Når ikke alt går som det skal på ultralyd

Pinnsvinfrua

Forelsket i forumet
Sensommerlykke 2017
Vi var på ultralyd i dag, og det ble oppdaget at babyen har klumpfot. Et sjokk i seg selv, og mange tanker i hode. Alt annet ser ut til å være fint med babyen- tror de da.
Fått spørsmål om fostervannsprøve, over naturlig nok skeptisk med tanke på risikoen for abort.
Noen som kan dele sine tanker omkring dette? Vi er så klart redd for at det er noe mer, men i følge de vi snakket om i dag er risikoen for dette under 1%...
Trenger litt råd og hjelp, er litt fortvilet nå...
 
Skjønner at det er et sjokk og at man fort begynner og tenke og bekymre seg for mer. Mitt beste råd er at dere tilegner dere kunnskap. Spør på sykehuset om å få god informasjon om hva som gjøres, ved hvilken alder det vil være, hva det vil innebære av eventuelle smerter o.l og hvordan prognosen er. Usikkerhet gjør ofte ting vondere, mens kunnskap som regel er en styrke for alle involverte. Tror jeg. Lykke til [emoji173]
Sender også en klem!! [emoji173]
 
Så fælt å få høre at ikke alt var som ventet :( sender deg en god klem! En venninne av meg ble født med klumpfot. Hun ble operert like etter fødsel og har ingen plager nå. Hvorfor nevnte de fostervannsprøve?
 
Så fælt å få høre at ikke alt var som ventet :( sender deg en god klem! En venninne av meg ble født med klumpfot. Hun ble operert like etter fødsel og har ingen plager nå. Hvorfor nevnte de fostervannsprøve?

Ut fra hvor skjev foten er; så blir det gips ganske umiddelbart etter fødsel. Denne må byttes hver uke fram til babyen er 2-4 mnd ca, avhenging av alvorlighetsgrad. Så skinne på foten etterpå.
Årsaken til fostervannsprøve er at alle som får påvist unormaliteter/avvik får tilbudet. Det er under 1% sjanse for at barnet har noe syndrom eller annet, men dette kan jo bare påvises ved fostervannsprøve.
Så her ligger jeg da- veier fram og tilbake for dette... :-/
 
Ut fra hvor skjev foten er; så blir det gips ganske umiddelbart etter fødsel. Denne må byttes hver uke fram til babyen er 2-4 mnd ca, avhenging av alvorlighetsgrad. Så skinne på foten etterpå.
Årsaken til fostervannsprøve er at alle som får påvist unormaliteter/avvik får tilbudet. Det er under 1% sjanse for at barnet har noe syndrom eller annet, men dette kan jo bare påvises ved fostervannsprøve.
Så her ligger jeg da- veier fram og tilbake for dette... :-/
Ahh... ser jeg muligens misforstod problemstillingen litt.
Jeg hadde ikke tatt fostervannsprøve med forespeilt så liten sannsynlighet for avvik veid opp mot risikoen inngrepet er. Men forstår jo at man gjerne føler behov for å vite.
 
Skjønner at det blir et sjokk og at det blir mange tanker som svirrer rundt i hodet.

Vi fikk tilbud om fostervannsprøve pga min alder. Etter å ha vært på ultralyd og sett den lille krabaten i magen spurte vi oss selv hva vi hadde gjort om de faktisk fant noen avvik på en slik prøve. Vi var enige om at vi uansett ville båret frem barnet om det var forenelig med liv, så å ta en prøven og utsette babyen for noen som helst risiko føltes bortkastet for oss når alt annet syntes normalt. Men skjønner jo at mange foretrekker å være forberedt. 1% er heldigvis ikke så mye, det betyr at det er 99% sjanse for at resten er som det skal! Ønsker dere lykke til med avgjørelsen og utfordringene ellers.
 
Ut fra hvor skjev foten er; så blir det gips ganske umiddelbart etter fødsel. Denne må byttes hver uke fram til babyen er 2-4 mnd ca, avhenging av alvorlighetsgrad. Så skinne på foten etterpå.
Årsaken til fostervannsprøve er at alle som får påvist unormaliteter/avvik får tilbudet. Det er under 1% sjanse for at barnet har noe syndrom eller annet, men dette kan jo bare påvises ved fostervannsprøve.
Så her ligger jeg da- veier fram og tilbake for dette... :-/

Det er vanskelig å sitte med en sånn avgjørelse, og jeg må innrømme at jeg ikke vet hva jeg hadde gjort. Det er alltid en sjanse for at noe er galt, men når en først får tilbudet om fostervannsprøve føles det sikkert helt annerledes.

Jeg har en type streptokokker der det visstnok er ca 1% sjanse for at barnet blir alvorlig sykt etter fødsel. Sykdommen kan behandles, så det er ikke noen god sammenligning, men vi har tenkt at når sjansen er så liten så bekymrer vi oss ikke for det. 99% sjanse for at alt går bra er tross alt veldig bra :)
 
Skal du på flere kontroller for å undersøke foten? En kollega på jobb i dag som fortalte om datteren som fikk beskjed om at babyen hadde klumpfot på ultralyd. Ved neste kontroll 2 uker senere viste det seg at det ikke var klumpfot allikevel, og da hadde hun jo gått og bekymret seg og lest alt som var i to uker. Men de var kanskje litt usikre i det tilfellet siden hun også fikk oppfølgingskontroll? Ungen er rundt 3 år i dag.
 
Skal du på flere kontroller for å undersøke foten? En kollega på jobb i dag som fortalte om datteren som fikk beskjed om at babyen hadde klumpfot på ultralyd. Ved neste kontroll 2 uker senere viste det seg at det ikke var klumpfot allikevel, og da hadde hun jo gått og bekymret seg og lest alt som var i to uker. Men de var kanskje litt usikre i det tilfellet siden hun også fikk oppfølgingskontroll? Ungen er rundt 3 år i dag.

Vi var på første ordinære ultralyd på mandagen, da hos vanlig jordmor. I dag har vi vært hos fostermedisin, og foten lå på samme måte, så det er mest sannsynlig det. Siden foten ikke har endret seg noe på to dager.
 
Så utrolig kjip situasjon å være i :(

Hadde vi vært i den situasjonen med to barn fra før så tror jeg faktisk at jeg hadde tatt den fostervannsprøven.... Og det går ut på å vite hva vi hadde hatt å forholde oss til i forkant, i den grad man hadde kunnet det. For å kunne planlegge litt i forkant...også i den grad det var mulig...
Hadde det vært sånn at vi ventet første barnet, så tror jeg at vi hadde droppet den prøven og tatt ting som det kom...
Men det er jo lett å mene noe uten å stå i det selv... Håper dere har en god dialog dere i mellom og går for det som føles rett for dere!
 
Det er veldig vanskelig [emoji57] på den ene siden er jeg veldig klar for å ta ting som de kommer, men den andre siden min som er kontrollfreak holder på å kollapse. Vi ønsket å vite kjønn fordi jeg ikke kunne tenke meg å vente helt til juli, så hva er annerledes nå?

Har heldigvis verdens mest fantastiske ektemann som står som en bauta ved siden av meg og tar seg av alle spørsmål mens jeg bare strigråter.. det var jo ikke sånn her det skulle være å få barn for første gang[emoji173]

Akkurat nå, føles det mest rett å ta fostervannsprøve. Mamma mistet et baby i femte mnd uten at de fant ut hvorfor, så hvis det er noe arvelig vil jeg vite det..
 
Hva med å be om duotest, eller hva det nå heter, først? Jeg har skjønt at de kan ta noen blodprøver med mer for å sjekke avvik før de går til steget å ta fostervannsprøve.
 
Vi var på ultralyd i dag, og det ble oppdaget at babyen har klumpfot. Et sjokk i seg selv, og mange tanker i hode. Alt annet ser ut til å være fint med babyen- tror de da.
Fått spørsmål om fostervannsprøve, over naturlig nok skeptisk med tanke på risikoen for abort.
Noen som kan dele sine tanker omkring dette? Vi er så klart redd for at det er noe mer, men i følge de vi snakket om i dag er risikoen for dette under 1%...
Trenger litt råd og hjelp, er litt fortvilet nå...

Hei! Hvordan gikk det med deg til slutt? Har sett at du har postet ting i ettertid, så regner med det ordnet seg? Jeg husker jeg leste innlegget ditt rett etter egen ultralyd, og var veldig glad for at jeg hadde fått beskjed om at alt var bra. Nå viste det seg imidlertid at det var det ikke, eller det var ikke store feilen - min gutt ble født med klumpfot på høyre side. Hadde vært hyggelig å kommet i kontakt med deg, siden vi har barn på samme alder med samme "feil"[emoji4]
 
Hei! Hvordan gikk det med deg til slutt? Har sett at du har postet ting i ettertid, så regner med det ordnet seg? Jeg husker jeg leste innlegget ditt rett etter egen ultralyd, og var veldig glad for at jeg hadde fått beskjed om at alt var bra. Nå viste det seg imidlertid at det var det ikke, eller det var ikke store feilen - min gutt ble født med klumpfot på høyre side. Hadde vært hyggelig å kommet i kontakt med deg, siden vi har barn på samme alder med samme "feil"[emoji4]

Hei [emoji4]
Ble mer aktiv i august-delen siden vi fikk flyttet termin til august [emoji4]
Gutten vår ble født med venstresidig klumpfot, og ble nettopp operert. Send meg gjerne en melding om du vil [emoji4]
 
Back
Topp