Jogging i første trimester

Mia_mini

Elsker forumet
Nå jeg har lest litt på nett og finner konfliktende svar på om jogging i første trimester er ok eller ikke.. :sorry:

På noen steder står det at man kan trene som normalt, om man allerede trener.
Andre steder står det at man ikke burde oversige puls på 140.
Og viktig at man ikke overopphetes. Men vi er i Norge, ikke et problem her. hehe

Hva tror dere?
Jeg skal løpe to 10km løp i april/mai, og pulsen kommer til å bli langt høyere enn 140 da..

Jeg fikk beskjed at du kan drive med det du driver med til normalt. Det er helst at man ikke starter med nye aktiviteter. En venninne. Spilte fotball til hun var 5 måneder på vei. Jordmor sa til hun at siden dette var noe hun hadde drevet med i over 10 år. Så var kroppen vant med og derfor visste hvordan det skulle beskytte fosteret under den aktiviteten. Men dette er mange år siden. Så de har nok kommet med noe annet nå

Jeg løp i 1. Trimester i mitt første svangerskap, fikk beskjed av gynekolog å unngå å ligge i maxpuls over lengre tid, (typ 180 pulsslag) ellers var det bare å løpe på:happy:

Jeg jogger noen ganger men ikke ofte. Men nå som jeg er gravid klarer jeg så vidt å trene normalt. Er så utrolig sliten hele tiden og kvalm og uggen i magen. Men hørt at det skal gå helt fint å jogge om du klarer det [emoji5]

Jeg jogger 2-3 ganger i uka. Prøver å unngå pulssone 5. Noe som er vanskelig da hvilepulsen steg med 10 slag i minuttet allerede i uke 4... skal ikke så mye til før pulsen går opp i max. Tar det rolig og går litt innimellom. Vanskelig når man finner så motstridende info om emnet!o_O

Puls på 140 er jo umulig å holde seg under. Jeg tenker det viktigste er vel at man får nok surstoff, eller?

Jeg løp i 1. Trimester i mitt første svangerskap, fikk beskjed av gynekolog å unngå å ligge i maxpuls over lengre tid, (typ 180 pulsslag) ellers var det bare å løpe på:happy:

Så bra da :) Lurer på om jeg kanskje skal ta det som et rolig løp og ikke tenke noe på tempo.
Bare for å være på den sikre siden..

Jeg jogger 2-3 ganger i uka. Prøver å unngå pulssone 5. Noe som er vanskelig da hvilepulsen steg med 10 slag i minuttet allerede i uke 4... skal ikke så mye til før pulsen går opp i max. Tar det rolig og går litt innimellom. Vanskelig når man finner så motstridende info om emnet!o_O

Puls på 140 er jo umulig å holde seg under. Jeg tenker det viktigste er vel at man får nok surstoff, eller?

Ja, det tenker jeg også.
170 hadde jeg nok klart å holde meg under. Men jeg løper ikke fort i det heletatt, så det kommer til å gå sakte..
Gyn var veldig usikker på hva hun ville anbefale men mente at så lenge jeg ikke hadde det vondt eller tungt for å puste, så burde det gå helt fint..

Jeg fikk beskjed at du kan drive med det du driver med til normalt. Det er helst at man ikke starter med nye aktiviteter. En venninne. Spilte fotball til hun var 5 måneder på vei. Jordmor sa til hun at siden dette var noe hun hadde drevet med i over 10 år. Så var kroppen vant med og derfor visste hvordan det skulle beskytte fosteret under den aktiviteten. Men dette er mange år siden. Så de har nok kommet med noe annet nå

Oij. Det var imponerende da :)
Jeg gjennom fører løpet tenker jeg, men skal følge litt med på formen og pulsen sånn i tilfelle.
Så får det bli en "kosetur" i værstefall :)

På pt-utdanningen lærte vi at det er anbefalt å trene kondosjon 2-3 ganger i uken. Jogging er en av aktivitetene som er anbefalt, men om man opplever ubehag skal man lytte til kroppen. Intensitet mellom 60% til 90% av maks HF er ok, men man må ta hensyn til hva kroppen er vandt med fra før av. 90 % kan derfor bli mye for en som ikke har trent en del fra før og i det siste. Det anbefales økter på 30 til 45 minutter. Skal man trene lengre er det viktig at treningen ikke fører til øvrig økning i kroppstemperatur eller overoppheting, og at man sørger for å opprettholde væske- og energibalanse.

Og det er selvfølgelig mulig med kortere økter på lavere intensitet om kroppen og hodet foretrekker det :)

På pt-utdanningen lærte vi at det er anbefalt å trene kondosjon 2-3 ganger i uken. Jogging er en av aktivitetene som er anbefalt, men om man opplever ubehag skal man lytte til kroppen. Intensitet mellom 60% til 90% av maks HF er ok, men man må ta hensyn til hva kroppen er vandt med fra før av. 90 % kan derfor bli mye for en som ikke har trent en del fra før og i det siste. Det anbefales økter på 30 til 45 minutter. Skal man trene lengre er det viktig at treningen ikke fører til øvrig økning i kroppstemperatur eller overoppheting, og at man sørger for å opprettholde væske- og energibalanse.

Og det er selvfølgelig mulig med kortere økter på lavere intensitet om kroppen og hodet foretrekker det :)

Er man usikker på max hf er 220 - alder en fin tommelfingerregel (men ingen regel uten unntak, så dette stemmer ikke for alle)

Om du er vant til å løpe; ikke heng deg opp i pulsslag. Da må du vite hva maxpuls er i såfall. Men bruk hovedregelen at du skal kunne snakke korte setninger før du på trekke pusten, da ligger du i sone 3-4 ca. Vanskelig å regne på puls når ting endrer seg som gravid, kjenn heller på kroppen. Hold deg unna sone 5, og forsøk og hold deg mest i sone 3 i løpet. Får du heller perse neste år, og heller være med for opplevelsens skyld i år

Om du er vant til å løpe; ikke heng deg opp i pulsslag. Da må du vite hva maxpuls er i såfall. Men bruk hovedregelen at du skal kunne snakke korte setninger før du på trekke pusten, da ligger du i sone 3-4 ca. Vanskelig å regne på puls når ting endrer seg som gravid, kjenn heller på kroppen. Hold deg unna sone 5, og forsøk og hold deg mest i sone 3 i løpet. Får du heller perse neste år, og heller være med for opplevelsens skyld i år

Altså snakke en normal setning sone 3, kort setning / noen ord er det sone 4

Blir litt skremt av denne tråden Trener mye cardio på treningssenter og var der senest i går.. gidder ikke bruke pulsklokke men tar meg rimelig ut Hvorfor skal man kkke gjøre det?

Blir litt skremt av denne tråden Trener mye cardio på treningssenter og var der senest i går.. gidder ikke bruke pulsklokke men tar meg rimelig ut Hvorfor skal man kkke gjøre det?

Huff da. Var ikke meningen å skremme deg!
Gynekologen min sa at så lenge kroppen var vandt med denne typen trening, så skulle det ikke være noe problem altså!
Bare jeg som vet at jeg tar i enda litt mer når det er løp og dermed utenfor min "normal" fart som ble bekymret.

Men får kjenne på det selv, men å være på Max anbefales vel ikke over tid. Jeg kjørte 4x4 med samme intensitet som normalt og fikk kramper og store smerter i magen, så kroppen sier ifra! Nå er jeg redd for å stresse det opp de første 12 ukene og trener litt roligere. Mye annet man kan gjøre, kan jeg heller gå tilbake til løpingen igjen når første trimester er gjennomført.
Mistet i januar, så ekstra på vakt nå og tar det derfor med ro. Var i januar jeg trente på høy intensitet - men det var nok ikke årsak til SA.

Begynte å trene til halvmaraton for noen uker siden, og tenkte at jeg ikke skulle slutte å trene til det og se om jeg klarer å fullføre. Men det har ikke vært spesielt behagelig å jogge, og det har gjort litt vondt i livmoren når jeg har prøvd - så jeg tenker at jeg dropper det. Får sykle og gå! :)

Hvordan går det med løpingen jenter? Jeg har nesten gitt den opp. Blir enormt tissetrengt etter bare få meter. Går fjellturer i steden. Syns det går veldig fint, men blir enormt andpusten:dead:Håper det blir lettere å løpe når livmoren vokser ut av bekkenet. Noen med erfaring? Trente ikke i mine tidligere svangerskap...

Hvordan går det med løpingen jenter? Jeg har nesten gitt den opp. Blir enormt tissetrengt etter bare få meter. Går fjellturer i steden. Syns det går veldig fint, men blir enormt andpusten:dead:Håper det blir lettere å løpe når livmoren vokser ut av bekkenet. Noen med erfaring? Trente ikke i mine tidligere svangerskap...

Treningen går egentlig fint. Men merker det godt i magen. Har en følelse av å være støl, med en gang jeg begynner.

Back
Topp