♡ Skravletråd JUNI ♡

God kveld jenter.
Hatt en fin dag?

Så bra de tok godt vare på deg!

M
Jeg har skjønt det er noe med trykket i hjernen, men hva er det det kommer av? Vet de hva som feiler deg?

Ja godt så lenge man blir tatt på alvor. Alltid redd for å bli avvist.

De vet egentlig ikke hvorfor, men det forklares med en form for ubalanse i produksjon og drenering av spinalvæske. Disse skal jobbe like raskt, hvis ikke hoper det seg opp for mye i hodet og skaper et trykk. Kraniet er jo hardt. Trykket er høyest på øynene, dermed er de mest utsatt for skade. Før kaltes det "falsk svulst" fordi symptomene er de samme som ved en svulst. Forskningen er visst ikke helt i mål her, så hvorfor ubalansen oppstår er vanskelig å si. Men hos mange pasienter med IIH (inkludert meg selv) finnes det en sammenklemt hypofyse i hjernen.

Ja godt så lenge man blir tatt på alvor. Alltid redd for å bli avvist.

De vet egentlig ikke hvorfor, men det forklares med en form for ubalanse i produksjon og drenering av spinalvæske. Disse skal jobbe like raskt, hvis ikke hoper det seg opp for mye i hodet og skaper et trykk. Kraniet er jo hardt. Trykket er høyest på øynene, dermed er de mest utsatt for skade. Før kaltes det "falsk svulst" fordi symptomene er de samme som ved en svulst. Forskningen er visst ikke helt i mål her, så hvorfor ubalansen oppstår er vanskelig å si. Men hos mange pasienter med IIH (inkludert meg selv) finnes det en sammenklemt hypofyse i hjernen.
Ok, høres interessant ut i grunnen, må lese mer om det.

Men er det noe de kan gjøre noe med, annet enn å regulere med medisiner? Bruker de medisiner for å få gjenskape balanse i væskeproduksjonen?

Ok, høres interessant ut i grunnen, må lese mer om det.

Men er det noe de kan gjøre noe med, annet enn å regulere med medisiner? Bruker de medisiner for å få gjenskape balanse i væskeproduksjonen?

Det er ganske interessant, men litt frustrerende at det ikke finnes så klare svar, hehe..

Det er ikke så mye de kan gjøre. Noen er heldige og har dette forbigående, og kan til slutt slutte med medisiner. Mens for andre er det mer varig. Noen får det av bestemte grunner, andre mindre tilsynelatende grunner. Medisinene som brukes er egentlig epilepsimedisiner, og sørger for en lavere produksjon av spinalvæske. Dette vil da sørge for et lavere trykk. I enkelte tilfeller gjøres det også shuntoperasjoner, hvis det viser seg at øynene blir raskt påvirket av trykket selv på medisiner. Behandling gjøres for å forhindre varig synstap.

Smerten av høyt trykk er helt syk.. Jeg har aldri følt liknende. Og det at det øker i liggende stilling gjør det vanvittig frustrerende.

Det er ganske interessant, men litt frustrerende at det ikke finnes så klare svar, hehe..

Det er ikke så mye de kan gjøre. Noen er heldige og har dette forbigående, og kan til slutt slutte med medisiner. Mens for andre er det mer varig. Noen får det av bestemte grunner, andre mindre tilsynelatende grunner. Medisinene som brukes er egentlig epilepsimedisiner, og sørger for en lavere produksjon av spinalvæske. Dette vil da sørge for et lavere trykk. I enkelte tilfeller gjøres det også shuntoperasjoner, hvis det viser seg at øynene blir raskt påvirket av trykket selv på medisiner. Behandling gjøres for å forhindre varig synstap.

Smerten av høyt trykk er helt syk.. Jeg har aldri følt liknende. Og det at det øker i liggende stilling gjør det vanvittig frustrerende.
Høres ganske innviklet ut... Håper du blir bedre snart [emoji4]

Nei
De gjord det het frivillig [emoji14]
(Er mellom hagene våre, og har tidligere ikke vært er skille der og det var deres forslag)
Godt å få skilt av litt kan jeg tenke meg.

Vi har en nabo tett inntil, der er det satt opp en høy vegg [emoji23]
Vi har en svær klatrehortensia på den muren/veggen, og den er veldig flott å se på nå snart [emoji16]

Dørstokkmila var lang i dag og men kom meg heldigvis over den[emoji2] sitter nå ferdig trena og hører på at det begynner å sprutregne, og synes synd på mannen som er ute å jogger[emoji85]
Så sykt flink du er. Gleder meg til jeg kan danse og få trent litt igjen jeg og :)

Men 11 er vel også deilig vel? :) Jeg synes 13 ble litt voldsomt. Men men.
Vi har utgangsdøren rett ved soverommet vårt og våknet til et brak når frøkna smelte døren.
Så løp hun ut og inn noen ganger og smalt døren like mye hver gang, følte veggen ristet.
Ble ganske irritert etterhvert, og begynte å kle på meg, så så jeg hva klokken var....

Back
Topp