Graderte svangerskapspenger

FrkLykke86

Glad i forumet
Novembergull 2017
Har akkurat startet på jobb igjen 100% etter 3 herlige uker med ferie, og begynner å kjenne at det å løpe rundt i en butikk er skikkelig fysisk tungt. Spesielt når jeg skal rett hjem til en aktiv gutt på 20 mnd.

I dag måtte jeg for første gang kaste inn håndkleet og gå hjem 2 timer før slutt, og sov 2 timer på sofaen før jeg hentet i barnehagen. Det var f-a-n-t-a-s-t-i-s-k [emoji1373]

Det jeg da lurer på er hvordan det fungerer med graderte svangerskapspenger ifht å kutte ned 20% på arbeidsuka? Jobbe kortere dager, feks 6.5 t istedenfor 8... Hvordan går jeg frem? [emoji85][emoji12] Er ikke inne i dette i det hele tatt da jeg med førstemann hadde null problemer med å jobbe 100% frem til permisjonsstart [emoji12]

Har lyst å vær like sta - og i like bra form som sist - MEN jeg har også lyst til å ha overskudd å være sammen med sønnen min i timene etter barnehagen, det er jo bare 3 korte mnd igjen til lillesøster kommer og stjeler mye av min tid/oppmerksomhet... Og helt ærlig - formen er ikke like bra som sist, og alt er tyngre og vondere.

Hvordan har dere andre gjort dette?

Svangerskapspenger eller sykmelding?
Hva er grunnen til at du skulle ha svangerskapspenger i så fall, er det fare for lille at du jobber?

Vet egentlig ikke jeg. Aldri vært hverken sykemeldt eller noe.. Er vel ikke noen fare for lillen nei. Blir vel kanskje sykemelding da, eller? [emoji848] Har virkelig ikke satt meg inn i det

Da er det nok sykmelding du evnt må spørre om. Sykmelding er for deg, svangerskapspenger er for lille.

spør om sykmelding av legen din. Legg fram at du er sliten og har måtte gå hjem før etc, så får du deg garantert en liten sykmeldingsgrad :) Så avtaler du bare med jobben hvordan dere legger det opp :)

spør om sykmelding av legen din. Legg fram at du er sliten og har måtte gå hjem før etc, så får du deg garantert en liten sykmeldingsgrad :) Så avtaler du bare med jobben hvordan dere legger det opp :)

Men hvordan blir dette økonomisk?! Og har det noen påvirkning av foreldrepengene? Vet så vanvittig lite om alt dette - og blir stressa av tanken på nav [emoji85][emoji12] Nesten "enklere" å bare bite tenna sammen og holde ut de 10 ukene frem til permisjonen [emoji23]

Det har ingen betydning for foreldrepengene og heller ikke økonomisk, da jobben uansett skal dekke de første 16 dagene du er sykmeldt og nav resten, om ikke du jobbere i en IA bedrift, da får du fortsatt av jobben, men de får betalt tilbake av NAV.
Når det gjelder foreldrepenger så er sykmelding en like tellende inntekt de tar med i beregningen. Jeg er 80 % sykmeldt og det har lite å si, de går etter hva man har i fastlønn utifra opplysinger arbeidsgiver må sende inn :)

Det har ingen betydning for foreldrepengene og heller ikke økonomisk, da jobben uansett skal dekke de første 16 dagene du er sykmeldt og nav resten, om ikke du jobbere i en IA bedrift, da får du fortsatt av jobben, men de får betalt tilbake av NAV.
Når det gjelder foreldrepenger så er sykmelding en like tellende inntekt de tar med i beregningen. Jeg er 80 % sykmeldt og det har lite å si, de går etter hva man har i fastlønn utifra opplysinger arbeidsgiver må sende inn :)

Tusen takk for forståelig og utfyllende svar [emoji6][emoji1362] Får ta det opp med legen på neste kontroll om nattesøvnen fortsatt er like dårlig om 2.5 uke [emoji6]Er vel begrenset hvor lenge man klarer seg på 2-3 timers søvn om natta og null mulighet før hvile før etter guttens leggetid [emoji85]

Back
Topp