Jeg skjønner ingenting..

Ced23

Glad i forumet
Jeg hadde mensen første gang etter p-pilleslutt i januar, 8 mars. Jeg hadde eggløsning 26 mars og positiv test 7 april. Etter beregning av termin fikk jeg 16 desember. Nå ette OUL fikk jeg 28 desember. Syntes det var noe seint :banghead: Hva skal jeg gå utifra?

Hvis du har termin 28. Desember må unnfangelsen ha skjedd 3. April. Det er vel umulig å få positiv test 4 dager etter befruktning? Da er jo ikke egget festet enda engang.... [emoji15]
Tror de har målt litt feil på OUL jeg... men jeg er jo ikke en ekspert da.
6fdb404fc34c9872cbe8bb3366474358.png

Sånn jeg har forstått det måler de og man får termin etter hvor stor babyen er og når den er "ferdig", ikke etter unnfangelsen? Jeg ble flyttet én uke frem, det vil si at det helt umulig kan stemme mtp unnfangelse. Jeg vet nøyaktig når jeg hadde EL og når vi hadde sex, så det er ikke fysisk mulig at babyen er laget på datoen som passer med ny OUL-dato. Men det trengte det visst heller ikke å være. Det er "dessverre" OUL-termin som er endelig termin og som det gås ut fra uansett, enda så feil man mener at den er.

Sånn jeg har forstått det måler de og man får termin etter hvor stor babyen er og når den er "ferdig", ikke etter unnfangelsen? Jeg ble flyttet én uke frem, det vil si at det helt umulig kan stemme mtp unnfangelse. Jeg vet nøyaktig når jeg hadde EL og når vi hadde sex, så det er ikke fysisk mulig at babyen er laget på datoen som passer med ny OUL-dato. Men det trengte det visst heller ikke å være. Det er "dessverre" OUL-termin som er endelig termin og som det gås ut fra uansett, enda så feil man mener at den er.

Hos meg holder dem på TUL termin og IKKE OUL. Hun sa at siden jeg hadde vært på TUL i uke 10/11 så gikk de ut fra den. For med oul ble jeg flyttet fem dager tilbake.

Hvis du har termin 28. Desember må unnfangelsen ha skjedd 3. April. Det er vel umulig å få positiv test 4 dager etter befruktning? Da er jo ikke egget festet enda engang.... [emoji15]
Tror de har målt litt feil på OUL jeg... men jeg er jo ikke en ekspert da.
6fdb404fc34c9872cbe8bb3366474358.png

Det var dette jeg også stusset på. Jeg er heller ingen ekspert, derfor spurte jeg, men syntes det var så rart så lenge jeg testet positivt såpass tidlig. Føles som om jeg har trodd jeg har vært gravid og ikke vært det i flere uker liksom :dead:

Ah, skjønner. Ble litt klokere nå, da kan jeg like gjerne "knipe igjen" til Januar :hilarious: Haha, neida. Han kommer når han kommer. Jeg gleder meg nå i alle fall veldig:happy: Får krysse fingre for at tiden går fort :-)

Jeg skjønner ingenting av min oul heller.. 2 uker før oul var jeg på privat ul på aleris, fikk beskjed om at jeg var en uke lenger på vei enn det jeg selv trodde, og legen mente termin ville bli 30/11-1/12 ish.. 2 uker etter var jeg på oul på ahus og fikk termin 16 desember.... skjønner ingenting[emoji23]men som du sier, han får komme når han kommer..

Sniker

Terminbestemmelse ut fra OUL går ut fra at alle fostre vokser likt frem til uke 20. Dette basert på et upublisert arbeid av en norsk lege.
Internasjonalt er de enig om at UL for terminfastsettelse ikke bør gjøres senere enn uke 14 helst før, da vekst forskjeller begynner allerede da. Dvs at de som får små barn risikerer å gå langt over termin pga de blir satt tilbake, mens de som får store barn blir satt frem.

Jeg skjønner ingenting av min oul heller.. 2 uker før oul var jeg på privat ul på aleris, fikk beskjed om at jeg var en uke lenger på vei enn det jeg selv trodde, og legen mente termin ville bli 30/11-1/12 ish.. 2 uker etter var jeg på oul på ahus og fikk termin 16 desember.... skjønner ingenting[emoji23]men som du sier, han får komme når han kommer..

Ikke sant :-o har hørt private kjører en litt annen teori, sikkert derfor du har fått de terminene? Jeg har ikke peiling altså. På forrige OUL var det vanskelig å måle hodeomkretsen, derfor fikk jeg ny time idag. Da fikk jeg ca termin på 22-25. Idag fikk jeg 28.12. Hau, ikke alt vi skal skjønne :hilarious:

Ikke sant :-o har hørt private kjører en litt annen teori, sikkert derfor du har fått de terminene? Jeg har ikke peiling altså. På forrige OUL var det vanskelig å måle hodeomkretsen, derfor fikk jeg ny time idag. Da fikk jeg ca termin på 22-25. Idag fikk jeg 28.12. Hau, ikke alt vi skal skjønne :hilarious:

Men han som jobbet på aleris jobber fast på ahus også så derfor jeg synes det var veldig rart[emoji23]
Jaja... det er ikke alt man kan forstå seg på[emoji14]

Sniker

Terminbestemmelse ut fra OUL går ut fra at alle fostre vokser likt frem til uke 20. Dette basert på et upublisert arbeid av en norsk lege.
Internasjonalt er de enig om at UL for terminfastsettelse ikke bør gjøres senere enn uke 14 helst før, da vekst forskjeller begynner allerede da. Dvs at de som får små barn risikerer å gå langt over termin pga de blir satt tilbake, mens de som får store barn blir satt frem.

Aha, da jeg var på OUL 20.07 fikk hun ikke målt hodeomkretsen riktig så hun sa ca 22-25.12. Idag sa en annen jordmor 28.12 basert på de målene hun tok. Jeg må si jeg er veldig spent på når han kommer. Både jeg og samboer var små da vi ble født. :hilarious: hvis jeg tar UL senere da så kan det hende jeg blir satt enda lenger frem hvis han vokser sakte :shy: eller?

Aha, da jeg var på OUL 20.07 fikk hun ikke målt hodeomkretsen riktig så hun sa ca 22-25.12. Idag sa en annen jordmor 28.12 basert på de målene hun tok. Jeg må si jeg er veldig spent på når han kommer. Både jeg og samboer var små da vi ble født. :hilarious: hvis jeg tar UL senere da så kan det hende jeg blir satt enda lenger frem hvis han vokser sakte :shy: eller?

Når de har satt termin på OUL, så står den fast.

Det er OUL-termin som teller, med mindre barnet ble unnfanget utenfor kroppen (ivf/icsi). Da brukes dato for egguttak som utgangspunkt for å beregne termin.

Så jeg har termin 30. desember. Men dersom OUL hadde satt terminen, så ville den vært 26. desember. Det viser bare at OUL ikke er helt presis.

Jeg ble også flyttet fra termin 9. Desember til
Nå 24. Desember :arghh: Var på tidlig ul i uke 12, og da fikk jeg 23. Desember. Syntes det er litt skummelt om jeg går på overtid i 14 dager ....

Nå 24. Desember :arghh: Var på tidlig ul i uke 12, og da fikk jeg 23. Desember. Syntes det er litt skummelt om jeg går på overtid i 14 dager ....

Når tidlig UL var såpass enig med OUL, så høres det jo relativt riktig ut. Hadde vært vesentlig mer skeptisk om TUL hadde vært rundt 9. og OUL hadde flyttet deg såpass mye

Var 9. desember menstermin eller EL-termin, da? Og har du stabile sykluser?

Var 9. desember menstermin eller EL-termin, da? Og har du stabile sykluser?
9. Desember var menstermin. Hadde en MA i januar og ikke helt fått tilbake syklusene etterpå, må jo stole på at det stemmer, og er veldig glad for at jeg bestilte tidlig ultralyd! Men uansett syntes jeg det spriket så veldig mellom menstermin og ul :confused:

Back
Topp