Hei :)

kassie

Glad i forumet
Har snoka litt på dere her inne ei stund, og hadde egentlig bestemt meg for å ikke være noen aktiv BVforum'er denne gangen.
Men nå hadde jeg ett spørsmål jeg ikke helt finner noe svar på,så da ble det til at jeg drister meg til å spørre her. Håper det er greit :)
Spørsmålet er vel mest rette mot flergangs, og er som følger:
Er det mye man går "glipp" av om man dropper å gå til jordmor under svangerskapet?

Har 2 barn fra før. Bodde ganske langt ute i distriktet under disse svangerskapene og der var ikke jordmor noe alternativ.Denne gangen bor jeg i by, og har jo tilbud om "det meste" men etter samtale med venninne igår som hadde kjenneskap til evt jordmødre jeg "sokner" til, frister det mest å ta alle kontroller hos fastlegen.

Vet ikke helt om jeg blir så aktiv her inne enda, men kan kanskje presentere meg kort iallefall :)
34 år, gravid med nr 3 og har termin 15 sept, har 2 frøkner som venter spent på lillebror.
Var veldig aktiv her inne under 1 svangerskapet. under 2 ble termingruppa utsatt for trolling ganske tidlig, det la en demper på det hele og det var vel tanken på det som gjorde at jeg ikke var så gira denne gangen heller. :P

Jeg gikk ikke til jordmor første gangen og tror heller ikke kommer til å gjøre det denne gangen heller. Føler ikke jeg går glipp av noe egentlig. Brukte jm kun for å høre hjertelyden i uke 12 første gangen og uke 15 denne gangen. Denne gangen er det prøverør og risikosvangerskap, så det kaaaan hende jeg ombestemmer meg:P

Jeg gikk til jordmor første gang og følte jeg hadde en toppers jordmor, men at det i grunn ikke var så veldig nødvendig å gå til jordmor denne gangen.
Men nå bor jeg ikke på samme sted som sist og jeg kjenner ikke legen min her... dessuten er det klin umulig å få time og ringer man om noe så tar det jo evigheter før de svarer.
Så jeg kontaktet helsestasjonen og fikk en helt fantastisk jordmor.

Jeg trodde jeg hadde en god jordmor sist, men hun her er 10 ganger bedre og hun har lært meg ting jeg ikke visste at jeg lurte på.

Nei jeg ville ikke vært uten jordmor.
Men har du en god lege du er fornøyd med så er vel det mer enn bra nok det også.
Jeg føler at man får mer tid hos jordmor enn hos legen... der har de så dårlig tid og egentlig den samme kunnskapen.
Allmennleger kan litt om mye forskjellig. Men jordmødre kan virkelig faget sitt.

Så dette må du jo føle på selv. Du kunne jo ringt og tatt en time med jordmor... så finner du fort ut om du liker henne eller ikke.

Jeg hadde en veldig god opplevelse med JM sist svangerskap. Følte hun tok seg god tid til meg, lyttet til baby, spurte de rette spørsmålene osv. Legebesøkene (hadde bare to) følte jeg ble veldig kliniske og hun hadde alltid hastverk. Fikk blant annet ikke høre fosterlyd hverken i uke 12 eller 24. Tror dette vil variere veldig i fra lege til lege og JM til JM:)

Velkommen hit lite trolling hær bare masse flotte september mammaer.

Takk for svar :)

Jeg tenker jeg får prøve å få meg en time og teste ut! Jeg har en fantastisk fastlege, så at jeg får bra oppfølging der er jeg ikke i tvil om.
Er det like mange timer hos jordmor som hos legen evt? Føler bare at folk er til jordmor "hele tiden" :)

Og så fint å høre at det er lite trolling her :)

Jeg tenker jeg får prøve å få meg en time og teste ut! Jeg har en fantastisk fastlege, så at jeg får bra oppfølging der er jeg ikke i tvil om.
Er det like mange timer hos jordmor som hos legen evt? Føler bare at folk er til jordmor "hele tiden" :)

Varierer fra kommune til kommune, og også fra gravid til gravid. Jeg får ofte for å følge med blodtrykke feks :) hver uke fra uke 32

Eg går annakvar gong til jm/lege :)

Nå ble jeg nysgjerrig på noe også.. bestiller man selv time hos jordmor eller må det gå via fastlegen?

Jeg gikk sist en gang til jm (er 6 år siden så husker ikke hvordan det var med rekvisisjon eller ikke :-P) men møtte en streng og litt sur dame så ble med den ene gangen.

Får høre hjertelyd hos fastlegen og hun er veldig ålreit men har litt uro rundt fødsel og sånn sett er kanskje en jordmor bedre å gå til?

Nå ble jeg nysgjerrig på noe også.. bestiller man selv time hos jordmor eller må det gå via fastlegen?

Jeg gikk sist en gang til jm (er 6 år siden så husker ikke hvordan det var med rekvisisjon eller ikke :-P) men møtte en streng og litt sur dame så ble med den ene gangen.

Får høre hjertelyd hos fastlegen og hun er veldig ålreit men har litt uro rundt fødsel og sånn sett er kanskje en jordmor bedre å gå til?
Jeg bare ringte ned til helsestasjonen her i byen og snakket med de. Trengte ikke no henvisning her ihvertfall [emoji4]

Du trenger ikke henvisning fra lege, bare å ta direkte kontakt med jordmor i kommunen din. [emoji4]

Har snoka litt på dere her inne ei stund, og hadde egentlig bestemt meg for å ikke være noen aktiv BVforum'er denne gangen.
Men nå hadde jeg ett spørsmål jeg ikke helt finner noe svar på,så da ble det til at jeg drister meg til å spørre her. Håper det er greit :)
Er det mye man går "glipp" av om man dropper å gå til jordmor under svangerskapet?

Har 2 barn fra før. Bodde ganske langt ute i distriktet under disse svangerskapene og der var ikke jordmor noe alternativ.Denne gangen bor jeg i by, og har jo tilbud om "det meste" men etter samtale med venninne igår som hadde kjenneskap til evt jordmødre jeg "sokner" til, frister det mest å ta alle kontroller hos fastlegen.

Vet ikke helt om jeg blir så aktiv her inne enda, men kan kanskje presentere meg kort iallefall :)
34 år, gravid med nr 3 og har termin 15 sept, har 2 frøkner som venter spent på lillebror.
Var veldig aktiv her inne under 1 svangerskapet. under 2 ble termingruppa utsatt for trolling ganske tidlig, det la en demper på det hele og det var vel tanken på det som gjorde at jeg ikke var så gira denne gangen heller. :p

Gratulerer med lillebror og velkommen tilbake! Ingen trolling her nå, vi i admin er veldig PÅ og "passer" på dere, så håper vi ser mer til deg fremover. :)

I kommunen min får jeg så mange timer hos jordmor som jeg bare vil, tror nesten jeg kunne gått ukentlig om jeg følte for det. Delvis fordi de har ressurser til det, delvis pga min medisinske historikk.

Jeg har syntes det har vært fint å være hos jordmor, men litt vel "kosete" nesten nå i starten, veldig mye snakking om følelser og slikt, som legen min knapt streifer innom.

Ringte direkte til jordmor/helsestasjon (fant nummeret på hjemmesida til kommunen) og fikk satt opp time.

Hei og velkommen til oss! :) Jeg gikk til både lege og jordmor sist, og følte meg godt tatt vare på begge steder. Synes du fikk et godt råd om å prøve ut jordmor og se om du liker det og dere gar kjemi. Lykke til :)

Jeg gikk til både og sist, og gjør det samme nå. Legen pga sykemelding og fysiohenvisning osv, mens til jm for å prate om svangerskapet, fødselen og tida etterpå, samt målinger og sjekk av baby.
Sist var både lege og jm veldig dyktige på sine felt, mens nå har jeg en litt "uerfaren" legevikar, så det var trygt å komme til ei jm som virker dyktig og lytter til hva jeg ønsker mer info om.
Jm tok jeg direkte kontakt med etter første kontroll hos legen.

Jeg skal gå til jordmor[emoji4] ikke vært der enda denne gangen men hun er helt fantastisk[emoji4] trenger å ha en å prate med om diverse rundt fødsel og graviditet da jeg er veldig nervøs denne gangen[emoji85]

Var veldig aktiv her inne under 1 svangerskapet. under 2 ble termingruppa utsatt for trolling ganske tidlig, det la en demper på det hele og det var vel tanken på det som gjorde at jeg ikke var så gira denne gangen heller. :p
Heia!!!

Gratulerer med nr 3 på vei, og velkommen tilbake! Jeg husker deg fra tidligere :) Veldig koselig å se gamle nick som dukker opp igjen :)

Back
Topp