Utmattet...

Timian

Elsker forumet
30 uker på vei nå, og jeg er helt uten energi. Aner ikke hvordan jeg skal greie å jobbe i 7 uker til, så vidt jeg kommer meg opp trappa til kontoret, og etter noen timer sovner jeg gjerne over tastaturet. Kroppen verker, det er tungt å puste, og alt er dobbelt så slitsomt. Sover virkelig dårlig nå, og med en toåring hjemme er det ikke så enkelt å hente seg inn igjen på fritida.

Er dette normalt? Hva gjør jeg? Mannen min (som er arbeidsgiver selv, men ikke min arbeidsgiver) sier jeg må vurdere å sykmelde meg i høyere prosent (har 30% svangerskapspenger nå). Føler det blir litt feil også, for jeg er jo ikke syk, men på den annen side så greier jeg jo ikke å jobbe :/

Jeg er 40% sykemeldt av samme grunn. Jobbet en dag i ferien og det var tungt! Er 31 uker i morgen og starter jobb igjen på mandag. Sykemeldt ut juli, så må jeg ringe på nytt. Hadde time hos legen for en drøy uke siden. Legen sa jeg fikk se an hvordan det gikk den første uka og ringe mandag 8.aug og få forlenget sykemelding og evnt høyere hvis jeg trengte mer. (Legekontoret har stengt pga ferie, men siden jeg var der i forrige uke og det gjelder dey det gjelder så tilbakedaterer han fra 1.aug). Jeg hadde håpet å holde meg på 40%, men etter den ene jobbdagen så lurer jeg veldig. Sukk!

De sier graviditet ikke er en sykdom, men studier har vist at i uke 25 er allmenntilstanden til gravide i snitt halvparten av vanlig, friske damer... Og jeg skulle likt å se den mannen som gikk 100% på jobb kvalm, mens han kastet opp, hadde dritvondt i ryggen eller ikke sov om natta...

Så nei, jeg er vel ikke syk, men jeg er faen meg ikke i nærheten av 150% effektive megselv heller!!

30 uker på vei nå, og jeg er helt uten energi. Aner ikke hvordan jeg skal greie å jobbe i 7 uker til, så vidt jeg kommer meg opp trappa til kontoret, og etter noen timer sovner jeg gjerne over tastaturet. Kroppen verker, det er tungt å puste, og alt er dobbelt så slitsomt. Sover virkelig dårlig nå, og med en toåring hjemme er det ikke så enkelt å hente seg inn igjen på fritida.

Er dette normalt? Hva gjør jeg? Mannen min (som er arbeidsgiver selv, men ikke min arbeidsgiver) sier jeg må vurdere å sykmelde meg i høyere prosent (har 30% svangerskapspenger nå). Føler det blir litt feil også, for jeg er jo ikke syk, men på den annen side så greier jeg jo ikke å jobbe :/

Dra til legen, og kom deg ned i minst 50%, du skal ikke gå sånn. Ta en skikkelig sjekk hvis det er noen uker siden sist, høyt blodtrykk, svangerskapsdiabetes og lite jern er noe som kan komme relativt akutt den siste delen av svangerskapet.

Jeg er 40% sykemeldt av samme grunn. Jobbet en dag i ferien og det var tungt! Er 31 uker i morgen og ster jobb igjen på mandag. Sykemeldt ut juli, så må jeg ringe på nytt. Hadde time hos legen for en drøy uke siden. Legen sa jeg fikk se an hvordan det gikk den første uka og ringe mandag 8.aug og få forlenget sykemelding og evnt høyere hvis jeg trengte mer. (Legekontoret har stengt pga ferie, men siden jeg var der i forrige uke og det gjelder dey det gjelder så tilbakedaterer han fra 1.aug). Jeg hadde håpet å holde meg på 40%, men etter den ene jobbdagen så lurer jeg veldig. Sukk!

De sier graviditet ikke er en sykdom, men studier har vist at i uke 25 er allmenntilstanden til gravide i snitt halvparten av vanlig, friske damer... Og jeg skulle likt å se den mannen som gikk 100% på jobb kvalm, mens han kastet opp, hadde dritvondt i ryggen eller ikke sov om natta...

Så nei, jeg er vel ikke syk, men jeg er faen meg ikke i nærheten av 150% effektive megselv heller!!

Jeg må være heldig, for jeg føler at min allmentilstand er ca 90% av vanlig. Jeg lever akkurat som før. Rart hvor forskjellig et svangerskap kan utarte seg...:confused:. Blir nesten bekymret jeg, for om jeg er normal, synes alle andre er så dårlige.

Høres kjent ut, du må jo velge selv, men snakk med legen om hvordan du har det. Husk at dette er en kort periode i løpet av et langt yrkesliv.

Jeg må være heldig, for jeg føler at min allmentilstand er ca 90% av vanlig. Jeg lever akkurat som før. Rart hvor forskjellig et svangerskap kan utarte seg...:confused:. Blir nesten bekymret jeg, for om jeg er normal, synes alle andre er så dårlige.
Jeg var i fin form også forrige svangerskapet (etter kvalmen ga seg), kunne ikke forstå hva alle klaget over, sov godt, ikke noe problem å jobbe, god fysisk form. Denne gangen er jeg dessverre ikke så heldig. Nyt resten av graviditeten.

Jeg var i fin form også forrige svangerskapet (etter kvalmen ga seg), kunne ikke forstå hva alle klaget over, sov godt, ikke noe problem å jobbe, god fysisk form. Denne gangen er jeg dessverre ikke så heldig. Nyt resten av graviditeten.

Takk for det :) jeg kan også tenke meg at ting blir mye hardere når man har barn fra før og ikke kan slappe skikkelig av når man trenger det.

Ogsp er det vel som de sier at hvert svangerskap er forskjellig.

Du er heldig! :) Jeg har hatt noen venninner som har vært sånn også. Jeg er misunnelig :)

Anbefaler deg absolutt å be om økning av sykmelding! Den lille i magen har det best dersom mor er avslappet og har det godt [emoji173]️
Jeg jobbet 60% en stund pga at jeg var så sliten og i dårlig form. Plutselig ble jeg fullt sykmeldt pga høyt blodtrykk og proteinuri. Men jeg kjenner nå at jeg kunne aldri ha jobbet 60% lenge. Det er ikke mye jeg orker i løpet av en dag og selv om jeg sover godt om natta så trenger jeg ofte en eller to dupper på dagtid.. så selv om det ikke er en sykdom å være gravid, så kan det være veldig slitsomt. Men heldigvis fantastisk også med alle bevegelsene i magen da [emoji173]️

Hehe, du er nok helt normal :)
Jeg var ikke like trøtt med førstemann, for da kunne jeg sove som jeg ville, og vi fikk ikke hvert eneste virus i omløp i hus :D

Kanskje var du også i god fysisk form før du ble gravid?
Jeg er bare 2-3 år eldre enn sist, men merker godt at kroppen er mindre sprek enn før.

Dra til legen, og kom deg ned i minst 50%, du skal ikke gå sånn. Ta en skikkelig sjekk hvis det er noen uker siden sist, høyt blodtrykk, svangerskapsdiabetes og lite jern er noe som kan komme relativt akutt den siste delen av svangerskapet.
Høyt blodtrykk vet jeg at jeg har, det hadde jeg sist også, og da kom ungen ut 5 uker før tida fordi han ikke trivdes. Derfor de 30% med svangerskapspenger. Men alt ser ut til å gå så mye bedre denne gangen, så da tenkte jeg at jeg skulle være en av de tøffe som holdt ut helt til i uke 37 på jobb :P

Anbefaler deg absolutt å be om økning av sykmelding! Den lille i magen har det best dersom mor er avslappet og har det godt [emoji173]️
Jeg jobbet 60% en stund pga at jeg var så sliten og i dårlig form. Plutselig ble jeg fullt sykmeldt pga høyt blodtrykk og proteinuri. Men jeg kjenner nå at jeg kunne aldri ha jobbet 60% lenge. Det er ikke mye jeg orker i løpet av en dag og selv om jeg sover godt om natta så trenger jeg ofte en eller to dupper på dagtid.. så selv om det ikke er en sykdom å være gravid, så kan det være veldig slitsomt. Men heldigvis fantastisk også med alle bevegelsene i magen da [emoji173]️
Jeg opplevde jo det samme sist, så da var jeg 100% sykmeldt i andre halvdel av svangerskapet.
Det var jo selvfølgelig noe ganske annet, og det gjør meg så usikker nå... kanskje er det bare sånn som dette det skal være?
Jaja, får overlate det til legen å avgjøre.

Jeg er fra i dag av 100% sykemeldt.
Jeg er sliten og har mye vondt.

Ta deg en tur til legen og snakk ned h*n om situasjonen.

Har det på samme måte. Etter kvalmen ga seg i uke 12 har formen vært på topp. Så håper det holder seg til fødselen.

Var sånn med første og, følte meg helt fin og sto i jobb hele veien :)

Denne gangen er det noe mer slitsomt, med snart-toåring som vil bæres og lekes med og den lille episoden med blindtarmen [emoji14]

Var sånn med første og, følte meg helt fin og sto i jobb hele veien :)

Denne gangen er det noe mer slitsomt, med snart-toåring som vil bæres og lekes med og den lille episoden med blindtarmen [emoji14]

Jeg ser den ;) kan tenke meg det er myeee mer krevende når man allerede har barn i hus :)

Selv om man ikke er syk så kan graviditeten føre til mange plager! Det er viktig å lytte til kroppen og ikke presse seg selv for mye. Det er absolutt ikke bra for hverken deg eller baby. Synes du skal kontakte lege og ikke ha dårlig samvittighet for å sykemelde deg. [emoji173]

Jeg hadde det som deg i det første svangerskapet mitt. Jeg jobbet masse, ridde min egen hest og startet konkurranser til 2 mnd før termin og hadde det helt supert. Men nå er det helt motsatt.

Back
Topp