa har toåringen i bæremeis.
Søskenvogn hadde vært veldig bortkastet for vår del. I helgene tar vi barnehagevogna hjem som hun sover dupp i.

Ser at du har bestemt deg (inntil videre i alle fall) men deler hvordan vi tenker likevel [emoji6]
Har stort sett samme problemstillinga: en på snart 2,5 og en på vei (mindre enn 4uker til termin! [emoji847]) Vi har også bestemt oss for å vente til etter fødselen for å se hva vi trenger. Behovene endrer seg så fort. Gutten vår sover ennå duppen sin i vogna i helga. Men 1) vi har også fått han til å sove i senga si, og 2) vi skal nå teste ut å kutte ut duppen (første dag i dag, er veldig spent!). Han er ikke typen som står rolig på ståbrett og jeg har ikke funnet sittebrett til vogna vi har.
På den andre siden: vi har også en NordicCab (sykkelvogn som også kan trilles og gjøres om til pulk) I den er det plass til to. Men de sitter da rett på siden av hverandre, ikke ideelt hvis en eller begge skal sove.
Jeg blir litt små-stressa av å ikke ha ting helt på plass. Jeg kan jo trille storebror i NordicCaben og ha lillesøster i bæresele, hvis jeg feks skal på butikken med begge. Men vi bor på en plass med både en del regn og stor sjans for en kald vinter. Ikke alltid aktuelt med bæresele da.. Men jeg ser jo at det er fornuftig å vente, det er mye penger også. Plutselig så vil eldste ikke sitte i vogna mer, eller så kutter dere ut duppen før babyen kommer (som vi kanskje skal nå [emoji15]). Vi får se hvordan det går [emoji4]

Vi slutta med vogn da vår var tre. Tok han på nakken av og til, eller hadde med balansesykkel. Han er ikke storebror ennå. Men vi kutta ut vogn for å venne han med å gå :)

Back
Topp