Svangerskapskontroll

Sist svangerskap gikk jeg annenhver gang til fastlegen min og jordmor, og det fungerte veldig bra. Så tenker jeg vil gjøre det nå å, for fikk ul hver gang jeg var til legen min for hun syns det var mye koseligere enn å bare høre på magen ;)

Tenker i hvertfall å ta første sjekk hos legen og så hos jordmor videre, evt en blanding. Kjenner ikke legen min i det hele tatt så får se hvor jeg kjenner meg mest komfortabel og hvor jeg får det jeg trenger rett og slett :)

jeg tenker å gå til jordmor, jeg har mannlig fastlege, han er grei, men ønsker en som er litt mer drevend på det :)

Jeg avsluttet mitt forrige svangerskap med ett heidundranes opplegg rundt blodprøver og antistoffer, noe som jordmor ikke hadde kompetanse til å uttale seg noe om. Ble sendt til Nasjonalt Senter for Fostermedisin for ekstrasjekker. Dette svangerskapet tror jeg at jeg holder meg til legen hvis det samme rabalderet inntreffer. Greit med kompetanse rundt seg når ting kan gå hvilken vei som helst :-)

• Liker
Reactions: COR
Blir nokk jm hær :) gjorde det forrige gang også å var veldig fornøyd :)

På første kontroll fyller man ut helsekort (noterer vekt, evt tidligere svangerskap, estimert termin, evt plager, generell helse, spør vel også om besteforeldrenes helse om jeg husker riktig), tar endel blodprøver, og sjekker urinen. Min lege sjekket hverken hjertelyd eller tok symfysemålet (måle livmoren) så tidlig. Og så snakket vi generelt om hvordan formen var og slikt, og så om jeg hadde spørsmål etc. Legen fylte også ut og sendte inn søknad om fødeplass på sykehuset jeg ønsket. Fikk også med svangerskapsboken og noen blader med info.

Takk for godt svar :)
Har legetime ca uke 9, og fikk vite av en venninne at de nok uansett ikke vil sjekke hjertelyd så tidlig, men kanskje fra uke 10, så tenkte ringe og høre om de vil sjekke hjertelyd om jeg kommer 1-2 uker senere.

Jeg kommer til å gå mest mulig til lege. Forrige svangerskap blei jeg så stressa av jordmor. første hun sa på første kontroll var: du må huske at graviditet er ingen sykdom. Så fulgte hun opp med at hun synes jeg hadde alt for mange kontroller. Det var unødvendig for sånne friske gravide som meg. Jeg hadde ikke bedt om en eneste kontroll men fulgt legen sin anbefaling. Blir irritert bare av å tenke på henne. Husker jeg gråt etter jeg hadde vært der. Så jeg skal til fastlegen også vurderer jeg privat jordmor.

Takk for godt svar :)
Har legetime ca uke 9, og fikk vite av en venninne at de nok uansett ikke vil sjekke hjertelyd så tidlig, men kanskje fra uke 10, så tenkte ringe og høre om de vil sjekke hjertelyd om jeg kommer 1-2 uker senere.

Fra sist svangerskap mener jeg at de blodprøvene ikke tas før uke 12. Hjertelyd vil de fleste ikke sjekke før etter oul, fordi den kan være veldig vanskelig å finne så tidlig! At de sjekker den fra uke 10 synes jeg hørtes skrekkelig tidlig ut!

Jeg vurderer faktisk å gå til privat jordmor da.. får se hva det blir til her [emoji4]

Jeg ønsket å gå til jordmor for første kontroll, men fikk blankt avslag hvor jeg fikk beskjed om å gå til fastlegen. Når jeg sa at jeg ønsket å gå til en jordmor ble jeg bare sendt til privatklinikk hvor jeg må betale masse.. Så blir tydeligvis lege på meg.

Jeg ønsket å gå til jordmor for første kontroll, men fikk blankt avslag hvor jeg fikk beskjed om å gå til fastlegen. Når jeg sa at jeg ønsket å gå til en jordmor ble jeg bare sendt til privatklinikk hvor jeg må betale masse.. Så blir tydeligvis lege på meg.

Kan man ikke bestille svangerskapskontroll til jordmor til den helsestasjonen man tilhører? Det er jo også gratis.

Leit å høre at du fikk avslag[emoji20]

Kan man ikke bestille svangerskapskontroll til jordmor til den helsestasjonen man tilhører? Det er jo også gratis.

Leit å høre at du fikk avslag[emoji20]

Jo, det som står over alt hvor jeg har lest. At man kan velge om man vil gå til fastlege, jordmor eller bytte på. Jeg har en fastlege som jeg aldri har møtt, bare vært vikarer inn og ut. Ønsket derfor å gå til jordmoren på helsestasjonen. Fikk ikke komme før i uke 24

Jo, det som står over alt hvor jeg har lest. At man kan velge om man vil gå til fastlege, jordmor eller bytte på. Jeg har en fastlege som jeg aldri har møtt, bare vært vikarer inn og ut. Ønsket derfor å gå til jordmoren på helsestasjonen. Fikk ikke komme før i uke 24
Så utrolig kjedelig :( Det skal være fritt fram for å velge om man vil til lege eller ikke, så det der var rart :meh:

Gikk tidlig til lege og krevde TUL. Den hadde jeg idag så nå er neste hos jordmor 26mai.

Fastlegen tar obligatoriske blodprøver.
Helsestasjon har jordmor og gjør målinger

Back
Topp