Setefødsel?

Rose_lill

Andre møte med forumet
Jeg er 37 + 3 i dag og har vært på ekstra UL forrige uke da JM ikke var sikker på leie. Det viser seg at lille ligger i seteleie.. Og alt ligger tilrette for setefødsel (har målt bekken etc). Men jeg lurer på om det er noen her som har erfaring med setefødsel fra før Vs planlagt keisersnitt ? Da jeg må velge mellom setefødsel og planlagt keisersnitt (er førstegangsfødende).
Har lyst til å høre andres erfaringer[emoji4] Har ikke klart å bestemt meg enda for hva jeg vil og har lest mye om begge deler. :) legene anbefaler setefødsel.

Har du fått tilbud om vendingsforsøk? Det kan kanskje løse dillema så du slipper å velge mellom de to alternativene? Jeg skal ha vendingsforsøk snart, håper virkelig jeg slipper setefødsel og ks.

Har du fått tilbud om vendingsforsøk? Det kan kanskje løse dillema så du slipper å velge mellom de to alternativene? Jeg skal ha vendingsforsøk snart, håper virkelig jeg slipper setefødsel og ks.
Vending er ikke et alternativ pga av at jeg har lite fostervann[emoji4]

Jeg er 37 + 3 i dag og har vært på ekstra UL forrige uke da JM ikke var sikker på leie. Det viser seg at lille ligger i seteleie.. Og alt ligger tilrette for setefødsel (har målt bekken etc). Men jeg lurer på om det er noen her som har erfaring med setefødsel fra før Vs planlagt keisersnitt ? Da jeg må velge mellom setefødsel og planlagt keisersnitt (er førstegangsfødende).
Har lyst til å høre andres erfaringer[emoji4] Har ikke klart å bestemt meg enda for hva jeg vil og har lest mye om begge deler. :) legene anbefaler setefødsel.

Jeg hadde ks med min første pga seteleie, og jeg opplevde det som en fin fødsel! Hadde ks med nr 2 også og skal ha det nå med nr.3!
Planlagt ks er veldig fint istedetfor eventuelt hastesnitt hvis ting ikke går som det skal!

Men jeg tror du får veldig mye hjelp og støtte av jordmødre, leger etc ved setefødsel! Og terskelen for å få ks hvis du føler det ikke går så bra er lav i forhold til vanlig fødsel!

Jeg ønsker deg masse lykke til, husk at det er du som velger hva som er best for deg[emoji5]

Min forrige var seteleie, ble oppdaget når vi kom til sykehuset og riene hadde startet. Jeg ble anbefalt setefødsel fremfor KS, og valgte å prøve. Følte meg veldig godt ivaretatt hele veien, endte tilslutt med KS da jeg ikke fikk pressrier etter å ha kommet til full åpning. Det har vært usikkert om denne babyen også ligger i seteleie, blir nok henvist til ultralyd på kontroll imorgen. Hvis det viser seg å være sete vil jeg prøve vaginal fødsel igjen. KS var absolutt en fin opplevelse for min del, men jeg tenker at fødsel er bedre for kroppen likevel :)

Nr 2 satt i sete, jeg valgte KS. Hadde en fantastisk opplevelse...hadde valgt det samme igjen, uten tvil :)

Har ikke erfaring selv, men ei god venninne fødte i sete og hun syntes det var en fin fødsel. Bare litt mye folk inne på fødestua på det travleste pga de vil være på den sikre siden ;)

Bestevennina mi fødte setefødsel for 2 uker siden! ;) Hun var kjempe flink! :) Ikke rivnet hun engang, så hun var heldig :)

Hei, sniker fra august. Jeg ble overtalt til vaginal setefødsel med førstemann. Det endte i hastekeisersnitt ved full åpning etter 12 timer med rier. Legene i Norge ønsker visst at kvinner bør prøve å føde vaginalt, uansett, til tross for at internasjonal forskning viser at det er tryggere å ta keisersnitt ved seteleie.

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0140673600028403

https://nhi.no/familie/graviditet/s.../seteleie/anbefaler-keisersnitt-ved-seteleie/

Jeg hadde en meget god opplevelse med keisersnittet og kom meg raskt. Blir det seteleie igjen denne gangen er det ingen tvil - jeg kommer til å insistere på planlagt keisersnitt. Håper selvsagt han legger seg rett vei :) Lykke til, uansett hva du velger :)

Last edited:
Hadde baby i seteleie nå frem til forrige uke. Snudde seg av seg selv.
Jeg hadde bestemt med for setefødsel.
Ingen tvil! :) Men jeg er 3. gangs, takler fødsel veldig godt og har født store barn, så jeg følte meg trygg på at kroppen min skulle klare det.
Vet ikke hvordan jeg hadde tenkt hvis det var 1.

Det viktigste er at du føler deg komfortabel med det tror jeg. Syns ingen skal bli presset til setefødsel hvis man er engstelig i utgangspunktet.

Men jeg er 3. gangs, takler fødsel veldig godt og har født store barn, så jeg følte meg trygg på at kroppen min skulle klare det.

Jeg var 1.gangs, fikk målt bekkenet til å være stort og barnet til å være helt gjennomsnittlig. Hadde ingen fødselsangst da og ikke nå heller. Følte meg også trygg på at kroppen min skulle klare det - og det hadde den nok også gjort, men visse ting tar man bare ikke sjansen på (barnets puls økte plutselig rett før pressriene). Ca. halvparten av planlagte setefødsler ender forøvrig i hastekeisersnitt (https://legehandboka.no/informasjon/nyheter/seteleie---vaginal-forlosning-eller-keisersnitt/)

Jeg var 1.gangs, fikk målt bekkenet til å være stort og barnet til å være helt gjennomsnittlig. Hadde ingen fødselsangst da og ikke nå heller. Følte meg også trygg på at kroppen min skulle klare det - og det hadde den nok også gjort, men visse ting tar man bare ikke sjansen på (barnets puls økte plutselig rett før pressriene). Ca. halvparten av planlagte setefødsler ender forøvrig i hastekeisersnitt (https://legehandboka.no/informasjon/nyheter/seteleie---vaginal-forlosning-eller-keisersnitt/)
Så kjedelig at det ikke gikk som planlagt :/
Nå vet jeg jo aldri hvordan det kunne gått med meg for hun har snudd seg med hodet ned nå.
Som du sier, selvom alt lå til rette så ble det komplikasjoner likevel. Det er en sjanse å ta, absolutt!

Jeg hadde samme dilemma da snuppa lå i sete. Ble snakket igjennom alle detaljene rundt vaginalsetefødsel og alle rund ks. Jeg endte med å ønske setefødsel. Men det fikk jeg kun lov til etter uke 34. Desverre kom jeg aldri til uke 34, jeg fikk infeksjon og det ble hastekeisersnitt.

Men det er ikke umulig at ungen snur seg. Min ble konstatert seteleie med ul under 2timer før snittet, og det var ingen fostervann igjen. Derav egentlig umulig at hun kunne snu seg. Da de åpnet opp lå hun i tverrleie, hun hadde begynt å snu seg.

Dette var visst så «umulig» at min situasjon er den store snakkisen blandt legene og jeg blir brukt som eksempel på at det er mulig dog sjeldent.

Har møtt på leger som når jeg forteller hvem jeg er sier « å er du henne. Deg har jeg hørt om ».

Jeg hadde samme dilemma da snuppa lå i sete. Ble snakket igjennom alle detaljene rundt vaginalsetefødsel og alle rund ks. Jeg endte med å ønske setefødsel. Men det fikk jeg kun lov til etter uke 34. Desverre kom jeg aldri til uke 34, jeg fikk infeksjon og det ble hastekeisersnitt.

Men det er ikke umulig at ungen snur seg. Min ble konstatert seteleie med ul under 2timer før snittet, og det var ingen fostervann igjen. Derav egentlig umulig at hun kunne snu seg. Da de åpnet opp lå hun i tverrleie, hun hadde begynt å snu seg.

Dette var visst så «umulig» at min situasjon er den store snakkisen blandt legene og jeg blir brukt som eksempel på at det er mulig dog sjeldent.

Har møtt på leger som når jeg forteller hvem jeg er sier « å er du henne. Deg har jeg hørt om ».
Hehe, kjendis på barsel? :)
Det er så rart hvordan nesten "alt" er mulig og naturlig. Selv når de sier det er usannsynlig og nærmest umulig, kan det plutselig skje.
Vanskelig å forholde seg til!

Hehe, kjendis på barsel? :)
Det er så rart hvordan nesten "alt" er mulig og naturlig. Selv når de sier det er usannsynlig og nærmest umulig, kan det plutselig skje.
Vanskelig å forholde seg til!
Var en lege som sa til meg ;« Jeg garanterer aldri noe som helst. For alle er forskjellige, men normalen er.....»

Jeg hadde ks med min første pga seteleie, og jeg opplevde det som en fin fødsel! Hadde ks med nr 2 også og skal ha det nå med nr.3!
Planlagt ks er veldig fint istedetfor eventuelt hastesnitt hvis ting ikke går som det skal!

Men jeg tror du får veldig mye hjelp og støtte av jordmødre, leger etc ved setefødsel! Og terskelen for å få ks hvis du føler det ikke går så bra er lav i forhold til vanlig fødsel!

Jeg ønsker deg masse lykke til, husk at det er du som velger hva som er best for deg[emoji5]
Hvordan gikk det med ammingen med førstemann etter ks? jeg har også seteleie og skal ta den samme avgjørelsen. vil kanskje ta ks men siden ammingen gikk ikke så bra med første med normal vaginal fødsel er jeg så engstelig nå med tanke på at det kan være vanskelig etter ks.

Hadde baby i seteleie nå frem til forrige uke. Snudde seg av seg selv.
Jeg hadde bestemt med for setefødsel.
Ingen tvil! :) Men jeg er 3. gangs, takler fødsel veldig godt og har født store barn, så jeg følte meg trygg på at kroppen min skulle klare det.

Det viktigste er at du føler deg komfortabel med det tror jeg. Syns ingen skal bli presset til setefødsel hvis man er engstelig i utgangspunktet.
I hvilken uke snudde hun seg hos deg?

Min flinke snuppa snudde seg i uke 30 men snudde seg i seteleie nå i uke 36. Aldri forventet det skulle skje[emoji85]
Uff :p
Håper virkelig ikke hun har snudd seg igjen her nå :oops:

Back
Topp