Prøvedokka
Elsker forumet
Når jeg oppdaget at jeg var gravid, ringte jeg til fastlegen min. Siden vi er gravide med IVF, så hadde jeg rekvisijon fra riksen om TUL i uke 8. Når jeg skulle bestille time, var svaret jeg fikk: "Hvorfor det?" Det var ikke nødvendig med legetime før uke 12, men fikk likevel mast meg til en time. Legen var ikke overstadig fornøyd. Og viste ikke forståelse for hvorfo jeg kom så tidlig. Jeg fikk ikke en brosjyre, ingen info, og jeg fikk ny time i uke 12. I mellomtiden fikk jeg TUL i uke 8, og sjekket opp jordmor i kommunen. Der mente de at det var best å ta kontakt så tidlig som mulig i svangerskapet. Det gjorde jeg, og fikk time 16. mai. Der fikk jeg alt jeg følte jeg manglet når jeg var hos legen, ble ark,og flere brosjyrer med info. Hu hadde satt av en hel time, og fylte også ut helsekort med nødvendig info, alt untatt blodrprøvesvarene, som jeg måtte ta i uke 12 hos legen.
Var på "første" kontroll hos lege i dag, 11+0. Legen kunne ikke fatte å begripe hvorfor jeg hadde vært hos jordmor! Jeg fikk nesten kjeft, og hu kom med en lang lekse om at kontroller kostet staten penger, og at helsedirektoratet tross alt hadde utarbeidet hvor lenge det lønte seg å ha kontroll. Hu mente at det var nesten dårlig gjort av jordmor å tilby meg flere kontroller enn det som strengt tatt var nødvendig.
Jordmor mente jeg skulle ta kontakt og bestille ny time hos henne etter dagens legebesøk.
Skjønner ingenting jeg. Det virket nesten som at legen ble fornærmet av at jeg hadde vært hos jordmor først?
Hva mener dere? Kan vel ikke skade å ta i mot kontrollene som jordmor tilbyr?
Var på "første" kontroll hos lege i dag, 11+0. Legen kunne ikke fatte å begripe hvorfor jeg hadde vært hos jordmor! Jeg fikk nesten kjeft, og hu kom med en lang lekse om at kontroller kostet staten penger, og at helsedirektoratet tross alt hadde utarbeidet hvor lenge det lønte seg å ha kontroll. Hu mente at det var nesten dårlig gjort av jordmor å tilby meg flere kontroller enn det som strengt tatt var nødvendig.
Jordmor mente jeg skulle ta kontakt og bestille ny time hos henne etter dagens legebesøk.
Skjønner ingenting jeg. Det virket nesten som at legen ble fornærmet av at jeg hadde vært hos jordmor først?
Hva mener dere? Kan vel ikke skade å ta i mot kontrollene som jordmor tilbyr?
du har da like mye rett på oppfølgning av både jordmor som lege, mange går til jordmor fordi de får den litt ekstra og mer fødselsrettet oppfølgningen enn hos legen. fastlegen tar bare det mest nødvendige også er det kvarteret ferdig. Jordmor er jo utdannet spesifikt innen dette og der kan du komme med alt av spørsmål eller bekymringer og få litt bedre oppfølgning og støtte og forståelse syns jeg da.