☆ Skravletråd Mai ☆

Det er en type.. "start bsu" het den vel. Sparebank 1 sin versjon av bsu 2.0. Den som IKKE er forbundet med skattelette.. Jeg laget en sånn selv og, til i tilfelle jeg går over de 25 000 på vanlig bsu. Men hvordan kaste bort tenker du på? Jeg for min del sparer i bsu akkurat nå, men hadde jo vært myyye kjekkere for meg om den hadde vært full sånn at jeg kunne kjøpe hus..
Og for L sin del er det jo ikke snakk om mange tusen i året heller.. Må jo spare 25 000 i året i 12 år for å fylle den helt opp, evt (eller 10 år på startbsu). Jeg rekker ikke fylle opp min helt, uansett.. Og hun for sin del rekker kanskje få inn.. 1-2 årskvoter før hun får skattbar inntekt. I beste fall [emoji14]

Ok, om det er en sånn uten skattelette så er det fornuftig. "kaste bort" er rett og slett det at enkelte faktisk starter (startet, der er vel mye derfor det er lansert dette alternativet) bsu-aparing for unger som ikke betaler skatt og derved "kaster bort" kvoten de kunne spart tusenvis i skatt på. Heldigvis er vel flertallet nå over på sånne ordninger som dere har eller sparer privat på annet vis, og de fleste sånne har vel også en ordning med at det kan overføres til BRU når man begynner å betale skatt, de årene man ikke har råd til å spare hele kvoten kan man overfre tidligere sparte penger og derved utnyte skatteletten.

Det er altså skatteletten mange har kastet bort ved å spare på bsu for unger. Særlig for en del år siden, før det kom sånn bsu 2 og før maxbeløpet ble økt sånn at an faktisk oftest kom over max før man hadde mulghet til å innløse den.

Ok, om det er en sånn uten skattelette så er det fornuftig. "kaste bort" er rett og slett det at enkelte faktisk starter (startet, der er vel mye derfor det er lansert dette alternativet) bsu-aparing for unger som ikke betaler skatt og derved "kaster bort" kvoten de kunne spart tusenvis i skatt på. Heldigvis er vel flertallet nå over på sånne ordninger som dere har eller sparer privat på annet vis, og de fleste sånne har vel også en ordning med at det kan overføres til BRU når man begynner å betale skatt, de årene man ikke har råd til å spare hele kvoten kan man overfre tidligere sparte penger og derved utnyte skatteletten.

Det er altså skatteletten mange har kastet bort ved å spare på bsu for unger. Særlig for en del år siden, før det kom sånn bsu 2 og før maxbeløpet ble økt sånn at an faktisk oftest kom over max før man hadde mulghet til å innløse den.
Ja, sånn og forstå. Men som sagt.. Her hadde det uansett ikke blitt mange tusener innpå der uansett da.. Hvis hun er HELDIG, har hun kanskje 50000 innpå til hun er 18. Også er dette den andre bsutypen for dem som ikke betaler skatt :)

RiveRolf på gang med barna. Akkurat spilt UNO :D

Mens vi kikker på film, kan jeg strikke. Snart ferdig med diagram 1 :D Det nærmer seg noe. Hurra ! [emoji7][emoji7]

Back
Topp