Velge fødeplass?

Bubbly

ønsker meg en liten skatt
Vi må vel velge fødeplass snart/etterhvert?

For oss står valget mellom Ahus og Riksen, hvor Ahus er veldig nærme, men jeg føler meg mer "hjemme" på Riksen etter fertilitetsbehandling.

Har noen erfaring fra disse to fødeplassene og hva anbefales?

Hadde gått for Ahus, hadde ks der i februar og tross stappfulle fødestuer, barsel og hotell følte jeg at jeg fikk super oppfølging.

Du får vel tvillinger? ahus er jo ledende i landet på prematur og dusmatur fødsler [emoji5]

Hadde gått for Ahus, hadde ks der i februar og tross stappfulle fødestuer, barsel og hotell følte jeg at jeg fikk super oppfølging.

Du får vel tvillinger? ahus er jo ledende i landet på prematur og dusmatur fødsler [emoji5]

Takk for tips [emoji5]
Ja tvillinger her. Jeg har jo ikke peiling på hvem som kan mest av disse sykehusene, men veldig glad du visste! Blir vel omtrent garantert prematurt for oss. Så da heller jeg mest mot ahus altså. Det er jo også kjappest å komme seg dit hvis det skjer noe dramatisk. Bare ca 15 min kjøring.

Superfornøyd med ahus. Født tre ganger der. Alltid super oppfølgning til tross for midt i fødeboom og alt.

Superfornøyd med ahus. Født tre ganger der. Alltid super oppfølgning til tross for midt i fødeboom og alt.

Takk for svar [emoji5] Høres jo lovende ut

Jeg har ikke noen erfaring med å føde på noen av de to, men var på samtale på Ahus, da mitt valg er de eller Ullevål. Siste er mye nærmere.
Men de fortalte at det oftere blir sendt gravide fra oslo og til Ahus på grunn av plassmangel. Omvendt skjer nesten aldri.
Jeg har forøvrig flere ganger være operert på Riksen og har kun positive inntrykk av de. :)

Jeg har ikke født på noen av stedene, men på Ullevål i uke 31+0. Super fornøyd :-D Hadde kontakt med ei på forumet her som også fødte 31+0 akkurat en uke etter meg, på Ahus. Hun var ikke fornøyd, følte seg ikke godt tatt vare på og måtte stille spørsmål til alt istedenfor å bli fortalt hele veien hva det er som skjer med babyen. Møtte fler på Ullevål som hadde blitt flyttet fra riksen til Ullevål pga kapasitet og de var veldig gla for nettopp det. På nyfødt intensiv på riksen ligger alle babyer i samme rom, uansett hvor syke eller friske de var. Hadde du et veldig sykt barn måtte du sitte å se på at andre pakket og dro hjem for.eks. De med friske barn satt med en slags "dårlig" samvittighet fordi barnet dems var frisk, mens barnet som lå siden av kjempet for livet. Det var hvertfall slik i 2013, og jeg tror ikke de har bygd om som jeg vet. På Ullevål er det en lang gang med forskjellig stuer av alvorlighetsgrad, så der kan man "skjerme" seg litt og fokusere på seg selv og sitt eget barn.. jeg vil absolutt anbefale Ullevål, og har alt søkt dit selv. Sniker fra januar2018 [emoji4]

Såå.. jeg tenker at hvis du vet at du får premature så vil jeg anbefale å styre unna riksen hvis det fortsatt er slik der som det var i 2013. Man har mer enn nok med å tenke på seg selv da man blir på sykehuset i mange uker. Vi var i 7 :-)

Last edited:
Takk for tips [emoji5]
Ja tvillinger her. Jeg har jo ikke peiling på hvem som kan mest av disse sykehusene, men veldig glad du visste! Blir vel omtrent garantert prematurt for oss. Så da heller jeg mest mot ahus altså. Det er jo også kjappest å komme seg dit hvis det skjer noe dramatisk. Bare ca 15 min kjøring.

Merket du noe før du visste at det var tvillinger? :) :) Spennende ❤️

Såå.. jeg tenker at hvis du vet at du får premature så vil jeg anbefale å styre unna riksen hvis det fortsatt er slik der som det var i 2013. Man har mer enn nok med å tenke på seg selv da man blir på sykehuset i mange uker. Vi var i 7 :-)

Ja, det hørtes ikke noe koselig ut som du forteller fra riksen... 7 uker?! Shit... ja, da er det greit å få litt ro for seg selv... Takk for info!

Merket du noe før du visste at det var tvillinger? :) :) Spennende [emoji173]️

Sjansen var der hele tiden siden de satt inn 2 egg med prøverør. Men jeg hadde ikke troa på suksess siden vi hadde hatt 7 negative forsøk tidligere.

Første tegn var overstimulering (oppblåsthet og tungpustet pga væske i buken) som oppstod ca 9-10dpo. Testa 11 dpo og fikk pos test. Overstimulering kommer av økt mengde hcg i kroppen (men sier ikke om det er 1 eller 2 da).

Så var det andre tegnet at jeg hadde ganske høy hcg:
12 dpo=140hcg, 14dpo=356hcg, 15dpo =480hcg, 18dpo=1280hcg, 27dpo= 25.000hcg.

Tredje tegnet som kom 5+6 var den enorme kvalmen.

Så jeg mistenkte 2 stk i starten, men på TUL 5+6 så de bare 1, og da falt jeg til ro med det. Så overraskelsen ble stor da de så 2 stk klart og tydelig på TUL 8+1 [emoji5]

Ja, det hørtes ikke noe koselig ut som du forteller fra riksen... 7 uker?! Shit... ja, da er det greit å få litt ro for seg selv... Takk for info!
Håper ikke jeg skremte deg med dette. 7 uker var fordi han kom så tidlig som han gjorde, fordi jeg fikk alvorlig svangerskapsforgiftning. I tillegg til prematur var han også dysmatur. Lillegutt måtte over 2 kg før vi fikk reise hjem, og det tok sin tid :-) Vet at med riksen og nyfødt intensiv er det spesielt, så tenkte det var greit å fortelle :-)

Håper ikke jeg skremte deg med dette. 7 uker var fordi han kom så tidlig som han gjorde, fordi jeg fikk alvorlig svangerskapsforgiftning. I tillegg til prematur var han også dysmatur. Lillegutt måtte over 2 kg før vi fikk reise hjem, og det tok sin tid :-) Vet at med riksen og nyfødt intensiv er det spesielt, så tenkte det var greit å fortelle :-)

Jeg syns alt dette er skummelt uansett siden det er så nytt for meg [emoji12] men jeg regner med at de færreste må bli 7 uker. Tipper vi må bli en stund, men ikke så lenge. Uff, syns virkelig synd på deg og baby som fikk en så tøff start.

Tror valget faller på ahus. Regner med at de har enerom for premature tvillingfamilier. Jeg håper hvertfall det [emoji1374][emoji15]

Er nok stuer på Ahus også, slik som på Ullevål. Så alene er man nok uansett ikke hvis man må være på intensiven. Det var 4 babyer i stua vi var på :-) Baby sov der og vi sov på hybel 3 etasjer over. Vårt tilfelle var av sjeldenhet, så 7 uker er nok ikke normalt nei :-) må også legge til at baby var en tøffing og er en frisk og fin 4-åring i dag, ikke tatt skade av at han kom så tidlig [emoji173] Skjønner at du synes det er skummelt alt, men legene er så flinke i dag at dette kommer til å gå kjempefint!! Med tvillinger på vei blir du ekstra godt tatt vare på også[emoji173]

Er nok stuer på Ahus også, slik som på Ullevål. Så alene er man nok uansett ikke hvis man må være på intensiven. Det var 4 babyer i stua vi var på :-) Baby sov der og vi sov på hybel 3 etasjer over. Vårt tilfelle var av sjeldenhet, så 7 uker er nok ikke normalt nei :-) må også legge til at baby var en tøffing og er en frisk og fin 4-åring i dag, ikke tatt skade av at han kom så tidlig [emoji173] Skjønner at du synes det er skummelt alt, men legene er så flinke i dag at dette kommer til å gå kjempefint!! Med tvillinger på vei blir du ekstra godt tatt vare på også[emoji173]

Så godt å høre gutten din klarte seg bra til tross for en røff start! Så babyene ligger i en slags stue sammen? Det er vel for at sykepleierne må følge med på dem da? Uff, jeg gruer meg litt til dette allerede, men de tar nok godt vare på oss.
Jeg ble ikke henvist noe sted fra fastlegen i går selvom jeg viste at det var tvillinger. Skal tilbake til fastlegen 13+0 så da velger vi vel sykehus da [emoji1360]

Så godt å høre gutten din klarte seg bra til tross for en røff start! Så babyene ligger i en slags stue sammen? Det er vel for at sykepleierne må følge med på dem da? Uff, jeg gruer meg litt til dette allerede, men de tar nok godt vare på oss.
Jeg ble ikke henvist noe sted fra fastlegen i går selvom jeg viste at det var tvillinger. Skal tilbake til fastlegen 13+0 så da velger vi vel sykehus da [emoji1360]
Ja babyene ligger på overvåkning, mens foreldrene må sove på hotellet eller hybel,slik som vi fikk :-) For oss vet vi ikke om noe annet siden jeg aldri har vært i en "normal" situasjon mtp fødsel. Når vi sto i det var det tøft, men så lenge baby hadde det fint var det helt greit! :-) Man klarer mye mer enn man tror, rett og slett!! :-)

Det skjer nok ingen ekstra tiltak før på første svangerskapskontroll, så uke 13 høres jo normalt ut :-)

Vi må vel velge fødeplass snart/etterhvert?

For oss står valget mellom Ahus og Riksen, hvor Ahus er veldig nærme, men jeg føler meg mer "hjemme" på Riksen etter fertilitetsbehandling.

Har noen erfaring fra disse to fødeplassene og hva anbefales?
Jeg fødte på Riksen. Var veldig fornøyd der! Følte meg godt i Varetatt! Det er jo en mye mindre fødeavdeling enn på Ahus! Vi fikk enerom på barsel. Var ikke så fornøyd på barsel alltid. Det var fordi jeg hadde problemer med amming og det var alt for mange forskjellige inne på samme vakt med alt for mange råd! Men alt i alt så kan jeg anbefale riksen

Jeg fødte på Riksen. Var veldig fornøyd der! Følte meg godt i Varetatt! Det er jo en mye mindre fødeavdeling enn på Ahus! Vi fikk enerom på barsel. Var ikke så fornøyd på barsel alltid. Det var fordi jeg hadde problemer med amming og det var alt for mange forskjellige inne på samme vakt med alt for mange råd! Men alt i alt så kan jeg anbefale riksen

Takk for svar [emoji5] Jeg syns det er viktig at det er bra på barsel siden vi sikkert må bli der en stund. Men enerom er jo knall.
Uff, har hørt mange syns det er vanskelig med amming og alle som kommer med råd for det. Gruer meg litt til det...

Takk for svar [emoji5] Jeg syns det er viktig at det er bra på barsel siden vi sikkert må bli der en stund. Men enerom er jo knall.
Uff, har hørt mange syns det er vanskelig med amming og alle som kommer med råd for det. Gruer meg litt til det...
Ja, når jeg har hørt rundt med andre venninnen så opplevde vel de fleste det. Men når jeg er sykepleier selv så henger jeg meg opp i slike ting Ellers var det veldig fint. Det var rolig på avdelingen og den ene nattevakten tok hun på natten og ga henne melk så jeg fikk sover Glemmer aldri henne! På føden og obs posten før har jeg bare godt å si om :)! Vet ellers lite om intensiv og div! Bare at Rikshospitalet er der risikopasienter ( som meg selv) skal føde! Så de har jo en god kompetanse ?

Back
Topp