Måltider

Han får en porsjon grøt hver ettermiddag/tidlig kveld, gjerne mellom 17.30-18.00 eller derom. Og sviskemos etterpå.
På dagtid har han fått smake litt frukt eller noe, men ikke noe fast. Tenkte litt på om jeg skulle være flink og legge inn en fast rutine på å smake grønnsaker på dagtid.

I denne jungelen av grøter, hvilken gir dere?
Jeg har kjøpt en fra ella's kitchen (4 mnd+), den skal blandes med mm/mme. Bør man prøve flere typer grøt? Eventuelt en som blandes med vann [emoji14]

Har sett bilde av den fra Ella's, men den har de ikke på noen av nærbutikkene her. Så har bare kjørt på med vanlig mild havregrøt som blandes ut med vann. Er litt i tenkeboksen om jeg skal gå for noen av disse med ekstra ingredienser (svisker, eple, pære, banan osv), eller om jeg bare tilsette de samme ingrediensene i form av hjemmelaget mos som jeg allerede gjør.

Angående type er det viktig å variere så de får forskjellige kornslag, smaker og konsistenser.

Selv er jeg litt skeptisk til de som ikke er tilsatt jern (mener Ellas er av den typen, og Holle). Skal jeg gi grøt som ikke er tilsatt jern vil jeg helst lage den selv for å sikkre opptimal laging for opptak av jern (ha i hirse, bløtlegge mel og tilsette c-vitamin). Tilsetter man mme i en grøt blir den jo og tilsatt jern, men da kan man jo like godt gi en hvilken som helst annen kjøpegrøt tenker jeg

Ps. Jeg gir mme selv, ikke motstander av det men tenker at litt av poenget med grøter uten melk er å unngå mme om man kan. Da er det også sum summarum enklere å gi en som allerede har mme i seg

Angående type er det viktig å variere så de får forskjellige kornslag, smaker og konsistenser.

Selv er jeg litt skeptisk til de som ikke er tilsatt jern (mener Ellas er av den typen, og Holle). Skal jeg gi grøt som ikke er tilsatt jern vil jeg helst lage den selv for å sikkre opptimal laging for opptak av jern (ha i hirse, bløtlegge mel og tilsette c-vitamin). Tilsetter man mme i en grøt blir den jo og tilsatt jern, men da kan man jo like godt gi en hvilken som helst annen kjøpegrøt tenker jeg

Ps. Jeg gir mme selv, ikke motstander av det men tenker at litt av poenget med grøter uten melk er å unngå mme om man kan. Da er det også sum summarum enklere å gi en som allerede har mme i seg

Angående forskjellige kornslag. Nå har jeg ikke studert butikkhylla veldig, men er det forskjellige kornslag typer fra Hipp og Nestlé? Trodde alle var havre..?

I denne jungelen av grøter, hvilken gir dere?
Jeg har kjøpt en fra ella's kitchen (4 mnd+), den skal blandes med mm/mme. Bør man prøve flere typer grøt? Eventuelt en som blandes med vann [emoji14]

Gir hipp mild havre fra 4 mnd. Syns den er god selv :p tenkte å lage hirsegrøt selv.

Angående forskjellige kornslag. Nå har jeg ikke studert butikkhylla veldig, men er det forskjellige kornslag typer fra Hipp og Nestlé? Trodde alle var havre..?
Fra 6 mnd har de fleste merker forskjellige tyoer hvor det oftest er forskjellige kornslag. Etter et kjappt søk har feks mange Nestle grøter havre, men en godnatt grøt 6 mnd har og hvete i seg. Andre merker har nok og forskjellige kornsorter i de forskjellige variantene.

Jeg må ha melkefrie grøter, så da må jeg lage selv og siden de melkefrie og er uten gluten. Men etter hvert som de spiser brød blir igjen dette mindre viktig siden de da får gluten og varierte kornslag gjennom brød

Den banan/ris/mais ble han skikkelig dårlig av. Har gitt mild havre nå, men kjøpt inn den med svisker nå. Noen som vet hvorfor de med smak er fra 6mnd?

Vi bruker havre og banan/ris/mais annenhver dag. Og gir mye vann til maten. Ikke vært plaget med hard magen i det heletatt. Han kan faktisk ha 2 avføringer om dagen, med passe konsistens.

Jeg føler vi kanskje gir litt mye fast føde, men han syns det er godt og gøy, og vi passer på å amme før hvert måltid (pluss litt innimellom og en god del på kveld og natt). Håper ikke vi gjør noe galt. Fant forresten anbefalingene fra helsedirektoratet i heftet vi fikk på helsestasjonen (hadde oversett et helt kapittel! [emoji85]), så vi gir nå grøt kl 9, grøt og frukt kl 12, middag kl 15 og grøt igjen kl 18. Små porsjoner da, men 1 ss grøtpulver er for lite for holingen vår [emoji23] det er sikkert ikke meningen å øke antall måltider så raskt, men han liker det, har avføring og ikke vondt, så da får vi bare la det stå til. Veldig deilig med litt orden på måltidene, da ble det lettere med faste lurer på dagen også.

Ingen faste (hele) måltider her. Får litt frukt etter formiddags-ammingen og noen ganger litt grøt blandet med frukt, som regel banan, på ettermiddagen. Han er trøtt og klar til å sove allerede ved 6 tiden så har ikke helt klart å innføre noe kveldsmat ennå.

Hovedsaklig mm det går i både dag og natt

Her fikk lillegutt grøt for første gang igår, laga hjemmelaga med hirse. Hadde i litt sviskemos, magen har funka som bare det. Vet ikke helt kor mye han fikk, men han fikk no en del. Men mye går jo ut igjen og da ;)

Vi bruker havre og banan/ris/mais annenhver dag. Og gir mye vann til maten. Ikke vært plaget med hard magen i det heletatt. Han kan faktisk ha 2 avføringer om dagen, med passe konsistens.

Jeg føler vi kanskje gir litt mye fast føde, men han syns det er godt og gøy, og vi passer på å amme før hvert måltid (pluss litt innimellom og en god del på kveld og natt). Håper ikke vi gjør noe galt. Fant forresten anbefalingene fra helsedirektoratet i heftet vi fikk på helsestasjonen (hadde oversett et helt kapittel! [emoji85]), så vi gir nå grøt kl 9, grøt og frukt kl 12, middag kl 15 og grøt igjen kl 18. Små porsjoner da, men 1 ss grøtpulver er for lite for holingen vår [emoji23] det er sikkert ikke meningen å øke antall måltider så raskt, men han liker det, har avføring og ikke vondt, så da får vi bare la det stå til. Veldig deilig med litt orden på måltidene, da ble det lettere med faste lurer på dagen også.
Hvilke hefte er det ?

Mat for spedbarn tror jeg det heter. Utgitt av helsedirektoratet. Det ligger en versjon på nettet, men den jeg har har et par kapittler til og litt oppskrifter.
Skal se om jeg finner :) når leser hvor mye og ofte babyene får , føler min får ikke noe hehe

Skal se om jeg finner :) når leser hvor mye og ofte babyene får , føler min får ikke noe hehe
Ja, jeg ble litt overrasket over hvor fort de skal ha så mange måltider. Det sto også noe om brød fra 7 mnd, og det er ikke lenge til i det hele tatt!!! De blir så store disse babyene våre [emoji173]

Ja, jeg ble litt overrasket over hvor fort de skal ha så mange måltider. Det sto også noe om brød fra 7 mnd, og det er ikke lenge til i det hele tatt!!! De blir så store disse babyene våre [emoji173]
Hs sa til meg kan begynne å gi 2 ganger grøt og smaks prøver så senere starte med litt fisk poteter og sånne middager men at skal bruke god tid med grøt først . Og leser på forumet at babyene på samme alder spiser mer .
Ja de vokser fort

Back
Topp