Ull er gull?

Bennyb

Flørter med forumet
Siden barnet kommer i Januar handler dere for det meste ull eller kjøper dere litt forskjellig?
Ull er ofte litt dyrt så syns det er vanskelig å vite hvor mye ull enn burde ha i forhold til str og sånn.
Hva kjøper dere og hvilke str synes dere er fornuftig?

Jeg er førstegangs og har gener som tilsier at frøkna kanskje ikke blir av de minste, men en vet jo aldri:joyful:

Jeg har foreløpig kjøpt pysj i ull fra nøstebarn, har kjøpt fra str 56 så får heller mannen eller besteforeldre kjøpe i mindre størrelse hvis d skulle være behov for det. Sånn bortsett fra det strikker jeg en del og skal strikke ulldress, og romper og lue/votter i ull[emoji4] Er kanskje bedre å kjøpe litt for stort og brette opp framfor å risikere alt for små klær?[emoji4] Man kan evt kjøpe mindre str ved behov også er tanken min[emoji4]

Nr. 1 fikk jeg i november og det ble handlet ull og bomull og begge deler ble flittig brukt :-) trudde han kom til å bli stor så kjøpte kun i 56, han brukte str. 50 i en lang periode, så *kremt* jeg ville kjøpt litt av alt i litt av begge str :-) men det velge du selv :-) kommer til å gjøre det selv nå med nr. 2.

Jeg har foreløpig kjøpt pysj i ull fra nøstebarn, har kjøpt fra str 56 så får heller mannen eller besteforeldre kjøpe i mindre størrelse hvis d skulle være behov for det. Sånn bortsett fra det strikker jeg en del og skal strikke ulldress, og romper og lue/votter i ull[emoji4] Er kanskje bedre å kjøpe litt for stort og brette opp framfor å risikere alt for små klær?[emoji4] Man kan evt kjøpe mindre str ved behov også er tanken min[emoji4]

Man får også en del i barselgaver, erfsrte jeg med nr 1, så klær blir det som regel nokk av den første tiden :-)

Man får også en del i barselgaver, erfsrte jeg med nr 1, så klær blir det som regel nokk av den første tiden :-)
Regner med det blir litt gaver ja så har ikke kjøpt alt for mye i aller minste str[emoji1]

Regner med det blir litt gaver ja så har ikke kjøpt alt for mye i aller minste str[emoji1]
Her er bestemødrene i full gang med strikking av ulldresser, luer og sokker:happy:
Regner med at vi sikkert får noen gaver også, men føler folk kanskje er litt sparsome på å gi bort ull:dead: Klær vil nok frøkna få nok av som dere sier, men samtidig så er jeg så kontrollfreak som liker å ha ting klart:joyful: Har kjøpt litt ull og noe i bomull i 56 og 62 hittil.

Da jeg fikk nr. 2, novemberbarn, så hadde jeg ikke så mye fra før da første var født i august. Så jeg ønsket meg spesifikt ull i barselgaver, og fikk det fra flere. Brukte som regel ullongs+body pluss en strikket heldress fra den første Nøstebarnboka da vi var på trilletur. Brukte bomull også, men det var mest inne. Nå ønsker jeg meg litt i ull/silkeblanding da ren ull kanskje fort blir litt varmt her. Strikker mye selv i forskjellig garntyper.

Min erfaring fra sist som ble født i november er at jeg uansett ikke var så mye ute på de kaldeste dagene. Vi hadde vognpose og bilstolpose så han var ikke kald :) inne hadde vi det godt og varmt :) ull er gull, men trenger ikke haugevis når de er så små er min erfaring ;) nå når han er snart 3 går det i ull hele tiden ;)

Har kjøpt litt ull, og kommer til å kjøpe mer. Vi blir å ha hvertfall 3-4 sett (body og longs/strømpebukse) i de to minste størrelsene. Her er veldig kaldt på vinteren og vi får vanligvis ikke helt opp innetemperaturen før sent på dag i de verste periodene. Kjøper bare ull/bomull eller ull/bambus siden førstemann var plaget med tørr hud og atopisk eksem. Joha og Hust & Claire har mange fine :)

Eldstemann er allergisk mot ull, så er veldig i tvil om det kan være arvelig..men har kjøpt litt ull str. 50'ish og fått en del i str 62.
Ull er jo stor i størrelsen.

Jeg har kjøpt noen gensere og dresser i ull, men det meste i str 56 så jeg bare kan brette opp armer og ben. Kommer til å kjøpe noen bodyer og strømpebukser i ull str 50, da jeg synes det er viktigere at det passer, og sitter bra. Vet vi kommer til å få en del klær, men jeg er litt nøye på ting og vil ha klær jeg synes er fin, så da kjøper jeg så jeg i alle fall har noe [emoji12]

Kommer til å kjøpe nesten bare ull selv, erfaringsmessig er det mest bomull man får i gave. Strikker også masse, så det blir nok en del hjemmestrikket Kommer ikke til å kjøpe mindre enn 56, de tre andre ungene passet ikke inn i 50, for de var 56 da de kom til.

Sniker fra desember.

Jeg er kald av meg og de små ligger mye rolig og kan ikke regulere kroppstemperaturen i så stor grad selv så vi sverger til ull. Ikke alt, selvfølgelig, i hovedsak bodyer, strømpebukser og basic tøy. Har man ulla innerst kan man bruke bomull utenpå på de ikke kaldeste dagene. Jeg passer også på at tøyet er nøytrale farger sånn at det passer til mer eller mindre alt. Vi har også noen ulldresser, ulltepper og masse ullsokker. Jeg kjøper mest i str. 56 og 62 siden jeg er skeptisk til om 50 i det hele tatt vil passe. Det er bedre at det er litt stort. Til de fleste passer nok 50 men vi er estimert at hun vil veie 3600-3700 og siden jeg var stor selv (4299) tror jeg nok hun blir ganske stor.

Til første hadde jeg kjøpt mye i 56, og bare litt i 50, men de første ukene svømte hun i str 50, så vi måtte ut å kjøpe str44 da :P Så greit å ha litt av alt, og ull er gull om vinteren, men ikke alle barn tåler ull, så kan være greit å ha noen sett som er bomull/bambus inni og ull utenpå ;)

Sniker fra desember.

Jeg er kald av meg og de små ligger mye rolig og kan ikke regulere kroppstemperaturen i så stor grad selv så vi sverger til ull. Ikke alt, selvfølgelig, i hovedsak bodyer, strømpebukser og basic tøy. Har man ulla innerst kan man bruke bomull utenpå på de ikke kaldeste dagene. Jeg passer også på at tøyet er nøytrale farger sånn at det passer til mer eller mindre alt. Vi har også noen ulldresser, ulltepper og masse ullsokker. Jeg kjøper mest i str. 56 og 62 siden jeg er skeptisk til om 50 i det hele tatt vil passe. Det er bedre at det er litt stort. Til de fleste passer nok 50 men vi er estimert at hun vil veie 3600-3700 og siden jeg var stor selv (4299) tror jeg nok hun blir ganske stor.
Det er det jeg tenker å, de ligger jo for det meste rolig så derfor jeg tenker at det blir en del ull enn må ha, hvertfall innerst laget også kan man ta mer klær etter behov utenfor det.
Jeg var rimelig stor selv(5200) så redd hun er litt belastet der:hilarious:

Siden barnet kommer i Januar handler dere for det meste ull eller kjøper dere litt forskjellig?
Ull er ofte litt dyrt så syns det er vanskelig å vite hvor mye ull enn burde ha i forhold til str og sånn.
Hva kjøper dere og hvilke str synes dere er fornuftig?

Jeg er førstegangs og har gener som tilsier at frøkna kanskje ikke blir av de minste, men en vet jo aldri:joyful:
Jeg tenker litt ull fra nøstebarn, type et par nattdrakter. Og kanskje noen bodyer. Ellers tenker jeg kjøre på med bambus, da bambus er veldig bra for huden i forhold til eksem (er en del eksem i vår familie + flere tantebarn som ikke tåler ull) bambus skal være safe da, men også det koster litt :/

Kommer ikke til å kjøpe noe særlig ull. Begge mine barn har atopisk eksem. Og da skal en være forsiktig med ull. Dessuten ser jeg ikke behovet på en nyfødt

Mannen min tåler ikke ull rett mot huden så jeg er litt forsiktig med å kjøpe inn for mye. Eldstemann bor i ull og får fort svetteeksem om han blir klam. Så han kler vi i tynn ull eller ull/silke så han ikke går og er fuktig. Men eldstemann er født i mai, så størrelsene passer nok ikke helt. Kjøper nok et par omslagsbodyer og strømpebukser fra nøstebarn. Ullklærne strekker seg jo en del i bruk. Kjøper 56 og tåler heller at det er litt løst i starten (ettersom eldstemann var 56cm ved fødsel aner det meg at det blir en stor gutt til). Strikker også en god del og har masse fra sist. Koser meg litt fordi jeg får strikke litt mer smått til denne. Ser litt på alt det pene fra Ministrikk og har begynt å tenke på navnefestantrekk og 17. Mai ;)

Jeg tenker litt ull fra nøstebarn, type et par nattdrakter. Og kanskje noen bodyer. Ellers tenker jeg kjøre på med bambus, da bambus er veldig bra for huden i forhold til eksem (er en del eksem i vår familie + flere tantebarn som ikke tåler ull) bambus skal være safe da, men også det koster litt :/

Du må ikke kjøpe bambus. All viskose har de samme egenskapene som bambus. Så om du finner billigere klær i ren viskose, skal det være like bra.

Jeg har desemberbarn fra før. Han druknet i str 50 de to første ukene. Så jeg kommer til å kjøpe ett sett med prematur klær str 44, eller 50 som er liten i str. Det er stor forskjell på lillelam str 56 og refleks str 56 for å si det sånn. Lillelam er litt liten i str. Men jeg merket at min gutt hadde veldig sensitiv hud. Han fikk røde nupper og tørre flekker på store deler av kroppen med vanlig ull inntil huden. Så på han bruker jeg bare ull med bomull eller bambus/viskose innerst og det funker veldig fint.
Ellers kjøper jeg kun ull på salg her. Heldigvis blir det myyye salg før jul, så er bare å holde øynene åpne. Mange nettsider selger ut fjordårets ull nå.
Jeg brukte både ull og bomull fra nyfødt til gutten min. Det kommer veldig an på temperaturen her i bergen i vinter. Det er jo ikke alltid så kaldt og noen babyer er veldig varme :) men brukte klart mest ull første ukene :) ull er jo temperaturregulerende og det er ikke babyen så god på den første tiden :)

Back
Topp