1,5-åring som kaster mat på gulvet

Anomabeti

Forelsket i forumet
Hvordan kan jeg få min 1,5-åring til å slutte å kaste mat på gulvet i forbindelse med måltider? Jeg overså henne først og det funka en stund, men ikke nå lenger. Hvis jeg irettesetter henne gjør hun det bare mer (og mer intenst, med et utfordrende blikk), og det har ingen effekt å ta fra henne maten. Noen som har noen gode råd til en frustrert mamma? :confused013

Noen med råd?

Jeg å tar de gjerne imot!
Har selv ei som kaster ned mat til hunden :)

Slik holdt vårt barn også på en periode. Vet ikke om det er tips akkurat, men vi sa "nei, maten skal være bordet, ikke på gulvet" flere ganger hver dag til måltidene. Fortalte også at det var dumt gjor, for da måtte vi bruke tid på å plukke opp istede for å bli med å lese/tegne/se barne-TV osv.. etterhvert skjønte hu tegninga og nå kan jeg ikke huske sist hun gjorde det. Tror på ikke å bli sint eller å overse, men si at nei tydelig likevel.

Slik holdt vårt barn også på en periode. Vet ikke om det er tips akkurat, men vi sa "nei, maten skal være bordet, ikke på gulvet" flere ganger hver dag til måltidene. Fortalte også at det var dumt gjor, for da måtte vi bruke tid på å plukke opp istede for å bli med å lese/tegne/se barne-TV osv.. etterhvert skjønte hu tegninga og nå kan jeg ikke huske sist hun gjorde det. Tror på ikke å bli sint eller å overse, men si at nei tydelig likevel.
Takk for svar! Hehe, vi sier nesten nøyaktig det samme! :hilarious: "Maten skal være på fatet, ikke gulvet". Og "Hvis du ikke vil ha mer kan du gi det til mamma eller pappa". Har ikke prøvd å relatere det til at hun får mindre tid til ting hun syns er gøy, så det skal jeg absolutt prøve! Takk for tipset! :)

Ta bort maten, kastes den på gulvet då er de mette
Som jeg skrev i startinnlegget har det ingen effekt. Har prøvd det over en lengre periode nå. Hun får en advarsel først og så tar jeg maten bort. Hun blir irritert, men ved neste måltid er det på an igjen. :arghh:

Som jeg skrev i startinnlegget har det ingen effekt. Har prøvd det over en lengre periode nå. Hun får en advarsel først og så tar jeg maten bort. Hun blir irritert, men ved neste måltid er det på an igjen. :arghh:
Må bare fortsette med det evt ta henne bort fra bordet

Vi hadde en lang periode med det samme rundt 1 år. Gjorde ikke noe stort nummer ut av det, bare var konsekvente på å å ta bort maten. Det gikk over like plutselig som det startet.

Vi hadde en lang periode med det samme rundt 1 år. Gjorde ikke noe stort nummer ut av det, bare var konsekvente på å å ta bort maten. Det gikk over like plutselig som det startet.
Åh, det gir håp. Får håpe på samme hell her. :smiley-angelic001

Ingen råd desverre, vi bare holdt ut også gikk det over av seg selv. Yngste på 20 mnd kan fortsatt finne på å kaste mat på gulvet men ikke hver dag. Nå er han mest på å kaste brødskiver eller til hunden når vi passer den. Eldste var også sånn og det ga seg plutselig også.

Jeg har en gutt som også kaster smuler og lignende på gulvet mens han spiser. Han er nå 3 år. Han har kun begynt med dette i det siste. Det er sikkert en fase de går igjennom.

Jeg tror alle barn går gjennom den perioden, sånn har det iallfall vært med mine. Jeg syns ikke det verste er all maten som havner på gulvet, men heller kopper og tallerkener som kastes fra bordet. Det er en grunn til at alt servise til minste er av plast [emoji23][emoji85]

Med minste så er jeg oppmerksom på de signalene hun sender, for hun har begynt å ville gi meg tallerkenen sin og maten når hun er ferdig. Fanger jeg det ikke opp, så havner det på gulvet.

Hun er også av den småspiste typen, så det hjelper lite å ta vekk maten når hun tuller. Jeg prøver heller å få henne til å se på paden, da spiser hun ofte mer og tuller mindre.

Ta vekk maten og legg en og en liten bit foran henne og si "putte i munnen" mens du mimer det. Kaster hun på gulvet så bare spis selv og la henne siden uten mat en stund og prøv igjen. Si nei og ta handa akkurat idet den kaster og før den mot munnen.

Vær sikker på at hun er sulten før dere setter dere til bords.

Back
Topp