Lege eller jordmor

Prøvedokka

Elsker forumet
Når jeg oppdaget at jeg var gravid, ringte jeg til fastlegen min. Siden vi er gravide med IVF, så hadde jeg rekvisijon fra riksen om TUL i uke 8. Når jeg skulle bestille time, var svaret jeg fikk: "Hvorfor det?" Det var ikke nødvendig med legetime før uke 12, men fikk likevel mast meg til en time. Legen var ikke overstadig fornøyd. Og viste ikke forståelse for hvorfo jeg kom så tidlig. Jeg fikk ikke en brosjyre, ingen info, og jeg fikk ny time i uke 12. I mellomtiden fikk jeg TUL i uke 8, og sjekket opp jordmor i kommunen. Der mente de at det var best å ta kontakt så tidlig som mulig i svangerskapet. Det gjorde jeg, og fikk time 16. mai. Der fikk jeg alt jeg følte jeg manglet når jeg var hos legen, ble ark,og flere brosjyrer med info. Hu hadde satt av en hel time, og fylte også ut helsekort med nødvendig info, alt untatt blodrprøvesvarene, som jeg måtte ta i uke 12 hos legen.

Var på "første" kontroll hos lege i dag, 11+0. Legen kunne ikke fatte å begripe hvorfor jeg hadde vært hos jordmor! Jeg fikk nesten kjeft, og hu kom med en lang lekse om at kontroller kostet staten penger, og at helsedirektoratet tross alt hadde utarbeidet hvor lenge det lønte seg å ha kontroll. Hu mente at det var nesten dårlig gjort av jordmor å tilby meg flere kontroller enn det som strengt tatt var nødvendig.

Jordmor mente jeg skulle ta kontakt og bestille ny time hos henne etter dagens legebesøk.

Skjønner ingenting jeg. Det virket nesten som at legen ble fornærmet av at jeg hadde vært hos jordmor først?

Hva mener dere? Kan vel ikke skade å ta i mot kontrollene som jordmor tilbyr?

Hei, sniker fra juni Jeg har gått annenhver gang. Lege først.. var 7 uker på vei tror jeg. Hadde prøvd i nesten 6 år på søsken så måtte ha en ordentlig bekreftelse. Har kun møtt forståelse fra både lege og jordmor. Hos legen ble det etterhvert målt lavt jernlager og lavt på b12 så jeg er glad for den oppfølgingen. Jordmor er fin å prate med og har bedre tid så er glad for de kontrollene også. Uprofft av legen som blir sur synes jeg... min ville aldri reagert slik.

Hei, sniker fra juni Jeg har gått annenhver gang. Lege først.. var 7 uker på vei tror jeg. Hadde prøvd i nesten 6 år på søsken så måtte ha en ordentlig bekreftelse. Har kun møtt forståelse fra både lege og jordmor. Hos legen ble det etterhvert målt lavt jernlager og lavt på b12 så jeg er glad for den oppfølgingen. Jordmor er fin å prate med og har bedre tid så er glad for de kontrollene også. Uprofft av lege eller jordmor som blir sur synes jeg.

Ja, regaerte på at legen ble så skikkelig fornærmet! Nesten så jeg ikke tørr å bestille time hos jordmor nå..

Meget dårlig oppførsel på den legen der gitt! Selv har jeg vært på 2 legetimer og 2 JM timer og er i uke 14+5. Og det er de som har satt opp time til meg. Skal til lege igjen om 14 dager.

Hadde dette vært meg så hadde jeg tatt all oppfølging hos jordmor, og minimalt hos min inkompetente lege. For en oppførsel og holdning.

Jeg hadde valgt å tatt alle kontrollene hos jordmor om legen din er slik. Jeg har selv valgt å ta alle kontrollene hos fastlegen min. For jeg likte ikke jordmor sist svangerskap. Hun skulle presse meg gjennom en hel haug med unødvendige tester. Til og med legen reagerte til slutt.

I forrige svangerskap hadde jeg mange kontroller hos legen og jordmor før uke 12

Dette synes jeg var veldig uprofesjonelt av legen din. Hva med å bytte lege? Har du hatt et godt forhold til legen før dette?
Sist jeg flyttet tilbake til Norge fikk jeg ny fastlege som jeg ikke kom overens med i det hele tatt. Var innom 2 leger før jeg flyttet fastlege tilbake til den jeg hadde i oppveksten. Litt lenger unna, men absolutt verdt det.

Jeg var også hos fastlegen min i uke 8 pga kvalme men håpet jo på svangerskapstkontroll også. Hun sa at det er lite man kan gjøre så tidlig i svangerskapet uansett.
Ble ikke fyllt ut noen papirer, ingen søknad til sykehus og ingen blodprøver, inenting. Ble sykemeldt pga kvalme da. (Syns i utgangspunktet jeg har en bra fastlege).

Bestilte time til jordmor i uke 10 fordi jeg ikke klarte å vente lenger. Utrolig fint, en hel time for spørsmål, utfylling av papirer, blodtrykk, lytta til hjertelydene osv osv...

Skal til fastlegen i morgen på "første svangerskapskontroll" uke 13+0, så håper hun ikke blir sint for at jeg har vært hos jordmor alt... [emoji15]

Jeg hadde også TUL i uke 8 pga ivf [emoji1360]

Ja, regaerte på at legen ble så skikkelig fornærmet! Nesten så jeg ikke tørr å bestille time hos jordmor nå..
Har du mulighet til å bytte fastlege? Høres jo ganske unormalt å reagere på den måten som legen dun gjorde. Har vel ingenting med hvor eller når du velger å kontakte jordmor?

Må bare spørre, håper det er greit; et det du som har bloggen «withloveand.....»? :)

Synes dette høres rart ut jeg.
Hvorfor skal legen bry seg. Det beste er vel at du føler at du får den oppfølgingen du trenger!
Jeg ville ha byttet lege.
Selv var jeg hos gyn i uke 5, lege i uke 8, gyn i uke 10. Og skal jo tilbake til lege i uke 12.
Verken gyn eller lege har sakt noe negativt om det.
Jeg har bekymret og stresset, og de hjalp til begge to :)

Legen har jo i teorien rett i at første svangerskapskontroll ikke skal være før uke 12 og at det ikke er nødvendig å gå til lege/JM før det så lenge alt er normalt, man ikke har risikosvangerskap, blødninger eller trenger sykemelding f. eks. Det er veldig lite lege/JM får gjort før det uansett og de starter sjelden svangerskapsoppfølgingen. Men oppførselen utover at dette blir nevnt er jo uprofesjonell og ufin! Du kan ta all oppfølging hos JM med mindre det skjer noe spesielt som krever videre oppfølging av lege og det hadde jeg virkelig gjort om jeg var deg. Jeg ville også ha byttet lege. Og du skal ikke ha dårlig samvittighet for å ta i mot de kontrollene du blir tilbudt!

Jeg gikk til jordmor annenhver uke igjennom hele svangerskapet mitt :) Lege 1 gang i mnd, for blodprøver og slike medisinske ting, Ja han var litt sur, men jeg lot han bare være sur, om han ville hatt "meg for seg selv" så fikk han gjøre jobben sin tenker jeg ....
Nei nyt tiden og bruk jordmor for det hun er verdt. og bytt lege om mulig for slike leger kan man ikke ha,,,, Jeg angrer på at jeg ikke byttet lege i mitt svangerskap, og angrer også på at jeg ikke valgte å ha en doula i tillegg, til å svare på mine spørsmål, tanker og følelser og for å gi meg støtte som jordmor, lege og familie ikke kunne. så det bille jeg også vurdert

Jeg kommer forøvrig til å gå kun til JM dersom jeg synes hun er ålreit og det ikke skjer noe spesielt som krever oppfølging av lege. Det var legen som foreslo det og det virket overhodet ikke som at hun synes det var dumt.

Legen min var også ganske dust, så jeg foretrekker å gå til jordmor nå med mindre jeg må gå til lege [emoji5] ville ikke nølt med å bestille neste time hos jm pga legen!

Tenker det blir som mange av dere skriver her, at jeg går til jordmor så ofte som jeg føler for, og kun til legen når jeg "må"..

Jeg var hos legen selv i uke 6 og uke 12. Legen min sa at her i kommunen var det vanlig at de fleste tok første kontroll (uke 12) hos lege og deretter alle kontroller hos jordmor. Så regner med at jeg kommer til å gjøre det sånn. :)

herlighet, for det første for en fjott av en fastlege:schoked025du har da like mye rett på oppfølgning av både jordmor som lege, mange går til jordmor fordi de får den litt ekstra og mer fødselsrettet oppfølgningen enn hos legen. fastlegen tar bare det mest nødvendige også er det kvarteret ferdig. Jordmor er jo utdannet spesifikt innen dette og der kan du komme med alt av spørsmål eller bekymringer og få litt bedre oppfølgning og støtte og forståelse syns jeg da.
og det at det koster staten unødvendig med penger er det største våset jeg har hørt. Det er gratis svangerskapsoppfølgning i Norge, men man får ikke noe mer enn det man trenger og bør ha, men alt dette tilrettelegges jo etter personen og hva den enkelte trenger.. det er jo nettopp helsedirektoratet som har bestemt det. ikke alle følger de bestemte vanlige normene

Back
Topp