Trenger noen råd ang soving

TessAlp

Glad i forumet
Tilgangsansvarlig
Septemberlykke 2016
Julegavene 2019
Januarlykke 2020
Lilleprins på 8 måneder har et noe dårlig sovehjerte. Han sover ca 1,5 time ila dagen, som oftes fordelt på tre kviler. Han våkner alltid etter max 30 min, noen kviler er bare på 15-20 min. Vi prøver å ikke la han sove etter 16:30, og starter kveldsrutiner ca 17:45 slik at han er i seng senest 19:00. Får grøt og mme.
Da kan han sove greit frem til 22:00-23:00. Etter dette våkner han mange ganger, gråter mye og må trøstes. (Vi er ikke sene med å ta han opp for trøst)
Han får seg en flaske melk alt mellom 01:00-04:00, drikker skjeldent opp 150 ml. Tar han inn til oss når jeg er for trøtt til å gå mer i mellom(02:00-04:00)
Når klokken er 05:00 er han klar for dagen, ofte tidligere.

Er det noen som har konkrete råd om hva vi kan gjøre for å hjelpe lillegutten vår? Virker ofte som om han er trøtt og sliten på dagtid, men nekter å sove. Har prøvd vogn ute, senga hans(sover på eget rom), senga vår og at jeg sover sammen med han. Han sovner fort i bæresele, mæn våkner med engang jeg setter meg.
 
Lilleprins på 8 måneder har et noe dårlig sovehjerte. Han sover ca 1,5 time ila dagen, som oftes fordelt på tre kviler. Han våkner alltid etter max 30 min, noen kviler er bare på 15-20 min. Vi prøver å ikke la han sove etter 16:30, og starter kveldsrutiner ca 17:45 slik at han er i seng senest 19:00. Får grøt og mme.
Da kan han sove greit frem til 22:00-23:00. Etter dette våkner han mange ganger, gråter mye og må trøstes. (Vi er ikke sene med å ta han opp for trøst)
Han får seg en flaske melk alt mellom 01:00-04:00, drikker skjeldent opp 150 ml. Tar han inn til oss når jeg er for trøtt til å gå mer i mellom(02:00-04:00)
Når klokken er 05:00 er han klar for dagen, ofte tidligere.

Er det noen som har konkrete råd om hva vi kan gjøre for å hjelpe lillegutten vår? Virker ofte som om han er trøtt og sliten på dagtid, men nekter å sove. Har prøvd vogn ute, senga hans(sover på eget rom), senga vår og at jeg sover sammen med han. Han sovner fort i bæresele, mæn våkner med engang jeg setter meg.
Mitt beste råd er samsoving. Jenta vår våkner ofte på natt, men roer seg raskt hvis jeg stryker litt på henne eller putter inn puppen ganske kjapt. Skjønner hvis noen ikke vil det, men for oss har det vært gull! Hvis jeg skulle ha stått opp hver 2-3 time på natt hadde jeg blitt helt koko.. Når det gjelder soving på dag, er det vel veldig individuelt hvor lenge de sover. Har desverre ingen råd der, da vi sliter med det samme... :)
Lilleprins på 8 måneder har et noe dårlig sovehjerte. Han sover ca 1,5 time ila dagen, som oftes fordelt på tre kviler. Han våkner alltid etter max 30 min, noen kviler er bare på 15-20 min. Vi prøver å ikke la han sove etter 16:30, og starter kveldsrutiner ca 17:45 slik at han er i seng senest 19:00. Får grøt og mme.
Da kan han sove greit frem til 22:00-23:00. Etter dette våkner han mange ganger, gråter mye og må trøstes. (Vi er ikke sene med å ta han opp for trøst)
Han får seg en flaske melk alt mellom 01:00-04:00, drikker skjeldent opp 150 ml. Tar han inn til oss når jeg er for trøtt til å gå mer i mellom(02:00-04:00)
Når klokken er 05:00 er han klar for dagen, ofte tidligere.

Er det noen som har konkrete råd om hva vi kan gjøre for å hjelpe lillegutten vår? Virker ofte som om han er trøtt og sliten på dagtid, men nekter å sove. Har prøvd vogn ute, senga hans(sover på eget rom), senga vår og at jeg sover sammen med han. Han sovner fort i bæresele, mæn våkner med engang jeg setter meg.
 
Gå ned på 2 dupper!

Vi måtte ned på 2 dagdupper ved 6mnd.
Typisk tegn er at duppene er korte. like før vi endret hadde lillegutt sakte gått ned til 30-60min duppet. Etter vi endret sov han 1-3 timer igjen, lettere og legge, sover bedre på natten ++. Det står i en av de sove-bøkene at det er vanlig med 2 dupper fra 6mnd også forresten:)
 
Samme gjelder forresten hvis de står opp tidlig. Også tegn på at dagduppene må reduseres ;)
 
Søvn avler søvn :) Min såver dårligere om natten dersom jeg ikke lar ham kvile når han vil, selv om det nærmer seg leggetid.
 
Samme som hun sier over, søvn avler søvn! Det lærte jeg når jeg hadde problemer med hu hjem her + det var HS som sa det til meg :)
 
Tror også trikset er å sove mer. Merker stor forskjell her hvis han ikke får sovet nok på dagen. Da bruker han lang tid på å falle til ro og våkner tidlig! Typisk i går på 17. mai. Urolig ved legging og våknet 0420. Til gjengjeld sov han fra ca 1930 til han våknet og det er vel andre gang i historien. Heldigvis var jeg sliten og la meg tidlig selv.

Vi har huset fullt av folk, så det er litt vanskelig å begynne med noe nytt, men planen er å øke til tre dupper for å se om det hjelper.

Går du tur med han i vogn? Ville gjort det en periode til fast tid så han kommer inn i en god flyt. Høres ut som babyen din ikke klarer å falle til inn i den dype søvnen av seg selv. Sånn har det vært her og. Først den siste 1,5 måneden han har klart å sove i vogn opptil 3 timer uten at jeg har vugget eller gått tur. Noen må rett og slett bare trenes opp! Søvn avler søvn, det er helt klart!! Masse lykke til :)
 
Må legge til at jeg absolutt mener at søvn avler søvn, og at totale søvnen ikke skal bli mindre med færre dupper. Duppene skal bli lengre, isteden for mange korte :)
Vår sov også mer totalt NÅr vi endret, siden han fikk gode soveperioder isteden for 40-60min dupper. Når de er over 6mnd skal de klare 3timers våkentid, kontra 2 når de sover 3 dupper. Noen dager trengs det kanskje fler, alt ettersom!
 
Vi har samme utfordring her. Tidligere sov hun 30 min om formiddagen, og så ca 2 timer rundt lunsj og 30 min om ettermiddagen. Nå sover hun tre ganger på dagtid, men kun 30 min hver gang. Hun startet med det da hun ble seks mnd og nå er hun syv mnd snart.
Er tipset at jeg skal prøve å få henne til å sove lengre rundt lunsjtid og så at hun ikke skal sove mer før hun legger seg?
 
Vi har samme utfordring her. Tidligere sov hun 30 min om formiddagen, og så ca 2 timer rundt lunsj og 30 min om ettermiddagen. Nå sover hun tre ganger på dagtid, men kun 30 min hver gang. Hun startet med det da hun ble seks mnd og nå er hun syv mnd snart.
Er tipset at jeg skal prøve å få henne til å sove lengre rundt lunsjtid og så at hun ikke skal sove mer før hun legger seg?
Når er lunsjtid og når legger hun seg for kvelden?
 
Back
Topp