Gravid og vegetarianer/veganer?

Sheherasade2017

Glad i forumet
Ja, jeg vet ikke hvor mange veggiser det er her inne, men vi prøver...

Selv er jeg lakto-ovo vegetarianer (spiser melkeprodukter og egg, men ikke kjøtt eller sjømat av noe slag selvsagt), og jeg ser at det allerede gjør mange ting lettere med hensyn til mat-listen man skal være forsiktig med. Trenger ikke tenke på hva slags kjøtt eller sjømat man kan eller ikke kan spise... Så lenge jeg holder meg til hardkokte egg og sjekker om melken i osten er pasteurisert eller ikke, går det bra. Heldigvis virker det som om mine favoritt-oster har pasteurisert melk.

På apoteket kjøpte jeg en boks med vitaminer og mineraler for gravide som også inneholder to kapsler per dag med omega 3 av fisk. Jeg har allerede prøvd omega 3-kapslene av alger, og de på apoteket at to av disse fint kunne erstatte de i boksen, så da bruker jeg disse som erstatning i stedet. Utover det tror jeg at jeg bare trenger å spise variert og spise sunt som jeg ellers gjør.

Andre vegetarianere eller veganere her inne? Hva er de tingene dere har tenkt at dere må gjøre annerledes/ kan gjøres lettere/vanskeligere enn for gravide ikke-veggiser?

Jeg er også veggis! lacto-ovo i likhet med deg.. har ikke tatt noen bestemte forhåndsregler enda, annet enn at jeg er mer bevisst på å spise sunt og variert :-) Men er spent på hva jordmor sier, tenker å ta det opp med vedkommende på første kontroll, og håper blodprøver osv er fine :-)

Jeg er også veggis! lacto-ovo i likhet med deg.. har ikke tatt noen bestemte forhåndsregler enda, annet enn at jeg er mer bevisst på å spise sunt og variert :) Men er spent på hva jordmor sier, tenker å ta det opp med vedkommende på første kontroll, og håper blodprøver osv er fine :)

:hello Kult, da er det i hvert fall to av oss! :wav
Får bare håpe vi får jordmødre som vet såpass at man kan ha et fullverdig kosthold som veggis. i verste fall får vi henvise til helsenorge.no sine sider.

:hello Kult, da er det i hvert fall to av oss! :wav
Får bare håpe vi får jordmødre som vet såpass at man kan ha et fullverdig kosthold som veggis. i verste fall får vi henvise til helsenorge.no sine sider.

Jaa, håper det er en med god kunnskap, er dessverre mye helsepersonell med snever holdning til vegetarisk livsstil. Men verden går nå veldig fremover der også, så skal nok gå bra! :woot:

Veggis her også[emoji4] håper virkelig ikke jeg må spise kjøtt! En venninne av meg som er veganer fikk beskjed om at hun måtte det pga risiko for mangelsykdommer i sin graviditet... men sjekker alt hos legen en gang i året eller så og alt pleier å være fint så krysser fingrene! Har dere noen gode tips til mat? Feks lunsj som er lett å pakke med seg eller favorittmiddagene?[emoji4]

Veggis her også[emoji4] håper virkelig ikke jeg må spise kjøtt! En venninne av meg som er veganer fikk beskjed om at hun måtte det pga risiko for mangelsykdommer i sin graviditet... men sjekker alt hos legen en gang i året eller så og alt pleier å være fint så krysser fingrene! Har dere noen gode tips til mat? Feks lunsj som er lett å pakke med seg eller favorittmiddagene?[emoji4]

Å begynne å spise kjøtt er bare helt utenkelig. Og også helt unødvendig, mener jeg. Selv har jeg en god kantine på jobben med bra salatbar. Ellers digger jeg veganmisjonens retter. Synes den røde thai-curryen er god og enkel å lage, og har også funnet ferdig-curryer på boks i Keiser-butikken så jeg bare kan tilsette quorn biter. Det kommer nok til å gå en del i hardkokte egg og avokadoer fremover, samt sunne musli-bars som snacks.

Foretrekker vegansk! :) men spiser fisk og noen ganger ting som inneholder melk/egg.
Så jeg tror ikke at det er noe jeg må passe på, bortsett fra å vaske frukt og grønnsaker ekstra godt ;)

Å begynne å spise kjøtt er bare helt utenkelig. Og også helt unødvendig, mener jeg. Selv har jeg en god kantine på jobben med bra salatbar. Ellers digger jeg veganmisjonens retter. Synes den røde thai-curryen er god og enkel å lage, og har også funnet ferdig-curryer på boks i Keiser-butikken så jeg bare kan tilsette quorn biter. Det kommer nok til å gå en del i hardkokte egg og avokadoer fremover, samt sunne musli-bars som snacks.

Har du link til den thai-curryen ??

Back
Topp