Male og gravid

Lillejulispire2017

Glad i forumet
Hei :)

Vet ikke om dette spm egner seg her inne på generelt, men spør likevel :angelic:

Jeg skal pusse opp soverommet til meg og mannen. jeg er gravid 30+5 idag.
Det jeg lurer på er ang maling, og hvordan det er når man er gravid. Lønner det seg og bruke maske som dekker for nese og munn? om dere skjønner hva jeg mener :pompus:
For skal også rive av tapeten som er på veggene fra før :wtf:

Tusen takk for alle råd og svar på forhånd :happy:

Jeg jobber med maling, og har gjort det en del år. I forhold til støvpartikler og malingspartikler vil jeg anbefale deg å bruke en maske som er egnet for det. Det vet de på butikken, ut ifra hva du skal gjøre.

Skal du male vil jeg anbefale deg å bruke Sens eller Bliss som er godkjente og gode helsemalinger. Disse har de beste godkjenningene. MEN du kan også bruke vanlige malingsvarianter, under gode forhold med utlufting, og helst maske. Ulempen med vanlig maling, både olje og akryl er at avdampingen varer lengre og det er da ikke gunstig å sove der hvertfall første uka i utgangspunktet. Med en helsemaling kan du sove der allerede første natta.

Jeg jobber med maling, og har gjort det en del år. I forhold til støvpartikler og malingspartikler vil jeg anbefale deg å bruke en maske som er egnet for det. Det vet de på butikken, ut ifra hva du skal gjøre.

Skal du male vil jeg anbefale deg å bruke Sens eller Bliss som er godkjente og gode helsemalinger. Disse har de beste godkjenningene. MEN du kan også bruke vanlige malingsvarianter, under gode forhold med utlufting, og helst maske. Ulempen med vanlig maling, både olje og akryl er at avdampingen varer lengre og det er da ikke gunstig å sove der hvertfall første uka i utgangspunktet. Med en helsemaling kan du sove der allerede første natta.

Tusen tusen takk for gode tips :) Da kommer jeg nok til og gå for Sens eller Bliss.
Jeg spør sikkert dumt nå, men får man taki det hos vanlig fargehandel?

jeg bruker maske selv om jeg maler ute er 26 uker på vei;P

Maske må man ha. Pratet med en maler som var blitt skadet mens jeg var gravid med yngste. Han anbefalte at man ungikk å male selv med de nye malingene.

Vi holder også på å pusse opp, og malte barnerommet idag, jeg var med 5 minutter i begynnelsen helt til mannen kom på at det kanskje ikke var så smart :P Leste litt, og her er infoen fra Helse-Norge: https://helsenorge.no/gravid/trygghet-og-gravid

Utifra et føre-var prinsipp anbefales det å ikke male, men man går utifra at det har liten eller ingen påvirkning på babyen.

Fant også et svar fra Lommelegen om graviditet og oppussing: http://www.lommelegen.no/legesvar/oppussing-i-svangerskapet

Igjen så er det ikke studier som viser at det kan være skadelig, men at løsemidlene kan gi forskjellige typer hjerneskader og økt abortrisiko, men at faren er størst de første 12 ukene i den organdannede fasen.

Personlig stanset jeg med malingen, så får mannen heller stå for denne biten av oppussing også, så får jeg heller komme sterkere tilbake etter graviditeten. Om du har et valg, så hadde jeg nok ikke utsatt babyen unødvendig for potensielt skadelige stoffer og avgasser.

Jeg har latt mannen male [emoji56] men har hørt at sens og bliss går fint, pluss at det er lurt med maske og viktig å lufte godt.

Bruk vannbasert maling ikke oljebasert [emoji846]
De fleste oljemalingene i dag er også vannbasert :) Litt misforstått tema. Tidligere var oljemalingene (alkyder) tynnet med whitespirit, men det er fåtall igjen av disse nå :) Nå er de fleste alkyder også vanntynnbare. Men vil dog heller anbefale en vanntynnbar akrylmaling, da disse har noe kortere avdamingstid.

De fleste oljemalingene i dag er også vannbasert :) Litt misforstått tema. Tidligere var oljemalingene (alkyder) tynnet med whitespirit, men det er fåtall igjen av disse nå :) Nå er de fleste alkyder også vanntynnbare. Men vil dog heller anbefale en vanntynnbar akrylmaling, da disse har noe kortere avdamingstid.
Ok, var bare det eg fikk beskjed om av maler da eg var gravid

I følge Jotun er det helt uproblematisk å male med alle deres malinger så nær som oljemaling.

Jeg har malt to rom mens jeg har vært gravid. Med vannbasert maling. Vinduene åpne. Og det luktet ingenting av malinga verken når jeg malte eller etterpå. Men det skader jo ikke å ha på maske da.

Og når dere skal rive tapet så kan det uansett være greit med maske da det kan støve en del. Og det er ubehagelig, gravid eller ei :)

I følge Jotun er det helt uproblematisk å male med alle deres malinger så nær som oljemaling.
Det hadde jeg ikke gjort, selv som forhandler av Jotun. Legger man tiltette for det, ja. Men ikke sånn uten videre :)

Har malt og kommer nok til å gjøre det mer. Vannbasert vanlig maling. Det skal være merket på boksen med varseltrekant om det kan være fare for fosterskade. Skader selvsagt ikke å være ekstra forsiktig, og skylle/vaske utstyr med vann, evt også bruke sense maling. Selv så eg ingen grunn til å bruke masse ekstra på dyrere maling når den vanlige også skal være ok.

Brukte ikke maske, men hadde åpne vinduer og gikk ut av rommet med en gang eg var ferdig.

Mao samme forsiktighetsregler som eg bruker på jobb, er borti litt kjemikalier der, tenker at er det trygt på jobb, er det trygt hjemme. Men spør på malebutikken, de bør ha produktdatablad etc der det går an å lese litt ekstra om malingen ;)

Back
Topp