Tvilling-tråden

Hmm.. Jeg fant ut på tul 12+3 at det var tvillinger. Ringte legen dagen etter, men fikk ikke ordinær ultralyd tidligere likevel. Men det er litt rart.. Var på privat ultralyd idag og spurte litt om sånne ting. Og da sa han at det var mye lettere å se om det er eneggede eller toeggede tvillinger tidlig som du sier. Han sa også at med eneggede tvillinger skal man ha tettere oppfølging og ultralyd annenhver uke fra uke 16.. Litt vanskelig å få til det når man ikke får tilbud om ultralyd i uke 16 da men...

Hmmm.... ja, da er det jo litt vanskelig! Og det er jo ikke lett for oss å vite hva vi har rett på...
Så du har valgt å gå privat da? For sikkerhetsskyld?
Virker jo som at ikke alle legene følger samme reglement...

Hmmm.... ja, da er det jo litt vanskelig! Og det er jo ikke lett for oss å vite hva vi har rett på...
Så du har valgt å gå privat da? For sikkerhetsskyld?
Virker jo som at ikke alle legene følger samme reglement...
Jeg valgte privat for sikkerhets skyld ja. Fikk litt dårlig oppfølging på sykehuset synes jeg, så verdt det for å få litt sjelero [emoji6] og idag 24+3, fikk vi se de vakre jentene våre i 4D [emoji171][emoji171]

Det er ganske garantert at det er to-eggete siden det ble satt inn to egg. Og på TUL-bildet mitt ligger de i hver sin "pose" liksom, så det er vel ingen tvil...
Kanskje fastlegen skjønte det og derfor ikke sendte meg til ny tidlig ul?
Skulle likevel likt å bli sendt inn i "systemet" så fort som mulig. Så sykehuset er klar over meg.
Ååh:) ja den kan det jo hende at det er derfor. Jeg har ikke vært på noe mer på sykehuset enn OUL nå i uke 17 bortsett fra uke 12 for screening.[emoji4] oppfølgningen starter opp før meg med det. Neste time på sykehus for meg er nå uke 22 og 24 og deretter hver 14.dag etter det :)

Jeg valgte privat for sikkerhets skyld ja. Fikk litt dårlig oppfølging på sykehuset synes jeg, så verdt det for å få litt sjelero [emoji6] og idag 24+3, fikk vi se de vakre jentene våre i 4D [emoji171][emoji171]

Å så koselig! [emoji3] gratulerer med jentene! [emoji176][emoji176]

Vi får vurdere privat vi også dersom oppfølginga er dårlig. Spanderer gjerne noen tusenlapper for å være sikker på at barna har det bra.

Ååh:) ja den kan det jo hende at det er derfor. Jeg har ikke vært på noe mer på sykehuset enn OUL nå i uke 17 bortsett fra uke 12 for screening.[emoji4] oppfølgningen starter opp før meg med det. Neste time på sykehus for meg er nå uke 22 og 24 og deretter hver 14.dag etter det :)

Hva er screening? Var det fastlegen som sendte deg dit i uke 12? Eller var det da det ble oppdaget at du bar tvillinger?

Syns det virker så lenge med 5 uker mellom hver gang, men det trengs vel ikke oftere i starten...

Hva er screening? Var det fastlegen som sendte deg dit i uke 12? Eller var det da det ble oppdaget at du bar tvillinger?

Syns det virker så lenge med 5 uker mellom hver gang, men det trengs vel ikke oftere i starten...
Fastlegen sendte henvisning til oppfølging av flerlingsvangerskap når jeg var der i uke 7+4. Sykehuset vil gjerne se rundt uke 12 for å se hvilken grad av risiko svangerskapet medfører i forhold til hva tvillingene deler eller ikke [emoji4] Hu sendte også samtidig henvisning om Fødeplass og OUL [emoji4]

Lurer på en ting til.

Må vel søke fødested snart og jeg klarer ikke velge mellom Riksen og Ahus. Jeg sokner til ahus og det er kortest vei dit (ca 15 min), men har ikke så godt forhold til det sykehuset når det har vært andre ting.
Mens det er på Riksen jeg har fått fertilitetsbehandling, så føler meg mer "hjemme" der.
Men min følelse har jo egentlig ikke noe å si når det gjelder fødestuen.

Har noen her inne født på ett av de sykehusene og vil dere si de er flinke med føde generelt, og da spes tvillinger?

Hvilket anbefaler dere?
Jeg har født på ahus og var strålende fornøyd. Vi masse hjelp da det viste seg å være en stjerneskikker , satt fast ble født uten rier da riene hadde stoppet opp og jeg hadde angst for keisersnitt. Fikk god hjelp av jordmor, leger , og barnepleier.
Det var bare en , men kunne tenke meg noe annet sted en ahus. Barselhotellet er og fantastisk .
Masse gratulerer bubbly. Godt å høre at du endelig lykkes , her vi i gang med sprøyter på første prøverørsforsøk

Jeg har født på ahus og var strålende fornøyd. Vi masse hjelp da det viste seg å være en stjerneskikker , satt fast ble født uten rier da riene hadde stoppet opp og jeg hadde angst for keisersnitt. Fikk god hjelp av jordmor, leger , og barnepleier.
Det var bare en , men kunne tenke meg noe annet sted en ahus. Barselhotellet er og fantastisk .
Masse gratulerer bubbly. Godt å høre at du endelig lykkes , her vi i gang med sprøyter på første prøverørsforsøk
Fødte forresten i Mai og opplevde det ikke som det var hektisk eller et samlebånd. Hadde flere ul på ahus , og de tok seg alltid god tid på og forklare og svare på mine spørsmål

Å så koselig! [emoji3] gratulerer med jentene! [emoji176][emoji176]

Vi får vurdere privat vi også dersom oppfølginga er dårlig. Spanderer gjerne noen tusenlapper for å være sikker på at barna har det bra.
Tusen takk [emoji3]
Vet ikke hvilket sykehus du sokner til, men jeg hører til Ahus. Det er veldig mange som har forskjellige erfaringer derfra, som det sikkert er på alle andre sykehus og! Jeg synes definitivt det var verdt hver krone idag for å gå grundig gjennom alt på hver tvilling, hos en som har tid til deg og alle spørsmål du måtte ha. Er ikke hysterisk, men når du får et "oi!" av legen når hun ser at en tvilling avviker på et mål på grafen sin på sykehuset uten å si noe mer om hva det er, hvorfor, og om det er noe farlig, så er det så fint å kunne gå til noen som kan forklare litt mer! Er høysesong på sykehusene nå, så de er nok veldig travle!

Vi oppdaga tvillinger i uke 6 når vi bare skulle bekrefte graviditet hos gyno (gikk til gyno for å sjekke for eggløsning ca annenhver mnd, så var derfor vi fant ut så tidlig at det var toegga (og i det hele tatt tvillinger). Så ville han ha oss tilbake for ny innvendig UL i uke 9 og 12, før legen sendte vanlig henvisning til OUL i uke 18. Var på en privat i uke 16 ca fordi vi er sykt utålmodige sjeler. Men så lenge alt var bra i uke 12, så var det ikke noe ekstra oppfølging før etter OUL på sykehuset.

Vi oppdaga tvillinger i uke 6 når vi bare skulle bekrefte graviditet hos gyno (gikk til gyno for å sjekke for eggløsning ca annenhver mnd, så var derfor vi fant ut så tidlig at det var toegga (og i det hele tatt tvillinger). Så ville han ha oss tilbake for ny innvendig UL i uke 9 og 12, før legen sendte vanlig henvisning til OUL i uke 18. Var på en privat i uke 16 ca fordi vi er sykt utålmodige sjeler. Men så lenge alt var bra i uke 12, så var det ikke noe ekstra oppfølging før etter OUL på sykehuset.
Vi tok også privat UL i uke 16 [emoji16][emoji106]

Fastlegen sendte henvisning til oppfølging av flerlingsvangerskap når jeg var der i uke 7+4. Sykehuset vil gjerne se rundt uke 12 for å se hvilken grad av risiko svangerskapet medfører i forhold til hva tvillingene deler eller ikke [emoji4] Hu sendte også samtidig henvisning om Fødeplass og OUL [emoji4]

Min fastlege ville ikke henvise meg videre enda selvom jeg var 8+6.... ringte sykehuset og de kunne ikke ta meg inn før de får en henvisning.
Så da blir det å vente 4 uker til på ny time hos fastlegen før jeg kommer videre i systemet...

Tusen takk! [emoji5] Det tok sin tid, mye sprøyter, smerter og tårer. Men nå er alt verdt det! [emoji16]
Så herlig at du er i gang med sprøyter, da går tida plutselig veldig fort syns jeg ofte. Ikke lenge igjen til uttak da[emoji6] Lykle til!

Og så bra du var fornøyd på ahus! [emoji5] Det lover jo godt. Jeg merker jeg har begynt å få litt fødselsangst allerede, så fint at de er proffe.

Tusen takk [emoji3]
Vet ikke hvilket sykehus du sokner til, men jeg hører til Ahus. Det er veldig mange som har forskjellige erfaringer derfra, som det sikkert er på alle andre sykehus og! Jeg synes definitivt det var verdt hver krone idag for å gå grundig gjennom alt på hver tvilling, hos en som har tid til deg og alle spørsmål du måtte ha. Er ikke hysterisk, men når du får et "oi!" av legen når hun ser at en tvilling avviker på et mål på grafen sin på sykehuset uten å si noe mer om hva det er, hvorfor, og om det er noe farlig, så er det så fint å kunne gå til noen som kan forklare litt mer! Er høysesong på sykehusene nå, så de er nok veldig travle!

Jeg sokner også til Ahus, er bare ca 15-20 min kjøring dit. Så frister veldig. Du har nok rett i at det er både positive og negative opplevelser på alle sykehus. Jeg hadde daua om legen sa "oi!" uten å forklare nærmere! Skal snakke med sambo om privat ultralyd. Vil jo ikke overdrive heller.... men Gud som jeg lurer på om alt er bra inni der! Må bare regne med at så lenge jeg ikke har smerter eller annet, så bør alt være bra.

Å! Så ofte! Det hørtes beroligende ut [emoji5]
Vi var på ul i uke 5+6 faktisk (pga overstimulering), og da så han bare en der. Så ble veldig overrasket i uke 8+6 da vi så to. Men når jeg studerer det første bildet tror jeg at jeg enser der den andre er som ikke ble oppdaget.

Har veldig lyst på ul i uke 12-13, sånn at jeg kan roe nervene litt. Er det ikke litt mer sikkert at det skal gå bra etter uke 12? [emoji1374][emoji5]

Å! Så ofte! Det hørtes beroligende ut [emoji5]
Vi var på ul i uke 5+6 faktisk (pga overstimulering), og da så han bare en der. Så ble veldig overrasket i uke 8+6 da vi så to. Men når jeg studerer det første bildet tror jeg at jeg enser der den andre er som ikke ble oppdaget.

Har veldig lyst på ul i uke 12-13, sånn at jeg kan roe nervene litt. Er det ikke litt mer sikkert at det skal gå bra etter uke 12? [emoji1374][emoji5]
Så tidlig er det jo veldig smått inni der, så skjønner at han kan ha oversett det :hilarious: Vi fortalte det til sjef og familie i uke 13, etter vellykka UL uka før. Uke 12 er jo den "magiske" grensa som mange går å venter på, for risikoen for at det skal gå galt synker etter uke 12. Føler "alle" forteller det til folk etter uke 12 :hilarious: Men ja, jeg hadde tatt UL i uke 12/13 hadde jeg vært deg.

Fikk brev fra Ahus i dag med time til OUL 20. Juli. Da er jeg 19+0.
Det virker ikke som at de har fått med seg at vi venter tvillinger selvom jordmor skrev det spesifikt på søknaden.... [emoji17]
Hadde trodd vi skulle få en TUL for å avdekke type tvillinger, plassering osv....

Nå vurderer jeg sterkt privat TUL. Må bare snakke med sambo først.

Skuffa over Ahus.. [emoji19]

Fikk brev fra Ahus i dag med time til OUL 20. Juli. Da er jeg 19+0.
Det virker ikke som at de har fått med seg at vi venter tvillinger selvom jordmor skrev det spesifikt på søknaden.... [emoji17]
Hadde trodd vi skulle få en TUL for å avdekke type tvillinger, plassering osv....

Nå vurderer jeg sterkt privat TUL. Må bare snakke med sambo først.

Skuffa over Ahus.. [emoji19]
Det er legen din som må sende henvisning om tidlig ultralyd til ahus :) men skjønner at du er skuffet.

Det er legen din som må sende henvisning om tidlig ultralyd til ahus :) men skjønner at du er skuffet.

Takk! Altså en egen henvisning altså? Da skal jeg spørre om det når jeg skal til fastlegen på torsdag. Takk for info! [emoji1374]

Back
Topp