Ingen vektoppgang enda.

Miss B

Forelsket i forumet
Høsthjerter 2017
Fortsatt ingen vektoppgang og jeg er i uke 18. Er dette normalt? Begynner å bli veldig bekymret. Har jo fått litt mage, men synes ikke den har vokst på noen uker.

Jeg hadde ingen vektoppgang før sent i svangerskapet med nr 1. Ser ut til at det blir slik den gangen her også. Ikke gått på ett gram enda. Er 18+1 i dag [emoji5] Det er helt normalt ble jeg fortalt av jordmor. Men om du skulle være bekymret, ta en telefon til legen din eller jordmor [emoji5]

Helt normalt. Både å ha gått opp ingenting og å ha gått opp masse er normalt så langt. Noen legger på seg masse is vangerskapet, noen lite, noen tidlig, noen sent. Jeg hadde heller ikke gått opp til uke 18, men nå de siste to ukene har det kommet på et par kg. Omtrent sånn hadde jeg det sist også. Jeg legger på meg en del kg senere tenker jeg. Magen har blitt stor nok, i hvert fall. Og uansett så tar babyen det den trenger :)

Ingenting her heller, men jeg har mer enn nok å gå på enda :) Google sier at "alt" er normalt, så med mindre du er undervektig fra før av ville jeg ikke bekymret meg.

Ikke noe her heller. Med første gikk jeg opp fra uke 29 og da endte på 9 kg opp i vekt. Er stor fra før så er ihvertfall ingen fare her Hehe

Det er det samme her. Eller, jeg har nå gått opp ca 0,5 kg, er fremdeles da 3,5 kg under vekten jeg hadde ved siste mens.. OUL i går og babyen vokser og har det veldig bra :)

Nyt det, det har nok ingenting å si. Det er også vanskelig å bedømme hvor mye magen vokser. Jeg har bekymret meg litt for min egen mage, men etter at jeg begynte å måle sf målet selv har jeg sluttet å stresse. Så det kan være et tips for de som klarer å kjenne den selv :)
Kjenner du liv og sånt ennå?

Helt normalt! Jeg ville ikke bekymret meg for det.
Jeg har nå de siste dagene lagt på meg mine første gram, nærmere bestemt 0,5 kilo, men jeg måtte til uke 17 før det skjedde :D
Vektoppgangen kommer når den kommer, så lenge du spiser greit! :)

Nyt det, det har nok ingenting å si. Det er også vanskelig å bedømme hvor mye magen vokser. Jeg har bekymret meg litt for min egen mage, men etter at jeg begynte å måle sf målet selv har jeg sluttet å stresse. Så det kan være et tips for de som klarer å kjenne den selv :)
Kjenner du liv og sånt ennå?
Sf målet, er det over symfysen? Får google hvordan det måles. Kjenner ikke liv, men har fremreliggende morkake så kommer nok ikke til å kjenne noe før etter uke 20.

Sf målet, er det over symfysen? Får google hvordan det måles. Kjenner ikke liv, men har fremreliggende morkake så kommer nok ikke til å kjenne noe før etter uke 20.
Symfyse-fundus, fra bunnen til toppen av livmora. De måler ikke dette før i uke 24, det sier ikke så mye tidligere.
Synes du selv at magen vokser? Har du litt "reserver" fra før?

Symfyse-fundus, fra bunnen til toppen av livmora. De måler ikke dette før i uke 24, det sier ikke så mye tidligere.
Hadde BMI på 26 og litt mage fra før av, men ser at den har blitt større. Lurer jo på om det er baby eller for mye kakespising. Har nok litt lett for å bekymre meg, men har en gravidapp som sier at jeg har lagt på meg for lite. OUL på tirsdag så får bare holde ut til da.

Hadde BMI på 26 og litt mage fra før av, men ser at den har blitt større. Lurer jo på om det er baby eller for mye kakespising. Har nok litt lett for å bekymre meg, men har en gravidapp som sier at jeg har lagt på meg for lite. OUL på tirsdag så får bare holde ut til da.
Startet ut med omtrent samme BMI som deg og la på meg 8 kilo tilsammen sist. Du har jo fortsatt tid på deg til å gå opp de 7-11 kiloene som er anbefalt for oss lettere overvektige. Fordelen med å være litt overvektig er at man har et energilager fra før som graviditeten kan tære på selv om man kanskje ikke greier å spise nok.

Godt du har ultralyd snart! Men du har kanskje vært på svangerskapskontroller allerede?

Startet ut med omtrent samme BMI som deg og la på meg 8 kilo tilsammen sist. Du har jo fortsatt tid på deg til å gå opp de 7-11 kiloene som er anbefalt for oss lettere overvektige. Fordelen med å være litt overvektig er at man har et energilager fra før som graviditeten kan tære på selv om man kanskje ikke greier å spise nok.

Godt du har ultralyd snart! Men du har kanskje vært på svangerskapskontroller allerede?
Ja, var på TUL i uke 12 og da var alt fint. Håper alt er bra nå også. Du har nok rett i at jeg enda har tid til å legge på meg. Så lenge babyen har det bra får jeg vel kanskje være glad for at vekta ikke fyker til værs. [emoji1]

Ja, var på TUL i uke 12 og da var alt fint. Håper alt er bra nå også. Du har nok rett i at jeg enda har tid til å legge på meg. Så lenge babyen har det bra får jeg vel kanskje være glad for at vekta ikke fyker til værs. [emoji1]
Ja, ingenting som tilsier at noe skulle være galt (og hvis du ser godt etter, kanskje rumpa har krympa litt?)
Kose deg på OUL :)

Det er vel først senere år at de har begynt å måle så seint? Jeg har iallfall kryss fra uke 15 på de gamle helsekortene mine, og kurven er helt stabil fra starten.

Det er vel først senere år at de har begynt å måle så seint? Jeg har iallfall kryss fra uke 15 på de gamle helsekortene mine, og kurven er helt stabil fra starten.
Stemmer sikkert det, fra 2013/2014 kanskje? Det er jo vekstavvik det målet skal fange opp, og det er ikke særlig aktuelt før etter uke 20.

Sist svangerskap begynte jeg å gå opp i vekt etter uke 20. Og magen kom heller ikke før sånn uke 24 eller noe, så helt innafor normalen. Denne gangen har jeg gått opp 2 kilo så langt, men magen er kjempestor i forhold til sist gang. Denne magen her hadde jeg sikkert ikke før uke 30 sist [emoji85] Så mye som er innafor normalen [emoji1] Heldigvis... hehe

Ligger også omtrent der eg starta, litt avhengig av hva som eg tenker som startvekt (iom gravid på nyåret, rett etter jul....). Har forsåvidt gått ned og så opp igjen det da, så tilbake til start kan en si. Lurer fælt på hvor magen har tatt vekta fra, for den har definitivt vokst! (livmor+fostervann+morkake+baby nærmer seg vel en kilo mener eg...?)
19+4 nå, vært gravid i litt over 20 uker....

Ps! Dersom det kan hjelpe for å roe nervene: svigerinna mi er nå 30-og noe på vei (termin midten av juni), ho har ikkje gått opp noe så langt, etter råd fra lege/jm (+at ho må ha vært kjempeflink med kosthold/bevegelse for å ha fått til det). Vel og merke ganske overvektig etter tidligere svangerskap, men får nå altså brukt dette svangerskapet til å gå ned i vekt! Så tror ikke du skal være redd for babyen ;) Men det er ikke lurt å gjøre det samme uten å snakke med lege/jm
først ;)

Jeg gikk opp en kilo fram til uke 20. Endte vel opp på åtte-ni kilo og fikk 3,270 gr med velskapt babylykke. Venninnen min gikk opp 14 kilo fram til uke 20. Vi er begge normalvektige.
Alt er visst normalt. Lykke til med OUL. :)

Jeg gikk opp en kilo fram til uke 20. Endte vel opp på åtte-ni kilo og fikk 3,270 gr med velskapt babylykke. Venninnen min gikk opp 14 kilo fram til uke 20. Vi er begge normalvektige.
Alt er visst normalt. Lykke til med OUL. :)
Takk [emoji171] Godt å høre at alle har ulike svangerskap. 2 dager til OUL [emoji1]

Back
Topp