Soleksem?

Sara

Forumet er livet
VIP
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
Lillesnuppa på halvannet år.

Litt sommer plutselig.
Jeg synes jo jeg har vært flink å smøre henne, men i går ble det nok for lite av kroppen som fikk solkrem i forhold til at det ble mer sommer og mindre klær.

Det begynte uansett i nakken. Mellom hårfestet og bodyen noen dager før.

Solbrent? Stemmer liksom ikke
Og dessuten knudrete utslett rett og slett.

Så da altså i går. Bena fikk litt og armene mer. Rødt, og knudrete/prikkete.

Stemmer jo ikke med solbrent men jeg vet hun var for lite smurt så jeg tenkte først det.

Tanken surret i bakhodet i natt så idag Googlet jeg soleksem

Og det er jo knudrete eller blærer. Kommer bare der sol har truffet hud og med mindre sol enn som skal til for forbrenning.

Virker treffende den beskrivelsen....

Hvordan ser det ut i dag da?

Jenta mi får det i sterk sol. Så hun hadde litt i går. Men gikk relativt for bort når vi gikk inn for kvelden.

Kan nok være soleksem, og og vøre reaksjon på sterk sol og solkremen faktisk.. Så vær svært kritisk på hvilken solkrem du bruker.

Vi bruker "god solkrem", cosmica sin. Men den er smurt på hele jenta uten at det er utslett der hun har vært dekket av klær så tror ikke det er den.

Hvordan ser det ut i dag da?

Jenta mi får det i sterk sol. Så hun hadde litt i går. Men gikk relativt for bort når vi gikk inn for kvelden.
Det er bedre i dag enn i går kveld, kjennes men synes ikke så mye, annet enn det i nakken da. Dempet i fargen men synes fortsatt.

Mellomste fikk jo et heftigere soleksem for et par år siden, men da ble hun skikkelig solbrent. Kom hjem.fra bhg, smurt for å bruke tskjorte. Jeg hadde kjøpt basseng og sto og pumpet mens hun tok på badedrakt og løp omkring. Ryggen... Brent. Og soleksem.

Men ikke sett det igjen siden heldigvis.

Lillemor har knapt fått sol på huden før denne helga hun

Brukte skikkelig fet krem. Sånn skikkelig. Locobase. For det var den og canoderm vi hadde med til henne og canoderm svir på sår hud så valgte Locobase. Svigermor har badet fullt av aloe Vera, hektet på herbalife og har det i alle varianter så var inne på den tanken også, men siden hun var så mye bedre i dag holdt vi på den

Lillesnuppa på halvannet år.

Litt sommer plutselig.
Jeg synes jo jeg har vært flink å smøre henne, men i går ble det nok for lite av kroppen som fikk solkrem i forhold til at det ble mer sommer og mindre klær.

Det begynte uansett i nakken. Mellom hårfestet og bodyen noen dager før.

Solbrent? Stemmer liksom ikke
Og dessuten knudrete utslett rett og slett.

Så da altså i går. Bena fikk litt og armene mer. Rødt, og knudrete/prikkete.

Stemmer jo ikke med solbrent men jeg vet hun var for lite smurt så jeg tenkte først det.

Tanken surret i bakhodet i natt så idag Googlet jeg soleksem

Og det er jo knudrete eller blærer. Kommer bare der sol har truffet hud og med mindre sol enn som skal til for forbrenning.

Virker treffende den beskrivelsen....
Det kan være reaksjon på solkremen. Faktisk.

Storebror her så ut som en kjøttkake i ansiktet en gang etter å ha blitt smurt med cosmica.. Skikkelig knudrete rødt utslett.

Det er en type allergi mot innholdsstoffene i solkremen som gir en reaksjon i huden når sola treffer. Man kan fint tåle kremen der det ikke er kommet sol, men få reaksjon der sola traff.

Det heter solkremallergi. Det er noen stoffer, blant annet octocrylene og salicylate som gir denne reaksjonen.

Mange solkremer, også til barn, inneholder disse stoffene.

Cosmica blant annet.

Jeg skal se om jeg finner igjen en artikkel til deg om dette.

http://www.kk.no/helse-kosthold-trening/tegnene-på-du-er-allergisk-mot-solkrem-39794

Og så leser du denne, og klikker deg videre inn på de lyseblå linkene:

https://hegetunstad.wordpress.com/2010/07/28/solkrem-farligere-enn-sol/

Last edited:
Skal tenke videre på det med solkremen altså. Men mistanken min er at ingen faktisk smurte armene hennes den dagen de fikk utslett. Nakken er smurt jevnt og trutt.

Solkrem har hun brukt før også uten reaksjon da, men i hovedsak Kids. Den var nesten tom så jeg tok den vanlige på bena hennes før bærtur. De fikk bare litt utslett. Armene tok jeg ikke for de var tildekket. Og glemte det da hun fikk lettere bekledning senere

Derfor troe jeg de armene som fikk utslett var u-smurt den dagen. Det var kort tid med faktisk sol også. Det skyet over ikke så lenge etter så jeg tenkte egentlig ikke på det som noe problem.

Jeg plagdes MYE med soleksem som liten.. Skikkelig ubehagelig, fikk det og de dagene det var pent men overskyet vær, så vær obs. Tomat som er fersk og smøre på eksemt fubgerer faktisk! Og vær litt obs på alovera kremer, jeg tåler faktisk ikke en god del av de kremmene, men fersk alovera tåler jeg!

Jeg har ikke brukt aloe Vera på henne fordi jeg har lest at det ikke alltid er så bra på de små aå jeg har avventet det.

Mellomste fikk soleksem egentlig bare en gang da hun ble solbrent så vi har vært påpasselig å smøre siden og ikke kommet igjen. Vi får se hva som skjer for lillemor. Litt sol har hun jo fått de siste dagene og altså egentlig gått helt fint så lenge hun var smurt, så jeg tror ikke solkremen egentlig er problemet men holder alle muligheter åpne.

Vi slår selvsagt til med noe bleieutslett som ser ut som det muligens er en gjenvisitt av bleieeksemet hun slet med som baby.

Og ansiktet har mer prikker og nupper enn vanlig. Men ikke "kjøttkake" altså. Bare ru og tørr egentlig. Så smører med fet krem jevnt og trutt.

Jeg tror ikke dette skyldes katt siden der er såpass begrenset og hun har faktisk kost med katten (broren er allergisk mot katt) og om det er solen vites ikke, solkrem er mulig men tvilsomt og i det hele tatt er hun jo ikke egentlig særlig atopisk av seg heller selv om legen mente hele ryggen (og før vi kom dit, store deler av resten av kroppen også) dekket av røde prikker var eksem

Men jeg prøver å huske når det var. I forhold til om det var sol eller solkrem involvert da. Det var før hun var et år. Så sånn mye sol fikk hun jo ikke. Så sol på ryggen var vel ikke så trolig. Hun brukte vel klær.

Men når søren var det? Må lete i gamle innlegg.

Back
Topp