Jordmor/lege

Jeg tenkte lege først. Men aner ikke når det er vanlig å bestille time? Dette er vårt første barn♡ Hva gjøres på timen? Blodprøver?

Sniker fra desember.

Det er vanlig å ha første kontroll i uke 12. Man kan gå før det om man lurer på noe, har mistet tidligere og ønsker henvisning til TUL f. eks, men blodprøvene tas uansett ikke før i uke 12. Dersom det ikke er noe spesielt er det egentlig ingen grunn til å gå før da. Mange leger har endel ventetid på ikke-akutte ting så bestill time i god tid, jeg bestilte i uke 6 :)

Det fylles ut helsekort, søkes fødeplass og tas blodprøver :)

Jeg var på første kontroll hos lege og har etter det gått annenhver gang til lege og jordmor.
 
Ringte legekontoret i dag for å høre når de ville jeg skulle komme, og det ble til mandag allerede, for urinprøve og blodprøver (er da 4+5).
Viste seg dessverre at legen min jeg er så fornøyd med skal i permisjon et år nå, og på helsestasjonen her har det jobbet helsesøster og jordmor, men helsesøster slutter nå og de har ikke fått tak i ny, så jordmor har ekstremt dårlig kapasitet fremover :eek:
Håååper vikarlegen jeg havner hos er ålreit - syns virkelig legen min kunne ventet med permisjon altså :p

Hvilke prøver skal du ta da? [emoji4]

Årh, så typisk at sånt skal skje akkurat nå [emoji12] men det går seg nok til tenker jeg [emoji5] vikaren er sikkert super [emoji1]
 
Hvilke prøver skal du ta da? [emoji4]

Årh, så typisk at sånt skal skje akkurat nå [emoji12] men det går seg nok til tenker jeg [emoji5] vikaren er sikkert super [emoji1]
Har hatt en del vitaminmangler tidligere, så er nok bare det nå i første omgang tenker jeg - for å se om jeg trenger noe ekstra tilskudd nå :) Også blir det vel sendt henvisning til TUL i uke 7-8, da jeg ble lovet det av gynekologen når vi startet prøvingen, så det er jeg mest spent på! :D

Ja, krysser fingrene for at hun er super - legen min er vanskelig å erstatte, men håper det blir tilnærmet likt! :)
 
Ja fy fader, siste jeg ville! Sendte gubben ut, jeg skal IKKE stå her å vente i evigheter! [emoji23] det gikk helt fint, 2 min å vente før vi kjørte [emoji12] har til og med truffet han mannen som var å dirigerte etterpå, hab lurte åssen det hadde gått [emoji23][emoji23]
Så morsomt, og bra det gikk fint da!
 
Har hatt en del vitaminmangler tidligere, så er nok bare det nå i første omgang tenker jeg - for å se om jeg trenger noe ekstra tilskudd nå :) Også blir det vel sendt henvisning til TUL i uke 7-8, da jeg ble lovet det av gynekologen når vi startet prøvingen, så det er jeg mest spent på! :D

Ja, krysser fingrene for at hun er super - legen min er vanskelig å erstatte, men håper det blir tilnærmet likt! :)

Skjønner [emoji1] Håper alt er i orden nå [emoji5]
Spennende med TUL da [emoji172]

Er spent på om svangerskapsdiabetesen kommer tilbake her. Da blir det sannsynligvis UL 1 gang i mnd, med vekstestimering... Bare synd det er 2,5t å reise hver vei [emoji17]
 
Skjønner [emoji1] Håper alt er i orden nå [emoji5]
Spennende med TUL da [emoji172]

Er spent på om svangerskapsdiabetesen kommer tilbake her. Da blir det sannsynligvis UL 1 gang i mnd, med vekstestimering... Bare synd det er 2,5t å reise hver vei [emoji17]
Får satse på det! :)

Uff, det håper jeg du (og vi andre) slipper ja! :/ Utrolig kjipt med så lang kjørevei i tilfelle- jeg har liksom en time til nærmeste sykehus og synes det er langt nok..
krysser fibrene for at du slipper denne gangen! ❤️
 
Får satse på det! :)

Uff, det håper jeg du (og vi andre) slipper ja! :/ Utrolig kjipt med så lang kjørevei i tilfelle- jeg har liksom en time til nærmeste sykehus og synes det er langt nok..
krysser fibrene for at du slipper denne gangen! [emoji173]️

En time er også mer enn langt nok! Det som er mest kjedelig er at lokalsykehuset kun er 20 minutter unna, men der har de stengt fødestuen og tar ikkje ultralyd lenger [emoji17]

Ja krysser fingrene for alle oss, at alt går knirkefritt[emoji172][emoji1]
 
Siden jeg har opplevd dødfødsel som følge av livmorhalssvikt, blir jeg regnet som risikosvangerskap og skal derfor henvises til fødepoliklinikken for videre oppfølging så snart det er bekreftet liv på tidlig ul. Må måle livmorhalsen hver gang, og da er det bare gyn med ul som gjelder. Men jeg skal en tur til fastlegen først og sjekke stoffskiftet og hcg-stigning.
 
Jeg tenkte lege først. Men aner ikke når det er vanlig å bestille time? Dette er vårt første barn♡ Hva gjøres på timen? Blodprøver?

Tidligere tok man de obligatoriske blodprøvene i uke 10, så da var det vanlig å fylle ut helsekort og søke om fødeplass samtidig. Men siden helt nye retningslinjer sier at blodprøvene ikke skal tas før i uke 12-16, er det noen fastleger som ikke ser noe poeng i at man kommer til første kontroll før i uke 12 (man blir som regel veid, får målt puls og blodtrykk, noen ganger måles magemålet, og har legen doppler, kan man prøve å høre hjertelyden. Dessuten blir morgenurinen testet for sukker, proteiner og bakterier). Men man kan ha andre gode grunner til å gå før, f.eks. om man er over 38 og vil henvises til duotesten. Den skal tas rundt uke 11, så da er det viktig at man får sendt av gårde henvisningen i tide.
 
Siden jeg har opplevd dødfødsel som følge av livmorhalssvikt, blir jeg regnet som risikosvangerskap og skal derfor henvises til fødepoliklinikken for videre oppfølging så snart det er bekreftet liv på tidlig ul. Må måle livmorhalsen hver gang, og da er det bare gyn med ul som gjelder. Men jeg skal en tur til fastlegen først og sjekke stoffskiftet og hcg-stigning.

Bra at du skal få tett oppfølging nå [emoji172] sender varme tanker [emoji172]
 
Jeg har fått ny lege for hver gang jeg går til legen, og har derfor ikke noe forhold til legen min. Jeg har derfor bestilt 1.gangskontroll hos jordmor og tenker å fortsette der [emoji4]
 
Mitt ønske er å bare gå til fastlegen min, men tror fastlegen min ønsker at jeg skal til jordmor også, sikkert for å avlaste han litt :D Får se hvordan det blir etterhvert som ukene går.
 
Jeg kommer nok til å gå til legen første gangen og deretter jordmor tror jeg. Er ikke så fryktelig glad i det legekontoret mitt, selv om legen min virker helt ok. Har bare vært hos henne et par ganger i forbindelse med forrige graviditet. Helt ok, men veldig "skjematisk" og følte kanskje ikke helt at hun lyttet godt nok. Tenker kanskje at en jordmor er mer "investert" i deg, og har mer erfaring/kunnskap om graviditet. Men jeg vet ikke altså. Vi får se[emoji4]
 
Jeg regner med å bestille time til rundt uke 8 eller 10.. i hvert fall så lenge jeg holder meg frisk [emoji4]
 
Vêt noen når legen kan lytte etter hjerterytmen ? Er det etter uke 6? Eller 12?

Er vel rundt uke 12 at livmoren begynner å komme litt lenger opp, så det går an å kjenne fra utsiden [emoji4]
 
Back
Topp