Ul uke 12

Lizz83

Gift med forumet
tar de utvendig eller innvendig ul da? Jeg bare lurer.... skal på fredag på sjekk på føden og da er jeg 12+1

Jeg var på ul da jeg var 12+4, det var utvendig[emoji4] Dette var privat da..

Jeg var 12+1 hos gynekolog på føden og da tok de innvendig. Mest fordi det er sånn de får best bilder og vinkler for å måle neseben, lengde på lårben, nakkefold osv. Man kan ta utvendig i uke 12, men kvaliteten på bildene blir da mye dårligere. Man ser endel, men ikke nok til å undersøke at alt ser bra ut. Med innvendig fikk de sjekket at hovedpulsåren var glatt og jevn, at det var urin i blæren (at han har begynt å produsere urin), luft i magesekken (dvs at han har begynt å svelge), at hjertekamrene er riktig størrelse osv. Og vi fikk se at det blir en gutt.
Privat gjør ofte utvendig fordi det er raskere og billigere, og de gjør jo heller ikke vurdering av såpass mange organer tidlig. Det må man være spesialist i fostermedisin for å gjøre. Men bildene blir bra nok til at man kan se en liten krabat med armer og ben og hjerte, og det er vel det de fleste som går privat har lyst til uansett...

Jeg var 12 uker og fikk innvendig ul hos privat :)

Ok! Da regner jeg med at det blir innvendig på sykehuset på fredag. Ikke at det spiller noen rolle i grunn :)

Ok! Da regner jeg med at det blir innvendig på sykehuset på fredag. Ikke at det spiller noen rolle i grunn :)
Jeg fikk utvendig 11+6. Såg detaljene, hjerte med fire kammer, ryggrad, fingrer, tær, navlestreng osv :)

Jeg fikk utvendig 12+1. Var kun fordi de ikke fant hjertelyden så det ble ikke sjekket annet enn at det var liv i magen [emoji4]

Jeg var 12+1 hos gynekolog på føden og da tok de innvendig. Mest fordi det er sånn de får best bilder og vinkler for å måle neseben, lengde på lårben, nakkefold osv. Man kan ta utvendig i uke 12, men kvaliteten på bildene blir da mye dårligere. Man ser endel, men ikke nok til å undersøke at alt ser bra ut. Med innvendig fikk de sjekket at hovedpulsåren var glatt og jevn, at det var urin i blæren (at han har begynt å produsere urin), luft i magesekken (dvs at han har begynt å svelge), at hjertekamrene er riktig størrelse osv. Og vi fikk se at det blir en gutt.
Privat gjør ofte utvendig fordi det er raskere og billigere, og de gjør jo heller ikke vurdering av såpass mange organer tidlig. Det må man være spesialist i fostermedisin for å gjøre. Men bildene blir bra nok til at man kan se en liten krabat med armer og ben og hjerte, og det er vel det de fleste som går privat har lyst til uansett...
Var privat uke 12+5 og de brukte innvendig.
Sjekket urin, mage, nakkefold, hjertet, nese, morkake plassering med mere og at proffesjonal gjettet at det ble jente. + brev med termindato til å vise på OUL.

Ved forrige graviditet brukte vi samme sted for TUL og de sjekket så mye og fortalte også kjønn ved 11+5 at sykehuset ved OUL ble sint og spurte 7x hvem det var som hadde informert oss så mye. De sa at det var brudd på bioteknologiloven. De skulle bare vist at gyn som utførte UL satt i biotekn. Nemden i norge.
Hadde ikke brev den gangen , men kun et ultralyd bilde uten navn/referanser enn dato. OUL aksepterte dato vi sa som termindato

Last edited:
Hun jeg var hos i uke 9 sa også at hun kunne se antydninger til urin osv som normalt. Hun sa også at kjønnet ble tydelig i uke 10. Men det viktigste for meg i morgen er å sjekke opp den brune blødningen min, hvordan det ligger an med blodansamlingen og selvsagt fosteret. Alt annet er bonus. Men jeg kommer til å be om et bilde. Jeg kjenner at jeg må ha noe å forholde meg til... klarte ikke det forrige gang. Og så har jeg bestemt meg for at hvis ikke alt er som det skal (ma eller noe annet med den som er frisk) så skal jeg ha utskraping. Ikke faen at jeg skal føde denne her nå hvis noe er galt. Men jeg tror at babyen har det fint, må bare forberede meg på det værste....

Utvendig UL på riksen i dag... og hun hadde ikke noen problemer med å sjekke at ting og tang var som de skulle være.. :D

Utvendig på Haukeland, da en grundig sjekk som et ledd i duotest.

Back
Topp