Spørsmål om TUL

Sitrus.

Gift med forumet
Jeg er førstegangsgravid (hipp hurra!!) og har lyst til å ta privat TUL før den ordinære, hadde tenkt ca uke 12 (er vel det som er vanlig?). Men det havner litt midt i ferie og sånt, så da lurer jeg på hva dere ville gjort; tul uke 11+3 eller noen dager tidligere (fordelen er hvertfall å se at ting er greit før vi drar på tur) eller etter 13+4 (fordel at man ser mer, også kjønn kanskje?, men føles sykt lenge til). Er det flere fordeler/ulemper i forhold til tidspunkt? Hva er evt "anbefalt"?

Jeg er førstegangsgravid (hipp hurra!!) og har lyst til å ta privat TUL før den ordinære, hadde tenkt ca uke 12 (er vel det som er vanlig?). Men det havner litt midt i ferie og sånt, så da lurer jeg på hva dere ville gjort; tul uke 11+3 eller noen dager tidligere (fordelen er hvertfall å se at ting er greit før vi drar på tur) eller etter 13+4 (fordel at man ser mer, også kjønn kanskje?, men føles sykt lenge til). Er det flere fordeler/ulemper i forhold til tidspunkt? Hva er evt "anbefalt"?
Uke11+3, så er du jo i uke 12, en ser jo ganske mye allerede da. Tror jeg ville gått for 11+3 dersom du ikke har veldig lyst til å vite kjønnet. Tror ikke noe er anbefalt mer enn noe annet..det er jo bare to uker som skiller. De anbefaler vel ul tidligest i uke 7 for å kunne se hjertet, etter det har ikkje jeg fått med meg at det er noen anbefalinger.
Var på ul 7+3, så bare en klump med dunkende hjerte. Skal tilbake 11+6, da blir det litt mer spennende :)

Ved første svangerskap var jeg på UL i uke 10+3, og jeg kunne se at det var en baby. Hun rørte mye på seg inni der Så du ser jo en del i uke 11+3!

Tusen takk for svar! Kjønn er egentlig ikke så veldig viktig å få vite, vil bare se at det er litt baby og at alt er bra :) så fint å høre at det er en del å se 11+3.

Hvis man går til TUL uke 8-9? hva kan man forvente å se da? :)

Jeg hadde nok venta til uke 13 hvis du ikke har noen forventa komplikasjoner og dette er første gang [emoji4] tror også tiden går fortere da og som regel er jo alt tipp topp! [emoji173]️

I uke 11 fik jeg bare se en litt sprellende bamsemums med bankende hjerte.. følte ikke det var så mye å se sånn sett. Kjempeflott å se et sprell levende baby, men man ser jo ikle noe særlig detaljer..

Takk for flere innspill! Hadde sikkert vært aller best om jeg klarte å vente ja.. ;) Høres ut som begge deler er greie alternativer da, så da får det bli litt opp til når jeg får time midt i ferien også!

Vi fikk vite kjønn i 11+5 forrige gangen. Det var heldig innfall vinkel på ul proben. Ellers hadde det vært vanskelig å se.
Ville gått for uke 13 om du ønsker å vie kjønnet

Tror jeg hadde gått for 11+3:) Det er ikke sikkert de klarer å se kjønn i uke 13, i tillegg er det jo ganske nært oul:)

Hvis man går til TUL uke 8-9? hva kan man forvente å se da? :)

Vi som må lage barn på sykehuset skal helst ha tul i uke 7-8 pga faren for exu som er større ved ivf. De vil også få med hjertelyd helst og det kan man noen gang se allerede ved 5-6 uker, men for å være sikker sier de tidligs ul i uke 7. De ønsker også å vite antall embryo. Så tar de CRL og måler antall hjerteslag.

Jeg syntes det var vanskelig å se opp ned, bakfrem på lille spiren. Man kan få det forklart. Så ser man plommesekken. Den skal være rund og fin, og i en viss størrelse.
For stor, ikke rund form, KAN bety at noe er galt feks og gir grunn til videre oppfølging.

Vi som må lage barn på sykehuset skal helst ha tul i uke 7-8 pga faren for exu som er større ved ivf. De vil også få med hjertelyd helst og det kan man noen gang se allerede ved 5-6 uker, men for å være sikker sier de tidligs ul i uke 7. De ønsker også å vite antall embryo. Så tar de CRL og måler antall hjerteslag.

Jeg syntes det var vanskelig å se opp ned, bakfrem på lille spiren. Man kan få det forklart. Så ser man plommesekken. Den skal være rund og fin, og i en viss størrelse.
For stor, ikke rund form, KAN bety at noe er galt feks og gir grunn til videre oppfølging.
Jeg vi først å fremst ha tidlig ultralyd for å være sikker på at det faktisk er noe der før vi forteller det til noen :) vi bør fortelle det i uke 8-9-10 da vi skal i bryllup og på ferie med familien min der det blir synlig uansett :P

Jeg vi først å fremst ha tidlig ultralyd for å være sikker på at det faktisk er noe der før vi forteller det til noen :) vi bør fortelle det i uke 8-9-10 da vi skal i bryllup og på ferie med familien min der det blir synlig uansett :p

Da ville jeg tatt tul 1-2 uker før dere skal reise. I uke 12-13 ser man et miniatyrfoster, så i uke 9-10 vil du nok kunne se hvor hodet og armene er.
Det er jo helt klart kjekkere å se lille når den ligner mer på en ordentlig bebis.
Så trivelig med bryllup og familieferie!
Skjønner du vil fortelle det da!

( greit å ta tul i tide før dere skal reise i TILFELLE noe skulle være galt når du først skal ta det. Sier ikke for å skremme altså, sier for at du skal være sikker sånn at du ikke skal kunne få noen ekkel beskjed dagen før du skal reise. ...sier det fra egen erfaring )

Sniker fra desember.

Vi skal ha organrettet TUL og vil gjerne vite kjønn, vi venter derfor til 13+0. Men som deg synes vi egentlig at det var veldig lenge og vente, vi tok derfor en 7+5 for å se at det var liv også :) Det var verdt hver krone og litt til.

Når det er sagt så får man nok se ganske mye 11+ også, særlig hvis kjønn ikke er SÅ viktig. Hvis du vil holde den til én.

Sniker fra desember.

Vi skal ha organrettet TUL og vil gjerne vite kjønn, vi venter derfor til 13+0. Men som deg synes vi egentlig at det var veldig lenge og vente, vi tok derfor en 7+5 for å se at det var liv også :) Det var verdt hver krone og litt til.

Når det er sagt så får man nok se ganske mye 11+ også, særlig hvis kjønn ikke er SÅ viktig. Hvis du vil holde den til én.
Hvor mye var mulig å se i uke 7+5? Innvendig eller utvendig? :)

Sniker fra desember.

Takk for svar! Tror vi ender på noe lignende som dere, er altfor utålmodig kjenner jeg nå, og tenker at jeg gjerne bruker penger på å se to ganger Vil tro det et som du sier, at det er veldig verdt det! Så da tipper jeg det blir første gang rundt uke 8. Må høre litt hva mannen sier også da, hehe. Jeg tenker nok "litt" mer på dette enn han ;)

Hvor mye var mulig å se i uke 7+5? Innvendig eller utvendig? :)

Innvendig :) Jeg synes egentlig vi så ganske mye til at det var såpass tidlig, vi fikk også en sniktitt i 3D :) Jeg legger ved bildene så kan du jo bedømme selv :)

Vedlegg

• 08fe4b05a09d57bbf8d86b48cf5ec5ffc0f9eb1d.jpg
    08fe4b05a09d57bbf8d86b48cf5ec5ffc0f9eb1d.jpg
    27,1 KB · Visninger: 26
  • e42d766badecb1753771a230d666068089ea6d35.jpg
    e42d766badecb1753771a230d666068089ea6d35.jpg
    50,5 KB · Visninger: 29
Innvendig :) Jeg synes egentlig vi så ganske mye til at det var såpass tidlig, vi fikk også en sniktitt i 3D :) Jeg legger ved bildene så kan du jo bedømme selv :)
Å, så fin <3
Var det ubehagelig å ta innvendig ellergikk det fint? :)

Back
Topp