Lavt hb-nivå (blodprosent)

Blakken

Gift med forumet
Januarlykke 2016
Har gått ned fra 13.7 i mai til 8.8 nå i august. Fått beskjed om å begynne på jerntabletter asap og ny måling neste uke. Andre med lave målinger? Gruer meg veldig til mageeffekten jerntabletter ofte gir... :p ble 100% sykemeldt på grunn av målingen + lavt bt.

Oi, det var veldig Lavt. Får du noe ekstra oppfølging Eller tilskudd?
Tar jern og C-vitamin. Ikke noe mer enn det. Har en lege som ikke tar meg så seriøst, men skal ta det opp med jm på neste time. Skal også bytte lege når jeg har født;) Han mente jeg skulle gå 7 uker uten sv.kontroll i sommer, enda jeg har et høyrisikosv.

Har tatt jerntabletter fra dag én i svangerskapet pga at gravide gjerne får veldig lav blodprosent under svangerskap. Selv om jeg tar jerntabletter hver dag så ligger jeg mellom 11-12, så skjønner godt at du har lav HB når du ikke har lav tatt tilskudd! Du kommer til å føle deg bedre kjapt. Husk å ta sammen med c vitamin

Last edited:
Det finnes visst flytende jerntilskudd som ikke skal være så hardt for magen, men jeg har ikke prøvd det selv så vet ikke om det stemmer :)

Tar jern og C-vitamin. Ikke noe mer enn det. Har en lege som ikke tar meg så seriøst, men skal ta det opp med jm på neste time. Skal også bytte lege når jeg har født;) Han mente jeg skulle gå 7 uker uten sv.kontroll i sommer, enda jeg har et høyrisikosv.
Vet du hva, det der er ikke greit! Hvis du får en større blødning under fødsel er det farlig! Ville forhørt med med de på føden og hørt...

Kjøp niferex isteden for ferro retard! De er mye bedre :) har tatt de i noen uker nå, og ingen problemer med magen. Anbefales! :)

Har tatt jerntabletter fra dag én i svangerskapet pga at gravide gjerne får veldig lav blodprosent under svangerskap. Selv om jeg tar jerntabletter hver dag så ligger jeg mellom 11-12, så skjønner godt at du har lav HB når du ikke har lav tatt tilskudd! Du kommer til å føle deg bedre kjapt. Husk å ta sammen med c vitamin

Har ikke tatt tilskudd denne gangen, og lå på 13 for en mnd siden, fikk beskjed om at det var bra nok.
Aner ikke hva man skal ligge på heller jeg da.

Sist fikk jeg i "magevennlige" jerntabletter, skal vissnok være snillere, og jeg hadde ikke store plager! :)

Har ikke tatt tilskudd denne gangen, og lå på 13 for en mnd siden, fikk beskjed om at det var bra nok.
Aner ikke hva man skal ligge på heller jeg da.

Sist fikk jeg i "magevennlige" jerntabletter, skal vissnok være snillere, og jeg hadde ikke store plager! :)

Hadde 11 på ktr no, det var litt lavt men innafor ( 36+2).

De er greie altså! Forrige gang tok jeg ferro retard og det er krise :o Stein hardt... Hehe.. men med niferex merker jeg ikke noe spesielt forskjell :)
Fikk niferex jeg også pga treg tarm, ble ikke hard i magen. Men fikk diaré av alle ting istedenfor [emoji85] Heldigvis har jeg ikke trengt mer jerntilskudd [emoji26][emoji6]

Min ligger på 6

Det bør du faktisk ta opp med jm dersom hb ligger på 6!
Jeg gikk et par måneder med hb på 7.5 sist fordi legen ikke gjorde noe. Kom inn til planlagt ks, og det ble en smule kaos[emoji85] mista ikke mer blod enn hva som er vanlig, men hadde saftige blodtrykksfall som var helt jævlige. Hadde hb på 6 etter ks. Fikk tilsammen 1 liter blod og tre poser jern intravenøst etter ks, og fikk ikke ut av senga på to døgn. Kan ikke si at den opplevelsen anbefales[emoji13]

Bør man gå til lege å måle HB? Eller kan man ta jerntilskudd bare for å være på den sikre siden? Har ikke målt noe siden uke 12, men merker jeg er veeldig trøtt og sliten nå [emoji849]

Bør man gå til lege å måle HB? Eller kan man ta jerntilskudd bare for å være på den sikre siden? Har ikke målt noe siden uke 12, men merker jeg er veeldig trøtt og sliten nå [emoji849]
Ville gått til legen for å måle først :-)

Mener jm sa at man ikke burde gå på det uten grunn. Så ville tatt en prøve og sjekket det opp.

Back
Topp