Semper ferdige "grøt"poser

Liten_

Andre møte med forumet
Hei,
Jeg har en sønn, på nå 7mmd, som er litt vanskelig i matveien. Vi har nå prøvd ut 6 forskjellige grøttyper (merker/smak) Og ingen faller i smak. Vi har, og prøver fortsatt, annen mat - middager - grønnsaker - spise selv også.
Eneste som faktisk vil spise mer enn 2 skjeer av er frukt og Semper ferdige klemmeposer med "grøt". Disse posene inneholder hele 70% frukt.

Så til mitt spørsmål;
Hvor bra er egentlig dette for min sønn? Han har vært dårlig i magen i ett par dager nå, og jeg har tenkt at dette kommer av mengden frukt som er i disse grøtposene.

Vil bare legge til; jeg prøver å tilby annet, men han nekter dessverre å ta puppen når vi ikke er hjemme, så da er det veldig greit å kunne tilby de grøtposene som jeg vet at han faktisk spiser.
 
Hei,
Jeg har en sønn, på nå 7mmd, som er litt vanskelig i matveien. Vi har nå prøvd ut 6 forskjellige grøttyper (merker/smak) Og ingen faller i smak. Vi har, og prøver fortsatt, annen mat - middager - grønnsaker - spise selv også.
Eneste som faktisk vil spise mer enn 2 skjeer av er frukt og Semper ferdige klemmeposer med "grøt". Disse posene inneholder hele 70% frukt.

Så til mitt spørsmål;
Hvor bra er egentlig dette for min sønn? Han har vært dårlig i magen i ett par dager nå, og jeg har tenkt at dette kommer av mengden frukt som er i disse grøtposene.

Vil bare legge til; jeg prøver å tilby annet, men han nekter dessverre å ta puppen når vi ikke er hjemme, så da er det veldig greit å kunne tilby de grøtposene som jeg vet at han faktisk spiser.

Hei Liten_magestor!

Det kan ta lang tid før barnet venner seg til nye smaker og konsistenser. Det kan faktisk ta opp til 15 smaksprøver før et barn aksepterer en ny smak (dette kan du lese mer om her). Derfor er det lurt å gi små smaksprøver av en og en matvare.

Grøt er fint for små barn fordi det er en god kilde til jern og har en fin og myk konsistens. Du kan for eksempel forsøke å blande grøten med litt morsmelk. Du kan lese mer om hvordan du kan lage grøt selv her. Husk at morsmelken fortsatt er den viktgste maten for barnet. Gi gjerne morsmelk før du gir annen mat.

Frukt og grønnsaker er fin mat for små barn, men bidrar ikke med så mye energi. Frukt egner seg som desserter til hverdags. Du kan forsøke å ha litt finmosede grønnsaker (eller frukt) oppi grøten. Prøv gjerne ut grønnsaker flere ganger, slik at barnet venner seg til den litt bitre grønnsakssmaken og ikke bare den søte fruktsmaken. Frukt og grønnsaker inneholder blant annet fiber og fruktose som kan påvirke fordøyelsen til barnet, det kan ta litt tid før fordøyelsessystemet venner seg til de nye stoffene i maten. Små mengder er derfor viktig i starten.

Lykke til!
 
Back
Topp