Ikke bare bare

Etter at vår andre sønn kom til verden , merker jeg at det er både gøy ,fint og utfordrende å være mamma!

Føler jeg ikke strekker til for eldstemann og å være alene med han og minstemann er utfordrende !

Eldste mann har en tendens til å ville kaste ting på baby og vi må passe på hele tiden !
Pappaen blir jo automatisk mer med eldstemann pga jeg er opptatt med mini mtp amming osv!

Merker eldstemann spør mye etter pappaen ! Føler meg litt nedfor da, for er redd han føler jeg svikter! Selv om han spør etter meg også !

Og så syns jeg så synd på han når vi må være litt strenge på enkelte ting !

En annen ting er at fra sist perm så var svigers misfornøyd med at de ikke såg sønnen vår så ofte de ville , og svigerfar tok det opp med meg! Etter den episoden så har jeg stresset med det og prioriterer dem fremfor mine egne ! For jeg vet at mine forstår at det er travelt nok om vi ikke skal reise på besøk hele tiden ...allikevel så stresser jeg!

Det plager meg at jeg bekymrer meg for så mye , og får liksom ikke fred

Husker at jeg hadde det slik sist, denne gangen gir jeg mer f**n i de andre, og tenker mer på våres behov. Hvis dine svigers ikke viser forståelse så må du snakke med din sambo for å få han til å prate med di! Dem bør ta hensyn til dere og deres behov!!

Dette med storesøster føler jeg og på, men prøver så godt jeg kan å få til litt sammen med hun, samt at hun har "sin" ting en gang i uka, der hun er med på dansekurs

Skjønner godt at du føler det sånn mer storebror. Jeg følte det også, spesielt den første uka. Men det har gått seg til nå som babyen har fådd mer rytme på både spising og soving. Idag var jeg 2 timer i lekeland med storesøster mens pappaen var hjemme med babyen:) Det var veldig godt, det er lenge siden vi har funnet på noe bare jeg og henne.

Husker at jeg hadde det slik sist, denne gangen gir jeg mer f**n i de andre, og tenker mer på våres behov. Hvis dine svigers ikke viser forståelse så må du snakke med din sambo for å få han til å prate med di! Dem bør ta hensyn til dere og deres behov!!

Dette med storesøster føler jeg og på, men prøver så godt jeg kan å få til litt sammen med hun, samt at hun har "sin" ting en gang i uka, der hun er med på dansekurs

Svigers viser forståelse en stund og så "glemmer" de det !
Jeg stresser hver uke med at vi MÅ besøke /invitere dem for at de skal bli fornøyd! Mens mine kan jeg glatt vente med liksom !

Og dette med storebror er vanskelig. Prøver å utnytte alle ledige stunder til han! Men føler liksom at jeg svikter han likevel...

Skjønner hvordan du føler. Samme her. Får dårlig samvittighet i blandt. Heldigvis er pappan hjemme fortiden, og er kjempe flink til å finne på ting med han :-)

Pappaen har vert hjemme 2 uker og er nå på jobb! Han er veldig flink til å finne på ting med storebror! Men for meg er det verst at jeg ikke får gjort like mye som før selv om det bare er sånn nå en periode

Skjønner godt at du føler det sånn mer storebror. Jeg følte det også, spesielt den første uka. Men det har gått seg til nå som babyen har fådd mer rytme på både spising og soving. Idag var jeg 2 timer i lekeland med storesøster mens pappaen var hjemme med babyen:) Det var veldig godt, det er lenge siden vi har funnet på noe bare jeg og henne.

Satser på det går seg til her også !
Er jo mer rytme i hjemmet nå men samtidig så er baby plutselig sulten kor tid etter amming ,- så er ikke helt i rytme! Men noen babyer er vel slik også ! Og så vil han ofte bare ligge på bringa mi før han roer seg! Så jeg har ikke turt å være borte så lenge ennå

Nei, det er ikke bare bare! Kjenner til følelsen selv!

Her får storebror på snart 2 år mye mindre oppmerksomhet fra meg nå når lillebror er her.
Jeg gikk hjemme med han i permisjon til han var 21 måneder. Det har alltid vært meg og han, men pappaen har selvfølgelig også vært en stor del likevel. Sitter med dårlig samvittighet hver dag både fordi jeg har mindre tid til han og ikke har så mye overskudd til lek og moro.
Det å stå opp med to små og få storebror avgårde i barnehagen er ganske utfordrende.. Var enklere når man kun hadde ett barn [emoji16]

Prøver å tenke at det er oppstartsproblemer som vil bli bedre med tiden[emoji4]

Her er det minimalt med søvn på meg og derfor også minimalt med besøk. Orker rett og slett ikke.

Forstår at dette med storebror er vanskelig. Her er lillesøster 4 uker i morgen, men ikkje så mye "rytme" å spore her hjemme. Hun er i tillegg veldig plaget av luft, noe som gjør kveld/natt utfordrende...
Prøver likevel å stelle og legge storesøster (3år) annenhver kveld som hun er vant til. Mye fordi dette er en koselig stund som gir oss tid til å prate litt om løst og fast "i fred". Lesingen på sengekanten er en takknemmelig oppgave som gir meg ro :) Er ikkje alltid like rolig i stua mens dette pågår, men far takler en noen ganger sulten baby mens dette pågår. Ingen dør av det ;)
Har også tatt med meg storesøster på sykkeltur og gåtur til butikken noen ettermiddager, og dette har også gått fint. Lillesøster har gjerne våknet og vært sulten, men dette takler samboeren bra. Tror det er viktig at dei får prøve seg litt alene også! Gjorde ikkje dette med førstemann, men med nr.2 er det på en måte mer naturlig iom, at eg har lyst å være alene med storesøster litt nå og da :) Anbefaler deg å teste ut dette selv også. Trenger ikkje være store utflukten, bare nok til at dere får litt aleinetid :)

Dette med svigers høres bare veldig slitsomt ut :/ Vanskelig situasjon... Tror mannen din må sette ned foten litt.

Nei, det er ikke bare bare! Kjenner til følelsen selv!

Her får storebror på snart 2 år mye mindre oppmerksomhet fra meg nå når lillebror er her.
Jeg gikk hjemme med han i permisjon til han var 21 måneder. Det har alltid vært meg og han, men pappaen har selvfølgelig også vært en stor del likevel. Sitter med dårlig samvittighet hver dag både fordi jeg har mindre tid til han og ikke har så mye overskudd til lek og moro.
Det å stå opp med to små og få storebror avgårde i barnehagen er ganske utfordrende.. Var enklere når man kun hadde ett barn [emoji16]

Prøver å tenke at det er oppstartsproblemer som vil bli bedre med tiden[emoji4]

Her er det minimalt med søvn på meg og derfor også minimalt med besøk. Orker rett og slett ikke.

Ja det merkes at det er noe annet når man har en fra før! Og amminga sliter på meg! Han er ofte urolig på kveldene og jeg er livredd for at han ikke får nok med en gang! Selv om han tisse og bæsjer så det holder ! Han drikker litt mye og sluker det så da kommer det mye luft som gjør at vi må dele opp amminga i etapper eller så gulper han!
Introduserte smokk for noen dager siden da han ikke roet seg ved puppen eller på andre måter og ble livredd for at det skal forvirre ! Han "virrer" med ved puppen enn før...men d kan sikkert være tilfeldig! Er bare så redd for å rote til amminga siden den har gått så fint denne gangen ifht sist

Forstår at dette med storebror er vanskelig. Her er lillesøster 4 uker i morgen, men ikkje så mye "rytme" å spore her hjemme. Hun er i tillegg veldig plaget av luft, noe som gjør kveld/natt utfordrende...
Prøver likevel å stelle og legge storesøster (3år) annenhver kveld som hun er vant til. Mye fordi dette er en koselig stund som gir oss tid til å prate litt om løst og fast "i fred". Lesingen på sengekanten er en takknemmelig oppgave som gir meg ro :) Er ikkje alltid like rolig i stua mens dette pågår, men far takler en noen ganger sulten baby mens dette pågår. Ingen dør av det ;)
Har også tatt med meg storesøster på sykkeltur og gåtur til butikken noen ettermiddager, og dette har også gått fint. Lillesøster har gjerne våknet og vært sulten, men dette takler samboeren bra. Tror det er viktig at dei får prøve seg litt alene også! Gjorde ikkje dette med førstemann, men med nr.2 er det på en måte mer naturlig iom, at eg har lyst å være alene med storesøster litt nå og da :) Anbefaler deg å teste ut dette selv også. Trenger ikkje være store utflukten, bare nok til at dere får litt aleinetid :)

Dette med svigers høres bare veldig slitsomt ut :/ Vanskelig situasjon... Tror mannen din må sette ned foten litt.

Ja! Må bare prøve oss frem! Samtidig så er det litt uforutsigbart siden han snart er 3 uker så ting endrer seg hele tiden

Svigers har han snakket med x antall ganger men de glemmer like fort føler jeg! Og jeg stresser hele tiden med å prioritere dem for å unngå bråk! Han sier at jeg ikke skal det, men jeg klare ikke å unngå det!

Vi ba dem ikke å mase om amming da det var problem med den sist og de maste hele tiden!
Nå maser de kun på han når han møter dem! Det er så underlig at de skal mase om det hele tiden! Og med en gang baby var født var det : "hvor stor er han" ....hun skryter hele tiden over at hun fikk store babyer osv ! Jo større jo bedre og føler at hun alltid skal gi meg følelsen av at : må ikke tro han er stor , må ikke være for trygg på at du får ting til liksom

Svigers viser forståelse en stund og så "glemmer" de det !
Jeg stresser hver uke med at vi MÅ besøke /invitere dem for at de skal bli fornøyd! Mens mine kan jeg glatt vente med liksom !

Og dette med storebror er vanskelig. Prøver å utnytte alle ledige stunder til han! Men føler liksom at jeg svikter han likevel...
Jeg synes du skal stresse ned, slutt og tilrettelegge for dem! Så får de bare bli sure. Du har lov til å si i fra med store ord om de ikke klarer å tilrettelegge seg og slutte å kreve

Jeg synes du skal stresse ned, slutt og tilrettelegge for dem! Så får de bare bli sure. Du har lov til å si i fra med store ord om de ikke klarer å tilrettelegge seg og slutte å kreve

Prøver å gjøre det, men får det ikke til! Den episoden med svigerfar for snart 2 år siden henger fast ennå! Han kjeftet ikke men var tydelig misfornøyd med at vi ikke kom så ofte som de ville og følte de skulle granske hvor ofte mine foreldre fikk besøk !

Og når vi sier ifra så blir de så fornærmet! Spes svigermor !

Det som også irriterer er at alle rundt meg alltid snakker om bestemor til våre barn som om det kun er svigermor som er bestemor ! Min mor er tross alt like mye bestemor hun også

Prøver å gjøre det, men får det ikke til! Den episoden med svigerfar for snart 2 år siden henger fast ennå! Han kjeftet ikke men var tydelig misfornøyd med at vi ikke kom så ofte som de ville og følte de skulle granske hvor ofte mine foreldre fikk besøk !

Og når vi sier ifra så blir de så fornærmet! Spes svigermor !

Det som også irriterer er at alle rundt meg alltid snakker om bestemor til våre barn som om det kun er svigermor som er bestemor ! Min mor er tross alt like mye bestemor hun også

Tenker at folk får bare blir fornærmet og skuffa om de blir det. Så utrolig viktig å ta hensyn til seg selv, babyen og familien. Jeg slet veldig med dette med alles forventninger med første. Denne gangen kjenner jeg at jeg slipper helt på dette. Bestemte meg på forhånd. Og det kjennes så mye bedre.

Håper du kan finne roen etter hvert! :-)

Tenker at folk får bare blir fornærmet og skuffa om de blir det. Så utrolig viktig å ta hensyn til seg selv, babyen og familien. Jeg slet veldig med dette med alles forventninger med første. Denne gangen kjenner jeg at jeg slipper helt på dette. Bestemte meg på forhånd. Og det kjennes så mye bedre.

Håper du kan finne roen etter hvert! :-)

Du har så rett og jeg er så enig!
Men jeg får det ikke til...
Kan ha bestemt meg på forhånd at nå skal jeg være litt sta og bestemt og vise at jeg ikke finner meg i det,-men så feiger jeg ut!

Allerede nå stresser jeg da vi skal til fotograf i helgen og da går lørdag vekk til det! Da føler jeg at vi MÅ bruke hele søndagen på besteforeldre og da først svigers siden de er mest hysteriske!

Back
Topp