Svangerskapsdiabetes, igangsettelse, keisersnitt???

Sistine

Glad i forumet
Høsthjerter 2017
Har tatt glukosebelastning.
5,4 før og 8,9 to timer etter. Både jm og fastlege er på ferie, men kontordama pratet med vikaren til min lege og han sa at jeg ikke hadde svangerskapsdiabetes, men jeg måtte prøve å trene mer og spise sunt. Skulle også ta ny glukosebelastning om to uker.

For å gjøre en lang historie kort så var jeg gravid for 6 år siden. Ble satt igang to dager etter termin. Lå der fredag, lørdag og søndag men det ble aldri mer enn 4 cm åpning og det hele endte i ett hastesnitt. Ut kom en nydelig gutt som veide 4745 :O så han var stoooor.

Det jeg lurer på her nå er om jeg rett å slett kan be om et ks?? Jeg vil jo gjerne slippe den fødselen jeg hadde sist og det kan jo hende ho her også blir stor. Blir man satt igang før termin eller blir det gjort ks før termin isåfall? Kan jo legge til at jeg har en mild ME diagnose så en sånn fødsel som sist er ikke veldig bra for min sykdom.

Skal tilbake på fødepol i uke 32 for ny vekstestimering. Var der for to uker siden og da så allt fint ut....

Håper noen vet litt :)

Jeg vet i allefall at hvis de ser at baby er stor, eller mistenker dette så er det endel som blir satt i gang før tiden :) De vil nok følge med for å se om baby vokser veldig mye mot slutten, og estimerer nok oftere og oftere fremover mtp historikken.

I forhold til din helse og ks, så ville jeg spurt på poliklinikken hva de tenker rundt det nestegang du skal på estimering :)

Lurer på om overskriften din ble litt feil?

Lykke til!

Hvis det blir ks pleier de vel å planlegge det senest to uker før termin slik at ikke kvinnen går i fødsel. Du skal altså ikke gå til termin ved ks! [emoji4]

Jeg vet i allefall at hvis de ser at baby er stor, eller mistenker dette så er det endel som blir satt i gang før tiden :) De vil nok følge med for å se om baby vokser veldig mye mot slutten, og estimerer nok oftere og oftere fremover mtp historikken.

I forhold til din helse og ks, så ville jeg spurt på poliklinikken hva de tenker rundt det nestegang du skal på estimering :)

Lurer på om overskriften din ble litt feil?

Lykke til!
Takk for svar :) jeg får høre med de når jeg skal dit igjen. Men det er jo Over 6 uker til.
Ja ser den ble feil gitt huff. Må prøve å endre på den :)

Hvis det blir ks pleier de vel å planlegge det senest to uker før termin slik at ikke kvinnen går i fødsel. Du skal altså ikke gå til termin ved ks! [emoji4]
Oki. Så det blir 1-2 uker før termin ved ett planlagt ks?

Får jo ikke gjort om på overskriften :O hjelp?
Er du i app eller nettleser? I app merker du det føtste innlegget og så trykker du på blyanten som kommer opp. Da kan du velge edit title eller edit innlegg.

I nettleser må du bla ned forbi reklamen, før innleggenr, så står det med liten skrift "trådverktøy". Trykk der så får du valget edit title.

Vet forresten ikke noe om det du spør om

Er du i app eller nettleser? I app merker du det føtste innlegget og så trykker du på blyanten som kommer opp. Da kan du velge edit title eller edit innlegg.

I nettleser må du bla ned forbi reklamen, før innleggenr, så står det med liten skrift "trådverktøy". Trykk der så får du valget edit title.

Finner det f*** ikke ut!! Gud. Må prøve litt til :)

Fannt det. Takk for hjelpen :)

Sniker.

Ved verdi over 7,8 blir det klassifisert som svangerskapsdiabetes.
Utenom svangerskap, så mener jeg verdien er rundt 11 (?).

Bikket akkurat over grensen mot slutten på 7,9, og frøkna måtte ta blodprøve flere ganger etter fødsel for å sjekke blodsukker, og hun måtte ha mat hver 3. time (også vekkes på natta) de 3 første ukene for å holde blodsukkeret hennes stabilt.

Synes du skal be om tettere oppfølging.

Selv holdt jeg meg unna alt av sukker, og var forsiktig med karbohydrater hele svangerskapet. Frøkna veide 3460 :-)

Oki :) jeg hadde egentlig mannet meg opp til p prøve å føde vanlig men nå fikk jeg kalde føtter.

Du får tenke nøye igjen hva du vil og ta en prat med dem på sykehuset. De kommer nok til å forsøke å overtale deg til vanlig fødsel siden du er litt i tvil, og vaginal fødsel er det beste for mor og barn :). Men det er vel mest opp til deg og hva du føler er best.

Synes det er veldig, veldig rart at en verdi på 8,9 ikke klassifiseres som svangerskapsdiabetes. Selv hadde jeg 9,1, og da ble det snakk om insulinbehandling og full pakke med en gang.

Her er beskjeden at så lenge det ikke er noen avvik på vekstestimeringen så får det hele forløpe helt som et vanlig svangerskap mtp fødsel/igangsetting. Får vekstestimering i uke 24, 28, 32 og så hver/hver andre (?) uke frem til termin, så jeg føler meg trygg på at de har noenlunde kontroll :) Om lille i magen blir større enn normalt vil det bli igangsatt fødsel senest på termin.

Synes det er veldig, veldig rart at en verdi på 8,9 ikke klassifiseres som svangerskapsdiabetes. Selv hadde jeg 9,1, og da ble det snakk om insulinbehandling og full pakke med en gang.

Her er beskjeden at så lenge det ikke er noen avvik på vekstestimeringen så får det hele forløpe helt som et vanlig svangerskap mtp fødsel/igangsetting. Får vekstestimering i uke 24, 28, 32 og så hver/hver andre (?) uke frem til termin, så jeg føler meg trygg på at de har noenlunde kontroll :) Om lille i magen blir større enn normalt vil det bli igangsatt fødsel senest på termin.
Jeg synes å det er rart at jeg bare fikk beskjed om å mosjonere og passe kosten. Men det er ikke så lett nå midt i ferie tidene tror jeg. Skal jo på overvektspoliklinikken og snakke med en ernæringsfysiolog men det er ikke før i midten av august. Han forrige var jo 4745 og jeg hadde ikke svangerskapsdiabetes da så kjenner jeg er redd for hvor stor ho her blir. Men jeg får jo mye oppfølgning uansett pga astmaen og at han forrige var stor så jeg er egentlig ikke noe redd, men har vært redd for fødsel siden sist og det er ikke blitt bedre nå når jeg tenker at ho her kanskje er like stor :O

Du må nok høre med sykehuset om ks. Også må du nok inn til samtale om det. Ville gjort det så fort som mulig. Jeg fikk dato i forrige uke. 8 dager før termin

Vi skulle snakke om det når jeg skal på ul igjen i uke 32 så håper egentlig vi blir enig om ks. Selvom jeg eigentlig ikke vil ha det for jeg synes det var en helt grusom opplevelse. Eneste som gjør at jeg tenker at det er en bedre løsning er fordi jeg ikke vil gå igjennom igangsettelse i 3 dager og slite meg helt ut så ender allt i hast med ett snitt uansett.

Et hastekeisersnitt slik som du hadde er noe helt annet enn et planlagt keisersnitt. Jeg har flere venninner som har tatt ks. De som hadde hastekeisersnitt sier det var fælt, men de som hadde planlagt sier det ikke var noe stress.

Et hastekeisersnitt slik som du hadde er noe helt annet enn et planlagt keisersnitt. Jeg har flere venninner som har tatt ks. De som hadde hastekeisersnitt sier det var fælt, men de som hadde planlagt sier det ikke var noe stress.
Det har jeg hørt også :) får høre med den neste gang

Back
Topp