Middagsmat gutt 3 år spiser nesten ikke

annth

Glad i forumet
Jeg har en gutt på 3 år som nesten ikke spiser middagsmat.

Han spiser kun enkelte grønnsaker, ikke noe type kjøtt eller fisk, ikke poteter.
Han liker kun pasta, erter, Gulerøtter, pølser, pizza, ris. (nuggets fra macdonalds),

Jeg prøver hele tiden å la ham spise samme som oss og jeg begynner å bli lei av lage middag med det samme hele tiden.
Det blir til at jeg lager egen mat til ham og min mann og jeg spiser annen mat senere gjerne etter han har lagt seg.

Nå er jeg gravid igjen og matlysten min har vært litt opp og ned. Har ikke alltid hatt matlyst på middagsmat.

Det er veldig viktig å for ham for å spise mat pga hans kroniske sykdom (nyfødt diabetes)

Han spiser alltid godt med brødmat i barnehagen og hjemme, egg, bacon, frukt(banan). I sommer har han blitt veldig glad i Agurk, Gulerøtter også.

Han spiser kun enkelte grønnsaker, ikke noe type kjøtt eller fisk, ikke poteter.
Han liker kun pasta, erter, Gulerøtter, pølser, pizza, ris. (nuggets fra macdonalds),

Jeg prøver hele tiden å la ham spise samme som oss og jeg begynner å bli lei av lage middag med det samme hele tiden.
Det blir til at jeg lager egen mat til ham og min mann og jeg spiser annen mat senere gjerne etter han har lagt seg.

Nå er jeg gravid igjen og matlysten min har vært litt opp og ned. Har ikke alltid hatt matlyst på middagsmat.

Det er veldig viktig å for ham for å spise mat pga hans kroniske sykdom (nyfødt diabetes)

Han spiser alltid godt med brødmat i barnehagen og hjemme, egg, bacon, frukt(banan). I sommer har han blitt veldig glad i Agurk, Gulerøtter også.
Håper noen kan gi råd og veiledning for hva vi kan gjøre for han skal spise bedre?

Høres ut som en typisk 3 åring. Her er også treåringen vanskelig å få i middagsmat. Har han fortsatt diabetes?

Høyres akkurat ut som vår fire åring.
Me lagar vanleg middag, så et han gjerne kun gulrot ein dag, ris eller pasta med ketsjup ein dag, berre kjøttkake/fiskekake ein dag. Vår gut er i tillegg dårlig på brødmat, så det er ikkje lett å få i han nok mat.
Han har blitt litt flinkare dei siste mnd å prøve ny mat, så eg tenker at det kjem seg etterkvart. Planlegger gjerne middag etter kva eg veit han et slik at han et gulrot ein dag, så pasta, så ris feks, ikkje pasta tre dagar på rad. Ellers lagar me minst mulig nummer av det ved måltid, blir det styr og mas ender han ofte opp med å ikkje ete noko[emoji28]

Vår gutt på 2,5 er helt lik. Vi har vært hos legen med ham, og han sa at så lenge han er aktiv og frisk, og får i seg det han gjør (omtrent identisk som din), går det bra.
De ville ikke ta noen prøver.

Jeg forstår at det er vanskelig med diagnosen hans, men sånn bortsett fra det tenker jeg at det egentlig bare er å gi dem det de har lyst på (innenfor rimelighetens grenser), og gi næringstett mat. F.eks. elsker min sønn italiensk gryte (fra Toro), og den spriter vi opp med gulrøtter, tomat, løk, paprika osv, og det pleier vi å gjøre med all mat det lar seg gjøre med.
Alt som kan kamufleres inn blir kamuflert inn. Å lage puré av grønnsaker, eller koke grønnsaker/kjøtt sammen med pasta/ris osv, kan gi en del næringsstoffer gratis.
Kraft er også veldig lurt å lage, det gir mye god næring. Bruk litt i pizzadeigen, i pølsevannet, lag egne nuggets.

Høres ut som en typisk 3 åring. Her er også treåringen vanskelig å få i middagsmat. Har han fortsatt diabetes?
Ok. Nyfødt diabetes har han forsatt. Det er ikke helt vanlig diabetes, han behandles med tabletter istedenfor insulin. Han får nemlig medisin ved middags måltidet.

Vår gutt på 2,5 er helt lik. Vi har vært hos legen med ham, og han sa at så lenge han er aktiv og frisk, og får i seg det han gjør (omtrent identisk som din), går det bra.
De ville ikke ta noen prøver.

Jeg forstår at det er vanskelig med diagnosen hans, men sånn bortsett fra det tenker jeg at det egentlig bare er å gi dem det de har lyst på (innenfor rimelighetens grenser), og gi næringstett mat. F.eks. elsker min sønn italiensk gryte (fra Toro), og den spriter vi opp med gulrøtter, tomat, løk, paprika osv, og det pleier vi å gjøre med all mat det lar seg gjøre med.
Alt som kan kamufleres inn blir kamuflert inn. Å lage puré av grønnsaker, eller koke grønnsaker/kjøtt sammen med pasta/ris osv, kan gi en del næringsstoffer gratis.
Kraft er også veldig lurt å lage, det gir mye god næring. Bruk litt i pizzadeigen, i pølsevannet, lag egne nuggets.
Han liker helst å se maten hver for seg, liker ikke at ting er blandet sammen. For eksempel : hvis jeg lager spagetti og kjøttsaus. Spiser han kun spagetti. Han liker ikke ting som most heller. Da får jeg prøve meg frem og lage litt forskjellig mat.

Han liker helst å se maten hver for seg, liker ikke at ting er blandet sammen. For eksempel : hvis jeg lager spagetti og kjøttsaus. Spiser han kun spagetti. Han liker ikke ting som most heller. Da får jeg prøve meg frem og lage litt forskjellig mat.

Sånn er min også, med unntak av italiensk gryte og pizza. Vi har sånn tallerken med flere små rom, og hvis noe havner i "feil" rom kan hele middagen være ødelagt. Det samme hvis det er saus på én liten bit uten at han ville det, eller om maten er for varm når han får den.
Ikke så lett med disse små bestandig. Min spiser også ting i bhg som han ikke vil ha hjemme, selv om det er helt identisk.
Liker din pannekaker/vafler?

Tenker at selv om han liker pizza og pølser så skriver du at han spiser litt grønnsaker også? Så lenge det er variert og han vokser greit er det vel ikke så galt. Skjønner dog frustrasjonen ved å måtte kutte mange retter (har samme erfaring), men vi har ofte løst det med at vi bruker mange små skåler med ulikt tilbehør. Litt som tapas ;) mer arbeid, men da spiser iallefall vår gutt noe mer enn bare pasta eller litt fisk. Han nekter å spise dersom det ligger grønnsaker han ikke liker inntil den andre maten, det må av tallerkenen om han skal spise noe i det hele tatt. Så derfor får han forsyne seg selv stort sett (innen rimelighetens grenser, øyemål og magemål stemmer ikke overens) og da er han fornøyd.

Pleier også å lage smoothie til han i perioder der han er matlei, så lenge det er litt eplejuice og litt vaniljekesam i som gir sødme, kan en putte nesten hva som helst av frukt og grønt oppi. Bruker også litt melk i for å gjøre det mildere for magen. De sluker han. Havregrøt er også en vinner.

Sånn er vår på 2 også. Han får tilbud om det vi har. Om han ikke vil ha så er det svært sjelden det blir noe særbehandling. Er han sulten nok så spiser han. Får som regel kveldsmat et par timer senere og han spiser da. Har sluttet å stresse med det for vil at
middagen skal være forbundet med noe koselig. Det at han ikke er generelt glad i varmmat får bare være og ved å gi han ting som han liker (pizza, pølser osv) mener jeg at vi gjør oss en bjørnetjeneste. Er egentlig bare helgemat hos oss også.

Tenker at selv om han liker pizza og pølser så skriver du at han spiser litt grønnsaker også? Så lenge det er variert og han vokser greit er det vel ikke så galt. Skjønner dog frustrasjonen ved å måtte kutte mange retter (har samme erfaring), men vi har ofte løst det med at vi bruker mange små skåler med ulikt tilbehør. Litt som tapas ;) mer arbeid, men da spiser iallefall vår gutt noe mer enn bare pasta eller litt fisk. Han nekter å spise dersom det ligger grønnsaker han ikke liker inntil den andre maten, det må av tallerkenen om han skal spise noe i det hele tatt. Så derfor får han forsyne seg selv stort sett (innen rimelighetens grenser, øyemål og magemål stemmer ikke overens) og da er han fornøyd.

Pleier også å lage smoothie til han i perioder der han er matlei, så lenge det er litt eplejuice og litt vaniljekesam i som gir sødme, kan en putte nesten hva som helst av frukt og grønt oppi. Bruker også litt melk i for å gjøre det mildere for magen. De sluker han. Havregrøt er også en vinner.
Takk for råd. Han drikker kun melk og vann, så smoothie kan bli vanskelig. Han liker nemlig ikke bær og sånn. Da må i så fall bli smoothie med banan. Han er ikke noe glad noe søtt.
Det med tapas var en god idé.

Sånn er min også, med unntak av italiensk gryte og pizza. Vi har sånn tallerken med flere små rom, og hvis noe havner i "feil" rom kan hele middagen være ødelagt. Det samme hvis det er saus på én liten bit uten at han ville det, eller om maten er for varm når han får den.
Ikke så lett med disse små bestandig. Min spiser også ting i bhg som han ikke vil ha hjemme, selv om det er helt identisk.
Liker din pannekaker/vafler?
Han spiser litt vaffel, jeg har laget noe som heter pizzavaffel og det spiser han litt også og samme med pannekaker.

Takk for råd. Han drikker kun melk og vann, så smoothie kan bli vanskelig. Han liker nemlig ikke bær og sånn. Da må i så fall bli smoothie med banan. Han er ikke noe glad noe søtt.
Det med tapas var en god idé.
Hvis han liker banan og melk kan det jo bli god smoothie, kan være han vil like bær etterhvert? Tapas er fint både for liten og stor :)

Han spiser litt vaffel, jeg har laget noe som heter pizzavaffel og det spiser han litt også og samme med pannekaker.
Både i smoothie og pannekaker/vafler kan du kamuflere inn korn, enkelte grønnsaker, egg (allerede i vaffel/pannekaker, I know), avocado, kraft (litt). :)

Har ei på snart 2 som er veldig lik. Før spiste hun alt bortsett fra middagsglass, så jeg har ordnet hjemmelaget middag til henne siden hun var 6 måneder.
Nå er hun blitt VELDIG kresen, og det e veldig fortvilende til tider. Vi er veldig forsiktige med å ikke presse henne til å spise noe, da blir det bare verre. Hvis vi ser at hun tar noe på gaffelen og lurer på å smake så må vi bare se en annen vei, ser vi på henne så nekter hun:p Ofte kan hun nekte og knipe igjen munnen, men hvis jeg klarer å få litt mat på leppa hennes så hun får smakt så vil hun plutselig ha.
Det hun liker best er fiskekaker, fiskeboller med potet og gulrot, pølser, pasta MED saus (kan ikke være uten saus:p), og grønnsaksboller fra IKEA. Hun nekter grønnsaker, så de grønnsaksbollene har vært gull verdt for oss.
Nå er hun inne i en periode der hun for eksempel NEKTER blåbær, selv om hun bare for noen uker siden kunne spise et helt beger blåbær til barne TV.
Hun får bestandig samme middag som oss, men jeg passer på å ha et element i som jeg vet hun spiser.
Og hvis hun spiser lite til middag så tar hun det igjen med skiver til kvelds.
Stresser ikke mer enn det, satser på at det retter seg opp etter hvert, så får det bare ta den tiden det tar.

Egg og banan har alt av de forskjellige næringstoffene man trenger.
Grønnsaker er jo kjempebra at han spiser. Potet er ikke nødvendig. Spiser han brød kan du få inn variert næring i forskjellig pålegg.

Han får nok i seg det han trenger:)

Lag forskjellig mat (etter ditt ønske) og ha alltid grønnsaker han liker, med feks ris.

Kutt ut usunn mat, så vet du at det han lille han spiser er sunt.

Suppler med grønnsaker til brødmat i matboksen i bhg?

Du kan lage smoothie med mye melk i, kanskje han liker det? Feks jordbær og melk. Så kan du jo ha mindre og mindre melk i etterhvert.

Kanskje han liker "tørr" mat? Altså ikke saus. La han ha et par matsorter på tallerken hver for deg og ikke ha over noe saus.

har ei jente på snart tre. og hun er nr 4 i flokken. har vert igjennom det noen ganger. hun vil kun ha egg, pølse, osv. jeg gir hun bare tidli kvelds med egg. hun kan forsyne seg med det hun vil, og spiser hun ikke eller bare tar potet gir jeg henne ingen oppmerksomhet på det. er stortsett en fase. å får de andre alternativ, får de viljen sin. barn legger merke til at foreldrene stresser med maten. å spise skal være en naturlig ting. så har lært at man skal ikke fokusere på maten. bare servere. de spiser når de er sultne. men i ditt tilfelle der han må ha mat ville jeg spist sammen med han og ha noe på borde han liker. latt han forsyne seg selv. plutselig spiser han noe annet. heller ha fokus på å spise sammen

Back
Topp