Sikring av barn i bil- visste du dette?

Camilla1995 ♛

Gift med forumet
Oktoberskattene 2015
Visste du at...

- Bakovervendt er 5 ganger sikrere enn forovervendt?

- At en bilstol er godkjent er ikke automatisk synonymt med at den er trygg?

- Bilstoler med magepute er farlig? Barnet står i fare for å skli ut i en rollover, og puten gir ekstrem belastning på organer i magereionen i en kollisjon

- Barn bør sitte bakover til de er minst 4 år, men helst så lenge videre som de passer ihht vekt?

- Kjøper du en bakovervendt stol med isofix, så må du belage deg på å kjøpe enda en bakovervendt stol før barnet er klar for beltestol? Isofixstoler varer bare til 105 cm og 18 kg. Det finnes 1 stol til 23 kg, men den har høydebegrensing på 105 cm uansett.

- Bøyde bein ikke er farlig? En beltemontert stol er MYE mer fleksibel ihht montering enn en isofixstol. Noe å tenke på når man skal kjøpe ny.

- Helling på bilstolen er noe man bør tenke på ved montering? En babystol skal ha ca 45 grader, stol nr 2 bør ha MAX 35 grader. Til større barnet er til mindre helling bør man ha.
(Til mindre hellingen er, til bedre fordeler kreftene i en kollisjon seg over hele overkroppen til barnet. For mye helling kan gi stor belastning på området rundt skuldrene og nakke)

- Forovervendt med 5 punktssele er farlig? I en kollisjon står barnet i fare for å få store skader, inkludert knekt nakke. Selene holder barnet fast, mens hodet fortsetter fremover.

- Bakovervendt har skadereduserende effekt på opp til 95%, mens forovervendt kun har til 55%?

- At barnet henger med hodet er ikke farlig, og for de fleste heller ikke ubehagelig?

- Selv om en beltestol er fra 15 kg, så bør likevell ikke barn under 4(helst under 5) sitte i de? De er ikke modne nok i kropp og skjelett, og vil heller ikke klare å sitte korrekt. Ergo - det kan være veldig farlig å sette en 2 åring på 15 kg i en beltestol feks.

- I en stol som er godkjent etter standaren I-size, er det ulovlig å sette barnet forovervendt før det er 15 mnd?(15 mnd er uansett alt for tidlig å snu... huff)

- Over 50% av barn blir feilsikret?

Ja, bortsett fra at så mange som 50% er feil, visste jeg resten

Fått med meg det meste. Men innså nå at jeg har et problem... om 5 mnd...

Visste ikke at høydebegrensningen var 105 cm, hva gjør en hvis barnet blir høyere før det er fire år?

Visste ikke at høydebegrensningen var 105 cm, hva gjør en hvis barnet blir høyere før det er fire år?

Det er kun seter godkjent etter isize-reglementet som har denne reglen. Mao det finnes isofix-seter som kun forholder seg til vekt, dog blir de færre og færre. Alternativet er beltemonterte seter som varer til 25 kg, flere av de som er lange nok i ryggen til å vare til 120-125 cm.

(Synes høydebegrensningen til isize er utrolig latterlig - noen barn har kort rygg og følgelig vil setet vare lengre til de enn barn med lang rygg)

Vi har maxway f.eks det er uten isofix, bakovervendt til 25 kilo. Det har lillemor til hun skal ha beltestol sånn om fire år eller noe sånn.

Det er kun seter godkjent etter isize-reglementet som har denne reglen. Mao det finnes isofix-seter som kun forholder seg til vekt, dog blir de færre og færre. Alternativet er beltemonterte seter som varer til 25 kg, flere av de som er lange nok i ryggen til å vare til 120-125 cm.

(Synes høydebegrensningen til isize er utrolig latterlig - noen barn har kort rygg og følgelig vil setet vare lengre til de enn barn med lang rygg)

Setet vi har kan snues, så i teorien kan en bruke det over fire år også, men ikke hvis det er maks 105 cm... det skal jeg undersøke! Hvia ikke får vi skaffe oss en beltestol. Takk for svar :)

Setet vi har kan snues, så i teorien kan en bruke det over fire år også, men ikke hvis det er maks 105 cm... det skal jeg undersøke! Hvia ikke får vi skaffe oss en beltestol. Takk for svar :)
Seter som kan snus anbefales somregel ikke å snu. Tunge seter og somregel fempunktsanordning.

Fremover bør de ha beltestol. (og altså være over 15 og og 4-5-6 år)

Hvilket sete har dere? :)
I så og si alle tilfeller er setene også utvokst forover om de er utvokst bakover :) Det er fordi de er til 18 kg/25 kg både for og bakovervendt.

105 cm gjelder i-size seter :)

On 5 mnd er sønnen min 2 år. Han er nå 90 cm han har vokst godt og trått de siste mnd forsetter han slik er han over 105 i januar... [emoji14] han legger ikke akkurat på seg for vekta har han holdt de siste 4 mnd ...

Seter som kan snus anbefales somregel ikke å snu. Tunge seter og somregel fempunktsanordning.

Fremover bør de ha beltestol. (og altså være over 15 og og 4-5-6 år)

Vet at en ikke skal ha fempunkts fremover :) men vi kjøpte det og da tenkte vi at det kom til å passe godt til han ble fire år hvis det var tenkt brukt til barn som er enda eldre. Han er ganske stor for alderen. Han er ikke to år enda, men nesten 14 kg og over 90 cm, tror jeg.

Hvilket sete har dere? :)
I så og si alle tilfeller er setene også utvokst forover om de er utvokst bakover :) Det er fordi de er til 18 kg/25 kg både for og bakovervendt.

105 cm gjelder i-size seter :)

Det er et i-size sete (besafe izi modular). Jaja, vi får begynne å se etter et nytt etterhvert og følge med på lengden og vekta :)

Ja, vi visste heldigvis alt dette. :)
Derfor har vi et sete som vil sikre ham til han er minst 6 år, med mindre han plutselig skulle bli unormalt høy i forhold til genene sine. :P

Visste alt.

Men her har det ikke vært nødvendig med sete som tar mer enn 18 kg.

Og jeg trodde det var ulovlig å bruke alle forovervendte stoler før de var 15 mnd? Uansett merke. Men at i-size er en kolleksjon som er tilrettelagt slik at det skal være plass til å sitte bakovervendt lenger.

Nei. Stoler etter gsmmel standard er lov å bruke og tillater horribelt nok å snu dem når de er 9 kg

Nei. Stoler etter gsmmel standard er lov å bruke og tillater horribelt nok å snu dem når de er 9 kg

Så det vil si fra 4 mnd alder da for noen. Helt tragisk!!!

Jeg kjenner ei som har en på 7 mnd som har vært for stor for babysetet i et par måneder nå (sitter altså feil sikret) og som hun sa skal over i fremovervendt sete nå.

Back
Topp