Hvordan er det med mat?

BellaBABY

Forelsket i forumet
Snøfnuggene 2018
synes jeg bare leser om gravide som er kjempe sulten hele tiden og spiser masse. Med meg er det helt motsatt. Jeg har ikke matlyst i det hele tatt, har ikke hatt det siden 1. Trimester. Eg har ikke lyst på noe som helst. Å når jeg spiser blir jeg mett, eller det sier "stopp" ganske tidlig. Jeg sliter altså veldig med å få i meg mat for tiden:/ er det noen flere som meg? Eventuelt noen som har tips? Jeg er såklart kjempe redd for at lille ikke skal få nok næring, og kjenner på meg selv at jeg får for lite. Har spedd på med en multivitamin men føler liksom ikke det er nok.

Jeg har ikke vært spesielt sulten, men merker jeg blir kvalm når jeg går lenge uten mat og derfor må spise. Jeg har prøvd meg på hjemmelaget smoothie, yoghurt med frukt, toast osv. Merker også jeg blir veldig fort mett iforhold til før. Så prøver å spise lite og heller litt oftere. Går jeg lenge uten mat og spiser litt får jeg vondt i magen så prøver å balansere, men ikke lett når lysten ikke alltid er der.

Jeg er ikke sulten i det hele tatt, men det er nok fordi jeg er kvalm enda. Er 14+5 i dag. Håper det blir bedre når kvalmen gir seg.

Er få dager jeg faktisk er sulten og har lyst på mat. Spiser for å hindre kvalmen i fra å bli verre, men en del dager går det flere timer før jeg klarer å finne noe som faktisk frister å spise (og det kommer opp igjen halvparten av tiden).

Tipset fra legen var at litt er bedre enn ingenting, og at babyen tar til seg det den trenger, så med mindre man går ned mer enn 10% av kroppsvekten eller ikke får i seg væske går det fint.

Jeg prøver å spise sunt og mindre måltider, og det går i perioder ihvertfall. Men har hatt mange dager med kun kjeks/chips og cola dessverre [emoji45] men legen mente det var helt greit det og.

Er få dager jeg faktisk er sulten og har lyst på mat. Spiser for å hindre kvalmen i fra å bli verre, men en del dager går det flere timer før jeg klarer å finne noe som faktisk frister å spise (og det kommer opp igjen halvparten av tiden).

Tipset fra legen var at litt er bedre enn ingenting, og at babyen tar til seg det den trenger, så med mindre man går ned mer enn 10% av kroppsvekten eller ikke får i seg væske går det fint.

Jeg prøver å spise sunt og mindre måltider, og det går i perioder ihvertfall. Men har hatt mange dager med kun kjeks/chips og cola dessverre [emoji45] men legen mente det var helt greit det og.

Er forresten 16+2 idag og har vært dårlig siden uke 6-7...

Jeg er sjelden sulten, men spiser likevel :p Blir fort mett og er mett lenge ,(16+6)

Er som nevnt over heldigvis sånn ar babyen "stjeler" det den trenger fra oss uansett, så det er mye oss mødre det går utover hvis vi ikke får i oss nok;) kjenner på det samme med å bli fryktelig fort mett og spiser derfor mindre enn tidligere, selv om jeg stadig er sulten. Prøver å spise ofte og smått men er veldig varierende hvor mye jeg spiser fra dag til dag. Er 14+4 i dag.

Altså, missunner deg nesten litt... Jeg er KONSTANT sulten! Kunne spist fra jeg stod opp til jeg la meg :P Slitsomt det og... Haha :P

Jeg sliter veldig med å få i meg mat. Nå har heldigvis kvalmen gitt seg men blir kvalm når jeg spiser for jeg egentlig ikke har lyst på. Blir og veldig fort mett og er mett lenge. Klarer som regel bare å spise frokost og middag. Og det er ikke mye jeg får ned der heller[emoji45] det er rett og slett ikke noe som friste og alt smaker helt forferdelig etter jeg ble gravid, selv det jeg elsket før jeg ble gravid.

Jeg var mye kvalm fra uke 6-11, og omtrent ingen matlyst. Nå har kvalmen gitt seg, men matlysten er fortsatt dårlig. Med en gang jeg fikk lyst på noe, forsvant lysten når jeg sto med det i hånda i kassa på butikken.. Tror jeg har spist 40% normale middager, ellers handler det om å bare spise NOE ihvertfall. Var ekstremt redd i starten for at babyen ikke kom til å overleve på så lite og lite næringsrik mat, men gjett om babyen har det bra uansett! :-) Når en er gravid tar babyen til seg det h*n trenger, før moren får resten av næringen. Så om du passer på å få i deg noe mat, og godt å ta tilskudd (men fikk beskjed fra legen min om å være forsiktig med for mye A-vitamin og omega-3), så går det nok bra :-) Matlysten kommer som regel etterhvert har jeg hørt, enn så lenge må mitt beste tips være at du prøve å spise mat med mye næring og kalorier i for deg og barnets del!

Mange dager med null matlyst! Må tvinge i meg litt! Legen sa jeg ikke skulle bekymre meg for fosteret, de er 'parasitter' som tar det de trenger og det vil bare gå ut over deg (og det skal mye til før det gjør det!) [emoji173]️ hos meg hjelper ingenting! Null matlyst, kvalm, ting smaker rart, blir kvalmere av tanken osv.! 13+3 nå!

Back
Topp